اخبار داغ

رضا ایرانمنش در گفتگو با مرآت:

تا نگاه دولتمردان به فرهنگ اصلاح نشود روز خوش نخواهیم داشت/ دردسرهای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای سینمای ایران

تا نگاه دولتمردان به فرهنگ اصلاح نشود روز خوش نخواهیم داشت/ دردسرهای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای سینمای ایران
بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من هرگز ندیده‌ام آقای رئیس‌جمهور بگویند ما در بخش‌های فرهنگی دچار معضل هستیم؛ تا نگاه دولتمردان نسبت به فرهنگ اصلاح نشود، روز خوش نخواهیم داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، دورترین تصویری که از او در ذهن دارم، مربوط به سریال «مردان آنجلس» است؛ سریالی که در دهه هفتاد مورد اقبال جامعه واقع شده بود. بعدها او را در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های پرشماری دیدیم؛ از «وفا» گرفته تا «ستایش». در این سال‌ها البته سهم او از قاب تلویزیون کم و کم‌تر شده است. بازیگر 51 ساله سینما و تلویزیون که سال‌هاست می‌کوشد دغدغه ساخت آثار فاخر مرتبط با دفاع مقدس را به گوش مسئولان برساند؛ روز گذشته در گفتگو با ما به تحلیل روندها و وضعیت این روزهای سینمای دفاع مقدس پرداخته است. بخش نخست این گفتگو را از نظر می‌گذرانید.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- در سال‌های اخیر برخی از فیلم‌هایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده‌اند، مورد اقبال مردم قرار گرفته‌اند. بعضی، این اقبال را نشانه‌ای بر بهبود وضعیت سینمای دفاع مقدس نسبت به سالیان گذشته می‌دانند. در مقابل برخی نیز معتقدند که این فیلم‌ها حاصل یک روند مطلوب نیستند بلکه صرفا اتفاق‌هایی مطلوب هستند. دیدگاه شما چیست؟

, مرآت- در سال‌های اخیر برخی از فیلم‌هایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده‌اند، مورد اقبال مردم قرار گرفته‌اند. بعضی، این اقبال را نشانه‌ای بر بهبود وضعیت سینمای دفاع مقدس نسبت به سالیان گذشته می‌دانند. در مقابل برخی نیز معتقدند که این فیلم‌ها حاصل یک روند مطلوب نیستند بلکه صرفا اتفاق‌هایی مطلوب هستند. دیدگاه شما چیست؟,

شاید برخی آثار به لحاظ کیفی مطلوب‌تر شده و به نوعی توجه فیلمسازان شامل حال سینمای دفاع مقدس شده باشد اما به لحاظ کمی اوضاع مطلوبی نداریم. در دهه‌های 60 و 70، فیلم‌های جنگی و مرتبط با دفاع مقدس که در جشنواره فجر شرکت می‌کردند، سهم قابل توجهی در این جشنواره داشتند و در آن سال‌ها این سهم با گذشت زمان بیشتر هم می‌شد.

,

در دهه‌های مذکور، حمایت دولت‌ها و دولتمردان از سینمای دفاع مقدس بسیار زیاد بود. در سال‌های 73 و 74 اعلام کردند که به هر فیلمی که یک یا دو سکانس از آن، فلاش‌بکی به دوران جنگ باشد، 20 میلیون تومان تعلق می‌گیرد. این در حالی بود که در آن زمان هزینه ساخت یک فیلم سینمایی، حدود 20 میلیون تومان بود. مسئولان امر به این شیوه فیلمسازان را تشویق می‌کردند تا به موضوع دفاع مقدس بپردازند.

,

امروز دقیقا برعکس، فیلمسازان را از فضای دفاع مقدس دور می‌کنند. من البته نمی‌خواهم بگویم که این اتفاق متعمدا رخ می‌دهد اما حقیقت آن است که امروز سینما کاملا خصوصی شده و از حمایت دولتی خالی است. اگر دولت برای چهار یا پنج اثر سینمایی هم خرج می‌کند در واقع برای پسرخاله‌ها و پسرعمه‌های خودشان خرج می‌کنند! به فرد دیگری، حمایت عادلانه‌ای نمی‌رسد.

,

در حق سینمای دفاع مقدس جفا شده است

, در حق سینمای دفاع مقدس جفا شده است, در حق سینمای دفاع مقدس جفا شده است,

سال گذشته فیلم «تنگه ابوقریب» را در جشنواره فیلم فجر داشتیم اما آیا این واقعا کافی است؟ آیا این حد باید ما را اقناع کند؟ به نظر من می‌توان گفت که عملکرد متولیان هنر و به ویژه سینما طی سال‌های گذشته جفاکارانه بوده است. به اهالی سینمای دفاع مقدس و خود این سینما جفا شده است. من واقعا نمی‌دانم پول‌ها کجا خرج می‌شود؟

,

کاش مسئولان آمار و ارقام درستی را درباره نحوه هزینه‌کرد بودجه سالانه وزارت ارشاد، سینما، تلویزیون، انجمن سینمای دفاع مقدس ارائه می‌کردند. این نهادها بودجه‌ سالیانه‌ای برای تولید فیلم‌های دفاع مقدس دارند. واقعا این پول‌ها کجا می‌رود و کجا خرج می‌شود؟ آمار و ارقامی در این زمینه ارائه نمی‌شود و ما روز به روز شاهد آن هستیم که سینمای دفاع مقدس افول می‌کند.

,

از طرفی ما سطح سلیقه مردم را به شدت پایین آورده‌ایم. گاهی می‌شنوم که برخی از مسئولان گفته‌اند مردم ما از جنگ و فیلم‌های جنگی خسته شده‌اند! این چه استدلال و چه حرفی است؟ طی هشت سال واقعه‌ای در ایران اتفاق افتاده است که یک حرکت ملی تلقی می‌شود. اگر برگ‌های تاریخ را ورق بزنید می‌بینید که جنگ هشت‌ساله، طولانی‌ترین جنگ تاریخ ایران است و البته تنها جنگی است که در طی آن حتی سر سوزنی از خاک ایران از دست نرفته است.

,

اگر ماجرای دفاع مقدس در کشور دیگری اتفاق افتاده بود...

, اگر ماجرای دفاع مقدس در کشور دیگری اتفاق افتاده بود..., اگر ماجرای دفاع مقدس در کشور دیگری اتفاق افتاده بود...,

قصه‌های ناب بسیار زیادی در جریان جنگ اتفاق افتاده که باید ثبت و ضبط شود. به نظر من این که این قصه‌ها را فقط در کتاب‌ها ذکر کنیم کافی نیست. اگر این اتفاق در هرجای دیگری از دنیا افتاده بود دنیا را با فیلم‌هایشان می‌گرفتند. در جنگ جهانی دوم، 8 نفر طی سه روز از شهری در اتریش دفاع می‌کنند و در نهایت هم شهر سقوط می‌کند؛ درباره آن‌ها آثاری هم ساخته‌اند اما حماسه‌ای به نام دفاع ملی هشت‌ساله با این دست دفاع‌ها کاملا متفاوت است.

,

جوان‌ها فکر می‌کنند که رزمندگان دائما در جبهه‌ها مشغول جنگ بودند اما حقیقت این است که آن‌ها در جبهه‌ها زندگی می‌کردند. اگر این مسائل به درستی بیان شود، مردم ما هوشمندانه با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. سوال من این است که واقعا چرا به فیلمسازان دفاع مقدس بها نمی‌دهند؟ برخی که می‌خواهند عملکرد خودشان را توجیه کنند، می‌گویند مردم فیلم‌های دفاع مقدس را دوست ندارند.

,

وظیفه ما این است که این دست فیلم‌ها را تهیه و تولید کنیم. سینما باید مورد حمایت همه‌جانبه قرار بگیرد تا از این حالت تک‌بعدی بودن خارج شود. حمایت دولت باید در کار باشد تا امور این‌گونه به دست بخش خصوصی نیفتد. نتیجه این روند این است که کیفیت آثار کاهش پیدا می‌کند. الان چه کسی برای سینمای ایران تصمیم می‌گیرد؟ سرمایه‌گذار!

,

سرمایه‌گذار است که می‌گوید فلان بازیگر باشد و فلان بازیگر نباشد. آن‌ها فقط به فکر پول درآوردن هستند و همین‌گونه است که سطح ذائقه مردم را تنزل می‌دهیم. به نظر من این روند روزبه‌روز بد و بدتر می‌شود. امیدوارم که اتفاق درستی بیفتد و از این وضعیت خارج شویم.

,

آغاز سقوط سینما از دهه هشتاد

, آغاز سقوط سینما از دهه هشتاد, آغاز سقوط سینما از دهه هشتاد,

مرآت- «جریان‌سازی» شاید یکی از معیارهای مهمی باشد که بتوان به واسطه آن آثار سینمایی را سنجید. پس از انقلاب، بر مبنای معیارها و ارزش‌های خودمان شاهد تولد گونه جدیدی از سینما، موسوم به سینمای انقلاب بودیم. از نگاه شما فیلم‌هایی که ذیل تعریف سینمای انقلابی قابل احصاء هستند، چقدر جریان‌ساز بوده‌اند؟

, مرآت- «جریان‌سازی» شاید یکی از معیارهای مهمی باشد که بتوان به واسطه آن آثار سینمایی را سنجید. پس از انقلاب، بر مبنای معیارها و ارزش‌های خودمان شاهد تولد گونه جدیدی از سینما، موسوم به سینمای انقلاب بودیم. از نگاه شما فیلم‌هایی که ذیل تعریف سینمای انقلابی قابل احصاء هستند، چقدر جریان‌ساز بوده‌اند؟,

پس از انقلاب اتفاقات خوبی در حوزه سینما رخ داد که یکی از آن‌ها تولد سینمای جنگ بود. کارهای ارزشی در کنار کارهای کمدی، درام و... در سینما عرضه‌اندام کردند. این روند رو به رشد بود. سینما به تدریج داشت از حالت یکنواختی درمی‌آمد و این اتفاق مثبتی بود اما در اوایل دهه هشتاد سقوط این جریان که به خوبی و به سرعت به اوج خود نزدیک می‌شد، آغاز شد. چوب آن سقوط را امروز می‌خوریم!

,

شرایط باید به گونه‌ای باشد که جوانان خوش‌فکر بتوانند جلوی دوربین و پشت دوربین قرار بگیرند. میدان باید برای جوانان باز شود اما روندها دقیقا برعکس است. چند روز پیش یکی از جلسات هیأت دولت را از تلویزیون می‌دیدم. آقای رئیس‌جمهور سخنرانی می‌کردند و می‌گفتند ما در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و... مشکل داریم، از وزرا صحبت کردند و مثلا گفتند امروز وزیر نفت ما با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

,

تا نگاه دولتمردان به فرهنگ اصلاح نشود، روز خوش نخواهیم داشت

, تا نگاه دولتمردان به فرهنگ اصلاح نشود، روز خوش نخواهیم داشت, تا نگاه دولتمردان به فرهنگ اصلاح نشود، روز خوش نخواهیم داشت,

من منتظر بودم تا ببینم آقای رئیس‌جمهور چیزی درباره می‌گویند؟ هیچ‌وقت ندیده‌ام که آقای رئیس‌جمهور بگویند ما در بخش‌های فرهنگی هم دچار معضل هستیم. تا زمانی که دولتمردان ما دید درستی به مسأله فرهنگ نداشته باشند، مطمئن باشید که ما در حوزه هنر روز خوش نخواهیم داشت و روزبه‌روز به جای پیشرفت، پسرفت خواهیم داشت.

,

باز هم تکرار می‌کنم که اگر قرار باشد وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و شاهد عدم حمایت دولتمردانمان از سینما و هنر باشیم، وضعیت از این بدتر خواهد شد.

,

بخش دوم این گفتگو به زودی منتشر می‌شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه