اخبار داغ

نشست نقد و بررسی کتاب نوجوان انقلابی با عنوان چُغُک برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب نوجوان انقلابی با عنوان چُغُک برگزار شد
منتقد کتاب گفت: در کتاب نوجوان مخاطب محوری مهم است، اینکه مخاطب نوجوان، چه چیزی را و با چه زبانی می خواهد بشنود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، نشست نقد و بررسی کتاب چُغُک، اثر جمعی از نویسندگان انتشارات موسسه فرهنگی هنری ایمان، با حضور علی اصغر عبادی، نماینده نویسندگان، احسان عباسلو، منتقد کتاب و سیده فهیمه اطهری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی در کتابخانه مرکزی شهرستان قدس برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قدس خبر, قدس خبر, چُغُک,

 

,

درباره کتاب

, درباره کتاب,

سارا مولازاده، یکی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در شرح کتاب گفت: چُغُک کتابی ویژه نوجوانان بوده که در قالب رمان نوشته شده است. این اثر با موضوع مبارزات مردم مشهد برای پیروزی انقلاب اسلامی و نقش رهبری در پشتیبانی مردم در این مبارزات است.

,

این کتاب از زبان نوجوانی روایت می شود که در روزهای مبارزات نهضت اسلامی، جایگاه مخصوصی در بین مبارزان درجه یک انقلاب داشته و آیت الله خامنه ای به او لقب چُغُک را می دهد. ماجراهای کتاب مربوط به اتفاقات روزهای نهم و دهم دی ماه 1357 در مشهد است که جزء مهمترین اتفاقات دوران مبارزات ایران برضد رژیم شاهنشامی است که نویسنده آن را به خوبی روایت و به تصویر کشیده است.

, چُغُک,

نقد کتاب

, نقد کتاب,

احسان عباسلو، در نقد کتاب چُغُک اظهار داشت: در کتاب نوجوان مخاطب محوری مهم است، اینکه مخاطب نوجوان، چه چیزی را و با چه زبانی می خواهد بشنود. جنبه لذت بردن از کتاب، برای مخاطب نوجوان بیشتر مورد اهمیت قرار دارد.

, چُغُک,

وی افزود: ادبیات برای پر کردن اوقات فراغت آمده است و بهتر است تأکید آن بر جنبه های لذت بخش بیشتر از جنبه تعلیمی باشد. مؤلف در جمع آوری خاطرات باید به مخاطب توجه زیادی داشته و گاهی اوقات نباید نویسنده خواسته خود را به مخاطب القا کند بلکه مخاطب پسندی را باید در نظر بگیرد.

,

عباسلو با اشاره به نقطه قوت کتاب گفت: کنار هم قرارگرفتن تصویر کنار متن است. نقطه قوت دیگر، تکنیکی است که در داستان استفاده شده و آن تنوع در نوشتار است. گریز زدن در داستان های بلند هنر نویسنده است.

,

وی ادامه داد: نحوه شروع کتاب، مهم است و باید روی گشایش هر داستان دقت کرد چراکه چگونگی شروع داستان بر پیش روی مخاطب تأثیرگذار است.

,

منتقد کتاب افزود: در جایی که متن شروع می شود، با تعلیق روبه رو می شویم. تعلیق حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کرده که باعث می شود نگاه هم جذب شود که نمونه آن را در صفحه 30 می بینیم. همچنین از کلمه "ناگهان" که استفاده شده است، موجب ایجاد کُنش در داستان می شود. که نوعی تکنیک در نویسندگی است. در سراسر کتاب از کلمه سخت فلسفی که نوجوان آن را درک نکند، وجود ندارد.

,

عباسلو در نقد کتاب چُغُک گفت: نوشتن خاطرات نیازمند زبان خوب برای نوشتن است و باید زبان متناسب با مخاطب استفاد شود و این نیازمند گستردگی کلمات نویسنده است. عنصر هیجان در کتاب کمتر دیده می شود و بیشتر شرح خاطرات انقلاب است.

, چُغُک,

وی در ارتباط با اینکه نویسنده چقدر حق دارد خاطره را به داستان تبدیل کند و از واقعیت خارج کند، گفت: در داستان عنصر تخیل وجود دارد. هرجا تخیل ورود کند، داستان و هرجا که خاطره نویسی و تاریخ و زندگی نامه نوشته شود، ادبیات غیرداستانی است. در داستان نویسی تاریخی، نویسنده حق دارد که تاریخ را با زبان خودش بنویسد و با استفاده از عناصر داستان نویسی اثر خود را خلق کند.

,

عباسلو ادامه داد: در برخی قسمت ها که نویسنده وارد هیجان می شود، خوب است اما بخش هیجانی داستان در کتاب دیر شروع شده است. خوانند نوجوان، انرژی بالایی دارد و دوست دارد نتیجه داستان را زودتر بگیرد. در دنیای امروز جذب مخاطب بسیار مهم است و جذابیت در داستان باید به مخاطب داده شود. همچنین در داستان نویسی محور و نقطه تمرکز داستان و شخصیت ها مهم بوده و باید بیشتر به آن توجه شود.

,

علی اصغر عبادی، به عنوان نماینده نویسندگان بیان کرد: برای تهیه تصاویر این کتاب از بین 200 عکس دیده نشده از وقایع مبارزات انقلابی در مشهد، تصاویری انتخاب شد که مرتب با مخاطب نوجوان بود.

,

در پایان نشست نقد کتاب چُغُک، منتقد تصریح کرد: دید نوجوانان حاضر در این جمع، جای تحسین داشته و نوید بخش خوبی برای نوجوانان این شهر است.

,

, , ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه