اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خبرداد؛

ادامه تحقیقات باستان شناسان آلمانی بر روی مردان نمکی از اسفند ماه/ منسوجات معدن نمک چهرآباد بی بدیل است

ادامه تحقیقات باستان شناسان آلمانی بر روی مردان نمکی از اسفند ماه/ منسوجات معدن نمک چهرآباد بی بدیل است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: هئیت آلمانی دیگری برای ادامه مطالعه در خصوص معدن چهرآباد اسفند ماه سال جاری در زنجان حضور می یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: در حال حاضر همکاری با تیم آلمانی در خصوص معدن چهرآباد ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه همکاری با آلمانی ها در این زمینه به صورت مستمر است،خاطرنشان کرد: یکی از اساتید دانشگاه بوخوم در حال حاضر در زنجان فعالیت می کند.

,

این مسئول ادامه داد: هئیت آلمانی دیگری برای ادامه مطالعه در خصوص معدن چهرآباد اسفند ماه سال جاری در زنجان حضور می یابد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان داشت: دستاوردهای مهمی در خصوص گیاه شناسی به عنوان یافته های معدن چهرآباد محسوب می شود.

,

رحمتی در خصوص اختصاص 100 هزار یورو موسسه هنکل آلمان از طریق دانشگاه بوخوم برای نگهداری، حفاظت و تجهیز سالن مردان نمکی موزه باستان شناسی زنجان،گفت: به واسطه تحریم ها این مبلغ خیلی مشکل به دست آمده است.

,

وی افزود: علاقه دانشگاه های بوخوم و آکسفورد، به ویژه دانشگاه بوخوم آلمان به عنوان مرجع باستان شناسی،  برای تحقیق و کاووش در این معدن نشان از اهمیت و غنای این سایت باستان شناسی دارد.

,

این مسئول تصریح کرد: معدن نمک و یافته های آن جز اولویت های سازمان میراث فرهنگی کشور برای ثبت در فهرست آثار جهانی است که بعلت سهمیه محدود کشورها این روند زمانبر است‌.

,

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: بافته های منسوجات به دست آمده از معدن نمک چهرآباد زنجان در دوره هخامنشی بی بدیل است و در هیچ یک از موزه های دنیا نمی توانیم نظیر آنها را پیدا کنیم. 

,

رحمتی با بیان اینکه معدن نمک چهرآباد از صده هفتم پیش از میلاد(2700 سال پیش) برای ساکنان منطقه شناخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، افزود: دوره هخامنشیان دوره مهمی برای استخراج معدن محسوب می‌شود و در همین دوره بود که تونل‌های بزرگی کشف شد.

,

گفتنی است،معدن نمک چهرآباد تنها معدن تاریخی شناخته‌ شده از دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متأخر اسلامی در ایران است.

,

مردان نمکی،مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از 2 هزار و 300 سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه