اخبار داغ

دردسرهای یک مستند برای اکران؛

فشار برای لغو اکران مستند دریابست/ طوفان توییتری کاربران هرمزگانی مسئولان را مجبور به عقب نشینی کرد

فشار برای لغو اکران مستند دریابست/ طوفان توییتری کاربران هرمزگانی مسئولان را مجبور به عقب نشینی کرد
اعتراضات و انتقادات مردم هرمزگان و داغ شدن هشتگ#لغو-اکران-دریابست در توییتر نسبت به فشاردستگاههای نظارتی موجب شد تا علیرغم لغو مراسم این برنامه مطابق اعلام قبلی رونمایی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛هجوم کشتی های صنعتی صیادی به روش ترال به آب های خلیج فارس و دریای عمان سرفصل جدیدی از مشکلات را پیش پای صیادان بومی قرار داده که در سال های موجی از گلایه ها و نگرانی را برای مردم هرمزگان به جا گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

فعالیت غیراصولی کشتی های صیادی به روش ویرانگر ترال و به بهانه صید فانوس ماهیان از سال 94در آب های شهرستان های جاسک و قشم آغازشد که برخلاف واقع این کشتی ها فاقد تجهیزات لازم برای صید فانوس ماهیان بودند بلکه در لوای این عنوان نصبت به صید ماهی های تجاری و صنعتی نموده سپس به آن سوی مرزها صادر می کردند.

,

بروز تنش های مکرر و درگیری با صیادان این کشتی ها که غالبا چینی، هندی و پاکستانی بودند موجب ممنوعیت فعالیت به صورت موقت می شد که پس از خوابیدن قائله مجددا فعالیت کشتی های صنعتی از سرگرفته می شد.

,

کشتی های چینی عنوان پوششی فعالیت صیادان بیگانه بود که در ابتدا با اعلام انعقاد قرارداد با کشور چین و اجازه صیادی به چشم بادامی سعی در سرپوش قراردادن برحقایق پشت پرده شد اما از آنجایی که هیچ وقت ماه پشت ابر نمی ماند مشخص شد که چینی ها تنها کارگران مزد بگیری هستند که بر روی کشتی های صنعتی صیادی می کنند و ماهیت کشتی ها و مالکان آن اصلا ایرانی است.

,

مدیران بازنشسته و مقامات ارشد شیلاتی صاحبان امتیاز 70 کشتی صنعتی در آب های خلیج فارس بودند که با صید حداکثری و چپاول ذخایر دریا موجب خالی شدن تورهای سنتی صیادان بومی و نابودی ذخایر طبیعی می شدند.

,

ورود رسانه ها و مستند سازان به مساله و انتشار ابعاد ویرانگر فعالیت کشتی های چینی موجب بیداری اذهان عمومی و انتقادات گسترده به سیاست های انقباضی دولت شد که در ادامه راه استیضاح وزیر جهادکشاورزی و عزل وی را به دنبال داشت.

,

رسانه های محلی هرمزگان و فعالیت مجدانه مستند ساز جنوبی نقش بسزایی در نمایش ابعاد مهلک فعالیت کشتی های چینی داشتند که اغلب با قهر مقامات و صاحبان کرسی همراه بود.

,

مستند دریا بست به کارگرانی محمود شهبازی مستندی ۶۴ دقیقه‌ ای است که پشت پرده و دست‌های پنهان موضوع کشتی‌های چینی را برملا می کند.

,

محمود شهبازی، کارگردان مستند دریابست در گفتگویی اظهار کرد: کشتی های صید ترال با پوشش چینی به مالکیت افراد ذی نفع، سیاسی، رانت خوار و بازنشستگان شیلات است که تمامی افرادی که روی این کشتی ها مشغول به غارت دریا اند، اهل کشور چین هستند.

,

وی افزود:یکی از مدیرکل های شیلات استان دارای ۶ فروند کشتی چینی است که به صید ترال مشغول اند.

,

شهبازی اذعان کرد: در ابتدای ساخت این مستند تماس های زیادی داشتم که علاوه برتهدید درخواست تغییر مطالبه گری مستند به سمت حمایت از چینی ها را داشتند.

,

با وجود اهرم فشار دستگاههای نظارتی و شیلات مستند دریابست به پشتوانه مردم هرمزگان ساخته و در جشنواره های ملی نیز اکران شد همچنین برنده نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شد.

,

اواخر هفته گذشته در اطلاعیه ای مراسم رونمایی از مستند دریابست در بندرعباس اعلام شد که طبق این برنامه 27 بهمن ماه این اثر هنری با حضور رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج و دکتر عادل پیغامی از اساتید اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) اکران می شود اما ساعاتی نگذشت که در فضای مجازی استان خبر لغو اکران این مستند منتشر شد.

,

اعتراضات و انتقادات مردم بصیر و مطالبه گر هرمزگان در فضای مجازی و داغ شدن هشتگ#لغو-اکران-دریابست در توییتر نسبت به فشاردستگاههای نظارتی موجب شد تا علیرغم لغو مراسم این برنامه مطابق اعلام قبلی امروز 27بهمن ماه در محل سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس ساعت 18:30برگزار می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه