اخبار داغ

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان:

حضور کارفرما نما‌ها در ساخت‌و‌سازها باعث افزایش تخلفات ساختمانی شده است/ با واگذاری انتخاب ناظر به نظام مهندسی جلوی تخلفات ساختمانی گرفته می‌شود

حضور کارفرما نما‌ها در ساخت‌و‌سازها باعث افزایش تخلفات ساختمانی شده است/ با واگذاری انتخاب ناظر به نظام مهندسی جلوی تخلفات ساختمانی گرفته می‌شود
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با اشاره به اینکه حضور کارفرما نما‌ها در ساخت‌و‌سازها باعث افزایش تخلفات ساختمانی شده است گفت: با واگذاری انتخاب ناظر به نظام مهندسی جلوی تخلفات ساختمانی گرفته می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; یحیی نصیرا امروز در جمع خبرنگاران در خصوص تخلفات ساختمانی اظهار  کرد: چند سال گذشته یک بزرگواری در وزارت راه و شهری سازی موضوعی را مطرح کرد که کار فرما باید ناظرش را خودش انتخاب کند و دید در این قضیه این بود که کارفرما یک پیمانکار می‌گیرد و یک طراح انتخاب می‌کند تا کار طراحی را انجام دهد و پیمانکار کار خود را می‌سازد و ناظر نیز کار کنترلی را انجام می‌دهد و کارفرما انجام مراحل را گزارش می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی ابراز کرد: این کار، کار درست و ایده آلی است در حالی که اینطور نیست و ما در حال حاضر در کشورمان با یک پدیده‌ای رو‌به رو هستیم و آن این است که ما با کارفرما نماها مواجه هستیم که کارفرمای واقعی نیستند.

,

انتخاب ناظر توسط کارفرما‌ نماها عوامل افزایش تخلفات ساختمانی است

, انتخاب ناظر توسط کارفرما‌ نماها عوامل افزایش تخلفات ساختمانی است, انتخاب ناظر توسط کارفرما‌ نماها عوامل افزایش تخلفات ساختمانی است,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان عنوان کرد: در حال حاضر ما یک کارفرمایی را می‌بینیم که تمام تلاش خود را می‌کند که ناظر در سرساختمان حضور نداشته باشد و به مصالح استفاده شده دقت نشود و مصالح آزمایش نشود و همه این اتفاقات نیفتد و مهندسینی که خوب کار می‌کنند توسط یک سری دفاتر بایکوت می‌شوند و حاضر نیستند که با آنها کار کنند و سعی دارند مهندس انتخاب شده را عوض کنند ما هزار مورد گرفتاری مثل این را داریم.

,

وی عنوان کرد: با آزمایشگاههایی که کارشان دقیق است کار نمی‌کنند با آزمایشگاه‌هایی که دقشان کم است کار می‌کنند همه این اتفاقات می‌افتد.

,

نصیرا عنوان کرد: چرا این اتفاقات می‌افتد در پاسخ باید بگوییم که این کارفرماها کارفرماها واقعی نیستند اینها کارفرما نما هستند و اینها پیمانکارند و به همین علت تلاش خود را می‌کند تا سود ممکن را از کار خود ببرد.

,

وی بیان کرد: کارفرمای واقعی کسی است که دو سال بعد بیاید آن ساختمان ساخته شده را بخرد و اگر زلزله و آتش سوزی و غیره بخواهد اتفاق بیفتد برای آن خواهد بود.

,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان بیان کرد: نتیجه این کار کارفرما نماها این می‌شود که در حادثه زلزله کنار مسکن مهر سرپل ذهاب یک ساختمان حدود 5 طبقه 37 نفر یکجا کشته شده بودند.

,

وی افزود: قرار است کارفرمای واقعی دو سال و سه بعد در ساختمانی که ساخته شده مستقر شود از موضوع بی‌خبر نسبت به خرید آن اقدام می‌کند.

,

نصیرا گفت: اگر کارفرماها واقعی باشد قبل از ساخت خود کارفرما از نظارتها و آزمایشات مصالح استفاده شده در ساختمان استقبال می‌کند چون خودش از آن استفاده خواهد کرد.

,

وی بیان کرد: همه کارفرماهای واقعی از نظارت و آزمایش استقبال می کنند و امکان ندارد اجازه دهد در ساختمان از میلگرد چینی استفاده شود و امکان ندارد قبول کند پیمانکار از بتن با سیمان کم استفاده کند.

,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان خاطر نشان کرد: در کارهای کارفرما نماها باید برخی از دستگاه‌ها وارد شوند مانند سازمان نظام مهندسی مجموعه شهرداریها، راه و شهرسازی و در برخی مواقع دستگاه قضایی باید ورود داشته باشد.

,

وی عنوان کرد: راه و شهرسازی، شهرداریها و نظام مهندسی باید به این مواردها ورود داشته باشد و در حال حاضر تنها نظام مهندسی به این موضوع ورود پیدا کرده است.

,

در برابر کارفرما نماها تنهاییم

, در برابر کارفرما نماها تنهاییم, در برابر کارفرما نماها تنهاییم,

نصیرا عنوان کرد: ما در برابر این همه کارفرما نماها تنهاییم و برخی‌ها از این روش سودهای میلیاردی می‌برند و این کار باعث شده که یک نفر وقتی وارد صنعت ساختمان سازی می‌شود در کمترین زمان پولدار می‌شود.

,

وی بیان کرد: کسی به دنبال کار درست نمی رود و این چرخه به کل برگشته ما آمدیم در سازمان نظام مهندسی گفتیم ارجاع نظارت را باید سازمان نظام مهندسی انجام دهد و ناظر را ما خودمان باید معرفی کنیم آمدند گفتند نه کار فرما باید خودش انتخاب کند.

,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان افزود: اگر من خودم کارفرما باشم و ناظر را خود بخواهم انتخاب کنم هیچ موقع به سراغ آدم سختگیر نمی‌روم که اتمام کار برایم گرانتر تمام شود.

,

وی بیان کرد: از کسی استفاده می‌کنم که در نقشه باید از میلگرد 16 استفاده شود اگر میلیگرد 14 هم استفاده کردم کاری به کارم نداشته باشد.

,

نصیرا افزود: این موضوع کار مسخره‌ای است و انگار داریم روی یک مسئله  مسخره‌ای بحث می‌کنیم.

,

وی عنوان کرد: در کل در بحث تخلفات ساختمانی و کیفیت آن این موارد وجود دارد و اگر کیفیت بخواهد درست شود باید ارجاعات نظارت به سازمان نظام مهندسی واگذار شود.

,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان ابراز کرد: از طرف دیگر باید دستگاه‌های دیگر مانند راه و شهرسازی و شهرداری کمک کنند و تا به امروز همراهی خوبی داشتند.

,

وی در ادامه در مورد بحث کیفیت ساختمانهای ساخته شده در استان زنجان بیان کرد: در حال حاضر نمیتوانم در این مورد چیزی بگویم در مورد این موضوع در جلسه آینده صحبت خواهم کرد چون در حال حاضر نمیتوانم براساس شنیده‌ها چیزی بگویم و شخصیتی ندارم براساس شنیده‌ها صحبت کنم.

,

نصیرا تصریح کرد: در این راستا مجموعه کنترل مضاعف در استان زنجان را فعال می‌کنیم و این امر را از راه و شهرسازی نیز خواستیم و بحث نظارت‌‌مان را نیز فعال می‌کنیم و به سر ساختمانها ناظر و بازرس می‌فرستیم مطالب را در می‌آوریم و در جلسه آینده براساس گزارش استخراج شده و مستدل از وضعیت ساختمانهای برای رسانه‌ها گزارش می‌دهیم تا به مردم اطلاع رسانی انجام شود.

,

از موضوع امضا فروشی مهندسان بی‌اطلاعم

, از موضوع امضا فروشی مهندسان بی‌اطلاعم, از موضوع امضا فروشی مهندسان بی‌اطلاعم,

وی در خصوص سوالی در مورد امضا فروشی توسط برخی از مهندسان نظام مهندسی در استان زنجان ابراز کرد: در این خصوص اطلاعی ندارم و این مورد را تکذیب می‌کنم و بنده وقتی مسئول هستم نمی‌توانم در این مورد چیزی بگوییم و فقط در مورد خودم می‌توانم صحبت کنم.

,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در ادامه با بیان اینکه آنچه که در حال حاضر در استان اتفاق می‌افتد این است به سمت ارائه خدمات براساس قانون حرکت می‌کنیم ابراز کرد: در این صورت نه تنها امضا فروشی بلکه تخفیف هم صورت نمی‌گیرد و با واقعی شدن خدمات این موضوع و بحث آن نیز خود به خود کنار خواهد رفت.

,

نصیرا در مورد ساخت و سازها و استفاده از این ظرفیت‌ برای توسعه گردشگری عنوان کرد: در حال حاضر هنوز قسمتی از زنجان در بخش ساخت و سازها توسعه نیافته و این موضوع یک موقعیتی خوبی برای زنجان محسوب می‌شود که یک قسمت از هویت ما هنوز موجود است و ما می‌توانیم این محلات را طوری بسازیم که در جذب گردشگران موثر باشد.

,

اطلاعی از دریافت رشوه از سوی مهندسان ناظر بر تخلفات ساختمانی ندارم

, اطلاعی از دریافت رشوه از سوی مهندسان ناظر بر تخلفات ساختمانی ندارم, اطلاعی از دریافت رشوه از سوی مهندسان ناظر بر تخلفات ساختمانی ندارم,

وی در مورد دریافت رشوه و سرپوش گذاشتن بر تخلفات ساختمانی از سوی مهندسین و ناظرین چقدر در استان زنجان واقعیت دارد خاطر نشان کرد: در این راستا نمی‌توانم بگوییم چنین چیزی وجود دارد یا نه و در این مورد هیچ اطلاعی ندارم و اگر لازم باشد این موضوع را بررسی می‌کنم.

,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان خاطر نشان کرد: آن چیزی که ما در دو سه ماه گذشته در نظام مهندسی انجام دادیم اجرای قانون بود و جزو مجموعه‌هایی هستیم که بهترین قانون را داریم و در این راستا یک کتاب نیز در خصوص کنترل کیفیت ساختمان داریم.

,

وی ابراز کرد: با وجود این قانون خیلی از مشکلات ما قابل حل است در ابتدا مطابق ماده 46 آیین نامه اجرایی هر کسی که در زنجان حضور ندارد نسبت به بستن کارتابل و ابطال پروانه آنها اقدام شد.

,

نصیرا ابراز کرد: طبق قانون کسانی که در زنجان حضور ندارند نمی توانند در این مجموعه عضویت داشته باشند که این کار در استان زنجان اجرا شد.

,

وی با اشاره به اینکه یک سری اصلاحات نیز در دفاتر فنی نظام مهندسی ساختمان استان زنجان انجام شده است خاطر نشان کرد: در بحث خدمات رسانی هیچ گونه وکالتی نیز پذیرفته نمی‌شود.

,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان بیان کرد: خروجی تمام کارهایی که انجام می‌شود تبدیل به یک سری نظارتها و یک سری اجراها و طراحی‌ها ختم می‌شود.

,

تضمین اجرای طرح بازآفرینی شهری با ما نیست

, تضمین اجرای طرح بازآفرینی شهری با ما نیست, تضمین اجرای طرح بازآفرینی شهری با ما نیست,

وی با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری در زنجان عنوان کرد: تضمین اجرای طرح بازآفرینی شهری با ما نیست ولی تا به امروز مجموعه راه و شهرسازی استان زنجان خیلی خوب کار کرده و همکاری خوبی داشته و دید مثبتی دارند و به دنبال این هستند که شغل ایجاد کنند.

,

نصیرا گفت: مجموعه شورای شهر و شهرداری نیز در خصوص طرح بازآفرینی شهری دیدگاه مثبتی دارند.

,

وی عنوان کرد: من این تضمین را در این می‌بینم دیدگاه مثبتی از سوی مدیران در استان زنجان وجود دارد این تضمین را باید مقامات بالا دست در این خصوص بدهند.

,

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان زنجان خاطر نشان کرد: امیدوارم که اجرای بحث بازآفرینی شهری بهتر جلو برود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه