اخبار داغ

کارشناسان اقتصادی:

اقتصاد مقاومتی منجر به رشد اقتصادی می‌شود/توجه به منابع انسانی بهترین سیاستگذاری است

اقتصاد مقاومتی منجر به رشد اقتصادی می‌شود/توجه به منابع انسانی بهترین سیاستگذاری است
جمعی از کارشناسان اقتصادی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی جوان و دانشمند سرمایه های اصلی کشور هستند، گفتند: تکیه بر اقتصاد نفتی بزرگترین مشکل ما در طول تاریخ است، در سایه اقتصاد مقاومتی می توانیم به رشد اقتصادی دست یابیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، در حالی انقلاب اسلامی ایران، چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم حیات خود نهاد که حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن جواب یاوه گویی دشمنان را داد و منجر به خشمگینی دشمنان نظام و انقلاب شد.

در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداختند که بخشی از آن به محور اقتصاد بر می گردد. ایشان با بیان اینکه اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است، فرمودند: مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه‌ی اینها مشکلات زندگی مردم از قبیل بی‌کاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است.

در همین خصوص نیز جمعی از کارشناسان اقتصادی و اعضای هیئت علمی دانشگاه در سیستان وبلوچستان با بیان اینکه نیروی انسانی جوان و دانشمندسرمایه های اصلی کشور هستند، گفتند: تکیه بر اقتصاد نفتی بزرگترین مشکل ما در طول تاریخ است، در سایه اقتصاد مقاومتی می توانیم به رشد اقتصادی دست یابیم.
 
نیروی انسانی جوان و دانشمندسرمایه های اصلی کشور هستند
یعقوب کریمی کارشناس سیاسی در گفت و گو با عصر هامون اظهار کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب بعد از راهپیمایی 22 بهمن شور و نشاط ویژه ای به کشور بخشید و تعبیر گام دوم انقلاب نشان داد که رهبر انقلاب چشم انداز وسیعی را برای آینده کشور پیش بینی کرده است و با تکیه بر توان کشور و نیروی جوانان کشور به قله های بزرگ پیشرفت دست پیدا کنیم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که به انقلاب اسلامی رنگ و بویی خاص بخشید شعار استقلال و آزادی بود که شهدای بسیاری را برای رسیدن به آن تقدیم انقلاب کردیم و انقلاب اسلامی بر پایه آزادی از وابستگی به شرق و غرب بنا شده است، ایران اسلامی در سایه استقلال و آزادی توانست موجودیت خود را حفظ کند و هویت خود رابه جهانیان معرفی کند و برپایه این استقلال و آزادی اجازه نمی دهیم مانند قبل از انقلاب، ابرقدرت ها برای کشور ما تصمیم گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازگشت به هویت انقلابی کشور که در شعارهای انقلابی مردم نهفته بود اساس فرمایشات مقام معظم رهبری را تشکیل می دهد و درسایه این هویت انقلابی می توانیم به تمام آرمان های انقلابی کشور دست پیدا کنیم.

کریمی تاکید کرد: کشور ما در سایه استقلال و آزادی به جایی رسیده است که می توانیم با تکیه بر توان داخلی به اقتصادی پویا دست یابیم اما این به معنای عدم رابطه اقتصادی با کل دنیا نیست بلکه می توانیم با تکیه بر توان داخلی و ارتباط اقتصادی با سایر کشورهای دوست به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

این کارشناس سیاسی، نیروی انسانی جوان را سرمایه های اصلی کشور دانست و اذعان کرد: آزادی کشور را باید در چهار چوب قوانین دینی و الهی حفظ کنیم و هیچ زمان قوانین الهی باعث محدودیت ما نبوده بلکه ما رابه رشد و پیشرفت در برابر دشمنان تشویق کرده است، امروز آزادی به معنای واقعی در کشور وجود دارد و می توانیم در سایه این آزادی به تمام آرمان های انقلاب دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: اقتصادمقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب به خوبی در کشور پیاده نشده اقتصاد مقاومتی می تواند ما را بی نیاز از خارج از کشور کند و در سایه اقتصاد مقاومتی می توانیم به رشد اقتصادی دست یابیم ، ما با تکیه بر نیروی انسانی جوان و دانشمند کشور در صنعت هسته ای به رشد و شکوفایی و خودکفایی رسیدیم و بدون شک در تمامی عرصه ها می توانیم به این رشد و خودکفایی دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: تکیه بر اقتصاد نفتی بزرگترین مشکل ما در طول تاریخ است و دشمنان از همین موضوع سو استفاده کرده اند و تنها راه حل، روی آوردن به اقتصاد بدون نفت است ما باید بتوانیم با سرمایه گذاری روی بنگاه های اقتصادی کوچک و سرمایه گذاری در بخش های مختلف به تولید کننده و صادر کننده تبدیل شویم و از وابستگی اقتصادی به نفت رها شویم.
 
توجه به منابع انسانی بهترین سیاست گذاری در اقتصاد مقاومتی است
محمود محمدی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با عصر هامون با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در اقتصاد مقاومتی، توجه به منابع انسانی و ظرفیت های داخل و سرمایه گذاری روی منابع انسانی است، اظهار کرد: اگر به سمت سیاست های اقتصاد مقاومتی در راستای اهداف انقلاب حرکت کنیم، بهترین نوع سیاست گذاری سرمایه گذاری روی منابع انسانی است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب راهبر را مشخص کرده اند که مسئولین در حوزه اجرا  و دانشگاه ها در حوزه تئوری سازی مبانی نظری باید بر اساس راهبردها اقدام کنند.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر بخواهیم آنچه که در گام دوم انقلاب مشخص شده است عمل کنیم، باید بحث اقتصاد مقاومتی و نقش مردم در اقتصاد مقاومتی جدی گرفته شود.

محمدی اضافه کرد: در بحث عدم وابستگی به اقتصاد نفت و توجه به سایر ظرفیت های اقتصاد، با توجه به ظرفیت کشور در حوزه  گردشگری، تولیدات محصولات کشاورزی، تولیدات محصولات صنایع دستی، معادن، تولید و فناوری می توان از تک محصولی و تک بعدی بودن اقتصاد خارج  شویم.

 کمک به اشتغال در سایه توجه به کارگاه ها و تولیدی های کوچک
وی در تکمیل مطلب فوق با توجه به کمتر شدن وابستگی به اقتصاد نفت در سایه توجه و برنامه ریزی به حوزه گردشگری، اضافه کرد: با سرمایه گزاری بیشتر و مطالعات آمایش سرزمین می توان در سایر حوزه ها و ظرفیت های موجود در کشور بهترین استفاده را کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی اذعان کرد: بهترین نوع و پاک ترین درآمد، درآمد مالیاتی است که با توجه به این موضوع از خروج منابع مالی کشور جلوگیری می شود که می توان بخش اعظم درآمد ها را از این حوزه تأمین کرد.

محمدی تصریح کرد: توجه به کارگاه هاوتولیدی های کوچک می تواند به بحث اشتغال و استفاده از ظرفیت هر منطقه بر اساس نیاز همان منطقه کمک کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خصوصی سازی باید به گونه ای باشد که تصدی گر دولت برداشته شود و حالت نظارت و کمک کننده داشته باشد.

اقتصاد مردمی؛ زمینه ساز توسعه و خلق ارزش اقتصادی می شود
محمدعلی رحیمی پور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با عصر هامون اظهار کرد: تدوین برنامه ریزی و نظارت اصولی در جهت تغییر رویکرد صنایع به طرف ارتقای کیفیت تولید کالا و خدمات و دسترسی به توان طراحی و فناوری، لازم و ضروری به نظر می رسد.
 
وی افزود: در کشورهای مختلف نیز برنامه ریزی، تامین زیرساخت ها و نظارت از جمله راهبردهای موثر در تقویت کارگاه های به شمار می روند.
 
کارشناس امور اقتصادی با اشاره به این موضوع که تقویت صنایع در اشتغالزایی و اقتصاد کشور تاثیر مستقیمی دارد، بیان کرد: بی شک پایه و ستون‌های هر اقتصادی صنایع آن اقتصاد هستند که اتخاذ سیاست های مالی و پولی دولت می تواند آنها را به رونق یا رکود برساند.

احیاء صنایع کوچک در ایران؛ مقدمه‌ای برای خروج از رکود
وی با اشاره به اینکه مردم رکن اصلی اقتصاد جامعه که به عنوان تولید کننده، سرمایه گذار و مصرف کننده هستند تصریح کرد: مردم و گروه های مردمی به عنوان تولیدکننده در قالب های مختلف می توانند حضور پیدا کرده و به این شکل در اقتصاد کشور نقش داشته باشند؛ در واقع گروه های مردمی با اطلاع از نیازهای کشور می توانند در کارگاه های کوچک و بزرگ، در این زمینه تولید داشته باشند.
 
رحیمی پور ادامه داد: همچنین مردم می توانند به عنوان سرمایه گذار، به جای سرمایه گذاری در بانک در پروژه های بزرگ و ملی سرمایه گذاری کنند تا علاوه بر سوددهی، نیاز حاکمیت به منابع مالی را کاهش دهند.
 
به گفته وی؛ مردم به عنوان مصرف کننده با استفاده از الگوی مصرف صحیح می توانند به کاهش مصرف در کشور کمک کنند.
 
کارشناس امور اقتصادی با اشاره به اینکه در ایران با وجود این که بیش از 95 درصد کل واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند گفت: این بنگاه ها سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده کسب نکرده اند و از کمبودهای شدیدی رنج می برند، به نظر می رسد کاهش موقعیت و مزیت بنگاه های کوچک و متوسط نسبت به صنایع بزرگ، متأثر از عوامل درون بنگاهی و برون بنگاهی متعددی باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرموده اند: « اقتصادی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‏شود، مردم‌بنیاد است» افزود: شکل گیری اقتصاد مردمی در بحث اقتصاد مقاومتی یعنی همین که مردم به خودشان ،کشورشان، به اقتصادشان دل بسوزاند فکر نکند اقتصاد با دولت است فرق اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی دقیقا همین است.

وی با بیان این که کشورمان با توانایی مهندسی بالا پروژه‌های خوبی در دست انجام دارد، خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور ما تا مردمی نشود؛ شرایط مناسب را پیدا نمی‌کند. باید باور کنیم که پول نفت کشور را از مشکلات رها نخواهد کرد و ما باید باور کنیم که مغز‌ها و دست‌های مردم است که کشور را آباد می‌کند.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون،,
,
,
,
,
,
, نیروی انسانی جوان و دانشمندسرمایه های اصلی کشور هستند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, توجه به منابع انسانی بهترین سیاست گذاری در اقتصاد مقاومتی است,
, عصر هامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,  کمک به اشتغال در سایه توجه به کارگاه ها و تولیدی های کوچک,
,
,
,
,
, و,
,
,
,
, اقتصاد مردمی؛ زمینه ساز توسعه و خلق ارزش اقتصادی می شود ,
,
,
,
,
,
,
, احیاء صنایع کوچک در ایران؛ مقدمه‌ای برای خروج از رکود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه