اخبار داغ

فرماندار سوادکوه:

خرده فرهنگ‌های مازندرانی را حفظ کنیم

خرده فرهنگ‌های مازندرانی را حفظ کنیم
فرماندار شهرستان سوادکوه یکی از تهدیدهای جدی بر خرده فرهنگ‌ها را جهانی شدن فرهنگ عنوان کرد و گفت: با جهانی شدن، دیگر خرده فرهنگ‌ها را نخواهیم داشت و بر متولیان فرهنگ است تا خرده فرهنگ های مازندرانی را حفظ کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، سعید یزدانی صبح امروز در آئین تجلیل از فرهیختگان شهر زیراب، یکی از عوامل انسجام قومیت‌ها، قبایل و فرهنگ‌ها و نسل‌ها را دین برشمرد و اظهار کرد: عامل دوم پیوند فرهنگ است و افرادی که دارای یک فرهنگ مشترک هستند، هرچند در سرزمین‌های مختلف زندگی می‌کنند اما یک قوم فرهنگی هستند.

وی عامل سوم پیوند دهنده انسان‌ها را زبان مشترک دانست و با بیان اینکه بیش از 200 تعریف از فرهنگ وجود دارد، یکی از تعاریف آن را کلیه دستاوردها مادی و معنوی بشر در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: فرهنگ مادی دستاوردهای مصنوع و ساخته شده و فرهنگ معنوی، دستاوردهای معنوی، اعتقاد و اداب و رسوم است.

فرماندار شهرستان سوادکوه، با بیان اینکه شعر در حوزه فرهنگ معنوی است، شعر فولکلور تبری، موسیقی و ترانه مازندرانی را عامل پیوند دانست و افزود: این شعر میان خواننده، شاعر و نوازنده و مخاطب همزاد پنداری ایجاد می‌کند.

یزدانی یکی از زمینه‌های شعر محلی و فولکور را دوست داشتن برشمرد و از دیگر زمینه‌های آن به بیان مشاغل در این اشعار اشاره کرد و گفت: در بخش‌های کوهستانی بیشتر اشعار در رابطه با چوپانی و در جلگه و دشت اشعار در حیطه شالیزار و پنبه‌زاری و در سمت گیلان بیشتر مضامین اشعار در حیطه صید و صیادی است.

وی یکی از عوامل استواری و پایداری را آموزش خرده فرهنگ مازندرانی به نسل بعد و فرزندان دانست و گفت: ما خرده فرهنگ‌های خود را فراموش کرده‌ایم، از زبان محلی به عنوان عامل پیوند گریزان هستیم؛ هرچند شاید آنها خرد باشند اما به اندازه حجم زندگی بر ما اثرگذار هستند.

فرماندار سوادکوه با اشاره به فرهنگ ایرانی، خرده فرهنگ‌های مازندرانی، سوادکوهی و روستاهای شهرستان، این امر را یک تنوع فرهنگی برشمرد و بزرگ‌ترین آسیب را عدم شناخت نسل جدید و تحصیلکرده با عناصر این خرده فرهنگ‌ها عنوان کرد.

یزدانی با اشاره به استحاله برخی عناصر فرهنگی، گفت: با تداوم این امر، زمانی می‌رسد که از فرهنگ مازندران تنها کالبدی بدون روح باقی می‌ماند.

وی یکی از تهدیدهای جدی بر خرده فرهنگ‌ها را جهانی شدن فرهنگ عنوان کرد و گفت: با جهانی شدن، دیگر خرده فرهنگ‌ها را نخواهیم داشت و بر متولیان فرهنگ است تا خرده فرهنگ های مازندرانی را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه