اخبار داغ

پاسخ زیرکانه لاوروف به خبرنگار آمریکایی درباره بشار اسد

پاسخ زیرکانه لاوروف به خبرنگار آمریکایی درباره بشار اسد
وزیر خارجه روسیه پاسخ جالبی به سئوالی درباره رئیس جمهوری سوریه از سوی خبرنگار «واشنگتن پست» داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان حضور خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» که درباره "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه از وی سئوال کرد را سرجایش نشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
این خبرنگار آمریکایی از لاوروف پرسید که روسیه چکار خواهد کرد تا مانع از «جنایات جدید بشار اسد علیه مردمش» شود. وزیر خارجه روسیه از این سئوال تشکر کرد، ولی به گزارشگر «واشنگتن پست» اجازه استفاده از تعبیر خود از اظهاراتش را نداد. وی گفت: «من هر چه بگویم، شما همان چیزی که خودتان می ‌خواهید می‌نویسید. بنابراین هر چه دلتان می خواهد بنویسید.»
,
 
,
لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری درباره امکان ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه با مشارکت کشورهای اروپایی و آمریکا گفت، دخالت نقش آفرینان جدید غیرقانونی در مناقشه سوریه، غیرسازنده خواهد بود.
,
 
,
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به تصمیم اعلام شده از سوی آمریکا برای خارج کردن نظامیانش از سوریه، گفت: «اگر رئیس جمهوری دونالد ترامپ مایل است در شمال سوریه منطقه حائل ایجاد کند، تفسیر این مسئله برای من دشوار است. به عقیده من، باید روی توافقاتی که در چارچوب مذاکرات آستانه در حال اجراست، تمرکز کرد. طرح‌های مختلف کشورهایی که حضور آنها در خاک سوریه غیرقانونی است، بخصوص طرح‌هایی که مداخله بیشتر نقش آفرینان غیرقانونی را در نظر داشته باشد، به عقیده من، کمکی به حل و فصل مشکلات نخواهد کرد.»
,
 
,
پیش از این روزنامه «واشنگتن پست» خبر داده بود که پنتاگون در حال کار روی طرحی برای ایجاد منطقه حائل در شمال شرقی سوریه با مشارکت کشورهای اروپایی است. هدف از این ماموریت جدید، دفاع از شبه نظامیان کرد دربرابر تهدیدات احتمالی از سوی ترکیه و ادامه مبارزه با داعش اعلام شده است.
,
 
,
توافق مسکو، تهران و آنکارا درباره تامین امنیت مرزهای سوریه و ترکیه
,
 
,
سرگئی لاوروف یادآور شد، روسیه، ایران و ترکیه معتقدند که مبارزه با تروریسم در مناطق مرزی سوریه و ترکیه باید در اقدامات مشترک بین دمشق و آنکار صورت بگیرد. وی افزود: «در نشست سران سه ‌جانبه روز پنج شنبه در سوچی موضوع امنیت در مناطق شرقی رود فرات و مناطق مرزی ترکیه و سوریه مورد بررسی دقیق قرار گرفت. روسای جمهوری هر سه کشور موافق بودند که توافقات عدن بین دمشق و آنکارا همچنان به قوت خویش باقی است و از لحاظ حقوقی امکان همکاری سوریه و ترکیه برای تامین امنیت در مرزهای مشترک دو کشور، از جمله اقدام مشترک برای مقابله با تهدیدات تروریستی را می‌دهد.»
,
 
,
وزیر خارجه روسیه همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی به شوخی گفت، برغم آنکه عده‌ای خواهان انزوای روسیه هستند، در عرصه کنفرانس امنیتی مونیخ که هیئت نمایندگی این کشور سرش بسیار شلوغ بوده و مذاکرات بسیار زیادی داشت. وی گفت: «شاید بد نباشد گوشه‌ای از در انزوا بودن ما را ببینید، برای اینکه ما در جریان کنفرانس مونیخ بدون توقف مذاکره داشتیم. هیئت نمایندگی ما بیش از بیست نشست دوجانبه و پشت سرهم انجام داده است.»
,
 
,
طبق ارزیابی لاوروف، تمامی این مذاکرات، حتی از سوی سیاستمدارانی که در سایر مواقع اظهارات نسبتاً تندی درباره روسیه دارند، کاملاً سازنده بود. وی افزود: «همه ابراز اطمینان می‌کردند که خواهان عادی سازی روابط با مسکو هستند. البته واضح است که این مسئله هنوز تحقق نیافته و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت فشار زیاد یک موج تهاجمی روس‌هراسی شدید قرار دارند.»
,
 
,
وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مورد بررسی در نشست‌های دوجانبه در حاشیه کنفرانس مونیخ، اوضاع در ونزوئلا بود، تاکید کرد که جامعه جهانی باید از طرفین مناقشه در این کشور بخواهد که به سمت گفت‌وگو روی آورند، نه آنکه تهدید کنند.
,
 
,
لاوروف گفت: بحران کنونی در ونزوئلا یک مشکل داخلی است و باید بین خود آنها حل و فصل شود و دقیقاً این مسئله‌ای است که اورگوئه، مکزیک کشورهای جامعه کارائیب، روسیه، چین، ایران و بولیوی و بسیاری کشورهای دیگر بر آن تاکید دارند.» وی سیاست آمریکا و کشورهای اروپایی در برخورد با ونزوئلا را تلاش برای دور زدن حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل ارزیابی کرد.
,
 
,
منبع: تسنیم
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه