اخبار داغ

گرانی مرکبات، تحفه طرح تنظیم بازار

خرید تضمینی مرکبات؛ به نام تولیدکنندگان به کام رانت‌خواران/ کشاورزان از قافله طرح تنظیم بازار جا ماندند

خرید تضمینی مرکبات؛ به نام تولیدکنندگان به کام رانت‌خواران/ کشاورزان از قافله طرح تنظیم بازار جا ماندند
بی تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌ها در بخش دولتی و جلوگیری از حضور فعالان بخش خصوصی در تامین میوه شب عید موجب نارضایتی مسئولان این بخش و نیز کشاورزان از وضعیت حاکم شده و به نوعی می‌توان طرح خرید تضمینی را به نفع رانت‌خواران و قربانی کننده کشاورزان و مصرف‌کننده دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، در حالی که این روزها گرانی و رکود در بازار حاکم بوده و مردم به سختی قادر به تامین مایحتاج روزانه خود می‌شوند، گرانی در بازار میوه نیز کم کم رشد پیدا کرده و گریبانگیر مردم شده به گونه‌ای که اکثریت جامعه قادر به خرید میوه از مرکبات وارداتی از دیگر استان‌ها گرفته تا سیب تولیدی خود استان نشده و یا شاید مقدار این خریدها به شدت کاهش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

اما آنچه مدنظر است، این که در طول یک ماه اخیر قیمت میوه و سبزیجات روند صعودی قابل توجهی داشته تا جایی که کیوی به قیمت ۹ هزار تومان، نارنگی ۷ تا ۹ هزار تومان و پرتقال از ۲ هزار و ۵۰۰ به ۴ تا ۵ هزار تومان رسیده است.

,

البته در کنار این میوه‌جات وارداتی، با وجود اینکه آذربایجان‌غربی قطب تولید سیب در کشور محسوب می‌شود، قیمت این میوه نیز در بازار بسیار بالا بوده و زمانی که علت این مسئله را از مسئولین جویا می‌شویم کمبود توزیع و واردات سیب را عامل گرانی عنوان می‌کنند.

,

* صادر‌کننده سیب تبدیل به واردکننده شد

, * صادر‌کننده سیب تبدیل به واردکننده شد,

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می‌گوید: امروز در بازار سیب کمبود داشته و کشاورزان از توزیع در بازار جلوگیری کرده و بارفروشان برای تامین بازار اقدام به واردات سیب از مراغه و مشگین‌شهر می‌کنند.

,

وی، با اشاره به علت گرانی کیوی و نارنگی در بازار، عنوان می‌کند: متاسفانه کیوی صادراتی بوده و هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و قبل از اینکه بازار تامین شود اقدام به صادرات کرده‌اند و در پی کاهش در بازار و قیمت بالای ارز قیمت افزایش می‌یابد و نارنگی نیز امسال کم بار بوده به شدت کمبود در بازار وجود دارد.

,

قاسم عزتی، با اشاره به گرانی سبزی در بازار، می‌افزاید: قیمت سبزی حداکثر در میدان تره بار به صورت عمده ۴ هزار تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که این افزایش مربوط به بارش باران و از بین رفتن سبزیجات در دزفول است. البته ارومیه نسبت به تهران و تبریز قیمت مناسب‌تری دارد.

,

وی، ادامه می‌دهد: باید بازار بیرون از میدان و خرده فروشان کنترل شود تا شاهد این نابسامانی و افزایش قیمت‌ها در بازار نباشیم. البته نباید این نکته را نیز بی ربط دانست ک هزینه حمل و نقل بسیار افزایش داشته است.

,

عزتی، تاکید می‌کند: در راستای بازار شب عید به همت تعاون روستایی بیش از ۳ هزار تن پرتقال شمال و یک هزار و ۵۰۰ تن سیب ذخیره سازی شده که حداقل در ۱۰۰ نقطه توزیع خواهد شد.

,

* طرح تنظیم بازار عامل گرانی مرکبات

, * طرح تنظیم بازار عامل گرانی مرکبات,

وی، با گلایه از مدیریت مسئولان دولتی بر بازار، می‌افزاید: مسئولان باید بیش از پیش بر بازار و کنترل‌ها توجه داشته باشند چراکه این روزها علت افزایش قیمت مرکبات طرح تنظیم بازار و حرکت بدون تدبیر و مدیریت مسئولان دولتی است.

,

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، تصریح می‌کند: زمانی که دولت وارد بازار میوه شود و بازار را از دست بخش خصوصی خارج می‌کند شاهد افزایش‌های غیرمنطقی می‌شویم. دولت باید بستر را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند.

,

وی، تاکید می‌کند: این طرح به نام تنظیم بازار است اما در واقع قیمت‌ها را با عنوان تنظیم بازار بر هم می‌زنند. این هزینه‌ها بیت‌المال بوده و حق فقرا را خورده و رانت‌خواری انجام می‌شود و هزینه پایین‌تر خریده و فاکتور قیمت‌ها به قیمت بالاتر صورت می‌پذیرد.

,

عزتی، ادامه می‌دهد: نمایندگان طرح تنظیم بازار خرید تضمینی میوه شب عید را به اطلاع کشاورزان نرسانده و شفافیتی در این خصوص صورت نگرفته و در کمال خفا و پنهانی به صورت ضابطه‌ای میوه شب عید به قیمت‌های گزاف خریداری شده است.

,

* سود طرح تنظیم بازار در جیب رانت‌خواران

, * سود طرح تنظیم بازار در جیب رانت‌خواران,

وی، می‌گوید: در طرح تنظیم بازار مدیریتی وجود ندارد و از فعالان بخش میوه و تره بار هیج استفاده‌ای نمی‌شود. با وجود اینکه این فعالان بارها اعلام کرده‌اند بدون هیچ هزینه‌ای آماده ارائه مشاوره برای بهبود کیفیت عملکرد طرح تنطیم بازار هستند اما متاسفانه شاهد هستیم که رانت‌خواران در بخش تعاون روستایی توجهی نکرده و به فعالیت منفعت طلبانه خود ادامه می‌دهند.

,

رئیس اتحادیه و میوه و تره بار ارومیه، ابراز می‌کند: سال گذشته در اوج مصرف میوه شب عید از ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین کمبود میوه وجود داشته و قادر به توزیع و تامین میوه شب عید نشدند، این مسئله ناشی از عدم نفوذ خوب و مدیریت کارآمد است.

,

وی، می‌گوید: مسئولان دولتی از اجرای درست و منطقی گفت‌و‌گوی بخش خصوصی و اعلام انتقادات خود جلوگیری می‌کنند. چرا شهروندان استان‌های مرکزنشین پرتقال تامسون جنوب مصرف می‌کنند اما حتما مسئولان تعاون روستایی مردم ارومیه را در حد مردم تهران نمی‌دانند که باید پرتقال شمال مصرف کنند این در حالی است که مسئولان حاضر به بهره‌گیری از توان مشاوران و فعالان بخش میوه و تره بار نیستند.

,

عزتی، در پایان تاکید می‌کند: مسئولان تعاون روستایی پاسخگوی شریط فعلی باشند که چگونه نماینده خرید تضمینی انتخاب شده و خرید شب عید به قیمت بالا انجام شده در حالی که هیچ‌کدام از کشاورزان و باغداران ارومیه از این موضوع اطلاعی ندارند؟

,

طبق گفته های رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه و پیگیری‌های میدانی خبرنگار اروم‌نیوز، طرح تنظیم بازار و خرید تضمینی به‌عنوان طرحی از سوی دولت برای حمایت از کشاورزان و مصرف کنندگان تدوین شده اما اکثریت از کشاورزان آذربایجان‌غربی از خرید تضمینی سیب جهت  تضمین بازار اطلاعی نداشته و تنها زمزمه‌های این خرید به گوششان رسیده است!

,

آنچه الزامی و منطقی به نظر می‌رسد، برای کارآمد بودن این طرح، نظارت سازمان‌های مربوطه ضروری است تا این طرح طبق اهداف خود برای کشاورزان و مصرف کنندگان منفعت داشته باشد نه اینکه جیب منفعت طلبان را پُر کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه