اخبار داغ

مشاور جان کری:

دولت بعدی آمریکا باید به برجام برگردد

دولت بعدی آمریکا باید به برجام برگردد
مشاور وزیر خارجه اسبق آمریکا در یادداشتی پیشنهاد کرده دولت بعدی آمریکا از ایران امتیاز جدید گرفته و بعد به توافق هسته‌ای برجام بازگردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک نشریه آمریکایی در گزارشی به قلم «ایلان گلدنبرگ»، مشاور سابق «جان کری»، وزیر خارجه اسبق آمریکا و «اریک بروئر»، کارشناس اندیشکده «مرکز امنیت جدید آمریکا» پیشنهاد کرده رئیس‌جمهور بعدی آمریکا پس از اخذ امتیاز از ایران به برجام برگردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
گلدنبرگ و بروئر در یادداشتی در فارن‌پالیسی می‌نویسند: «اولین سوالی که پیروز فرضی انتخابات 2020 با آن موجه خواهد بود این است که آیا ایالات متحده بایستی مجدداً به این توافق (برجام) بازگردد یا خیر. در پاسخ به این سوال، بایستی یک "بله" قاطع گفت.»
,
 
,
آنها در توجیه این استدلال می‌نویسند: «توافق هسته‌ای ایران یکی از قوی‌ترین و دقیق‌ترین توافق‌های هسته‌ای است که تا کنون حاصل شده و هنگامی که ایالات متحده از آن خارج شد این توافق، دقیقاً طبق اهداف طراحی‌شده برای آن کار می‌کرد.»
,
 
,
در ادامه این مطلب آمده است: «توافق هسته‌ای، یک توافق بین‌المللی بود که میان ما و متحدان بین‌المللی‌مان در اروپا، چین و روسیه حاصل شد و به تأیید سازمان ملل متحد رسید. در صورتی که دولت جدید ایالات متحده بخواهد  نقش خودش را به عنوان یک رهبر جهانیِ متعهد به تعهدات بین‌المللی بازیابی کند، بازگشتن به این توافق، ضروری است.»
,
 
,
مشاور جان کری و همکارش در ادامه، اما تصریح کرده‌اند آمریکا نباید به سادگی به برجام برگردد. آنها می‌نویسند: «اما مسئله پیچیده‌تر این است که ایالات متحده چطور به این توافق بازگردد؛ باید گفت بازگشت به این توافق، به نحو سابق آن اشتباه خواهد بود.»
,
 
,
این دو کارشناس، پیشنهادشان را اینطور ادامه داده‌اند: «رئیس‌جمهور بعدی بایستی از اهرم فشاری که پس از خروج ترامپ از برجام ایجاد شده برای رسیدن به تفاهم اولیه بر سر بسیاری از مسائل محل اختلاف با ایران و آینده برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کنند. پیامی که باید به ایران و دنیا بدهیم این است: ما انتظار داریم که بار دیگر به توافق برگردیم، اما قبل از آن لازم است صحبت کنیم.»
,
 
,
آنها تصریح کرده‌اند: «با توجه به اینکه ایران تصمیم گرفته که پایبندی به توافق هسته‌ای علی‌رغم خروج آمریکا از آن در راستای منافعش است، بازگشت آمریکا و رفع متعاقب تحریم‌ها، در حکم واگذاری یکجانبه امتیاز به ایران خواهد بود. واشنگتن می‌تواند در ازای این بازگشت، چیزی از ایران مطالبه کند.»
,
 
,
منبع: تسنیم
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه