اخبار داغ

استاد دانشگاه باهنر کرمان:

تاکید اسلام برعدم سلب توزیع فرصت از همگان/برقراری عدالت مهمترین مولفه انقلاب اسلامی است

تاکید اسلام برعدم سلب توزیع فرصت از همگان/برقراری عدالت مهمترین مولفه انقلاب اسلامی است
استاد دانشگاه باهنر کرمان گفت: بعد از اسلام عدالت اقتصادی و اجتماعی تعریف شد، رابطه معنی داری بین تلاش، توان، نیاز و رفاه پیدا شد. اسلام تاکید بر توزیع فرصت ها دارد و نباید از گروهی این فرصت سلب شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین مهرابی بشرآبادی استاد دانشگاه باهنر در گفتگو با راه آرمان اظهار داشت: بحث عدالت اجتماعی و داد خواهی به نوعی در همه ادیان مطرح و از سخترین اهداف قابل دستیابی دولتها و حکومتها بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,

وی ادامه داد: دیدگاههای متفاوتی در زمینه عدالت وجود دارد; بعضی از نظریه ها مبنی به اندازه نیاز ، نظریه قرارداد اجتماعی ، نظریات مارکسیست و سوسیالیستی، نظریه شایستگی، نظریه مطلوبیت گرایی و نظریه تعلق و انصاف هر کدام به جنبه های خاصی اشاره داشته اند.

,

وی در خصوص عدالت افزود: در اسلام، عدالت اقتصادی و اجتماعی  به گونه ای تعریف شده است که رابطه معنی داری بین تلاش، توان، نیاز و رفاه وجود داشته باشد. اسلام تاکید بر توزیع فرصت ها دارد و نباید این فرصت از گروهی سلب شود.

,

مهرابی ادامه داد: از لحاظ لغوی در مقابل عدالت واژه ظلم قرار می‌گیرد، ظلم اشکال مختلفی دارد که واژه هایی همانند رانت خواری، ژن خوب و قدرت ویژه خواری از جمله واژه های مطرح شده در این زمان محسوب  میشوند. از دیدگاه علم اقتصاد بحث فقر یکی از پیامدهای توزیع نابرابر درامد است. فقر با تقسیم بندی های متفاوتی از قبیل فقر مطلق، نسبی، احساسی، معنوی، مشهود و … بیان می شود و از دوجز میزان تولید (درآمد یا ثروت) و توزیع آن تشکیل شده است.

,

وی با اشاره به نظریه های مختلف در توزیع درامد عنوان کرد: ساده ترین نظریه ها در زمینه توزیع درامد طرح مکانیسمی است که از طریق آن نظام اقتصادی یارانه ای، از افراد دارای ثروت مالیات گرفته و به افراد کم درامد، تعلق دهد که این مالیات بالا و سوبسید بالا منجر به نارضایتی ثرتمندان و تا حدی باعث فرار سرمایه و کاهش کارایی اقتصادی.

,

مهرابی ادامه داد:  ازجمله پیامد های عدالت در متون اسلام این است که باعث تزکیه نفس و تقرب الهی تقویت حس برادری و انسجام ملی و کاهش تنش های اجتماعی میشود. زمانی نابرابری افزایش یابد منجر به افزایش ناهنجاریها ، پیامد ناهنجاری ها تحمیل هزینه بر جامعه است یکسری هزینه ها به صورت مستقیم مانند دزدی، اعتیاد، فحشا و … و احساس ناامنی، هزینه غیر مستقیم است. در هر جامعه ظرفیت تحمل نابرابری متفاوت است.

,

وی در خصوص بیانیه رهبری در گام دوم انقلاب افزود: توجه به بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب که در بند دوم برکات انقلاب فرمودند: انقلاب کفه  عدالت را زیاد کرد و در کنار این از عدالت که اصلی ترین جز انقلاب محسوب می‌شود احساس نارضایتی دارند بدین معنا هنوز برای برقراری عدالت جای کار زیاد است.
استاد دانشگاه باهنر کرمان در زمینه راهکارهای عملی در جامعه با اشاره به تصمیم گیری های غیر منصفانه افزود; حس پایمال شدن حق، از جمله مواردی است که مشوق به تصمیم گیری غیرمنصفاته است و با کار فرهنگی  تربیتی و دینی که مقدم بر امور دیگر  قابل حل شدن است.

,
,

این مقام مسئول در پایان در خصوص راهکارهای عملی خاطر نشان کرد: مقدم بودن فقرا بر اموال و بیت المال که در اقتصاد اسلامی به آن تاکید شده است. ضمانت عام اجتماعی که در دنیا به تامین اجتماعی از آن یاد می‌شود که از مالیات و کمکهای خیرین در تنگناهای مالی و گرفتاری ها استفاده میشود. تصویب قانون شفاف سازی در رابطه با دارایی مسولین ، اصلاح قانون بانکداری، عدالت آموزشی که منجر به نزدیک شدن دستمزدها میگردد ، بهبود فضای کسب و کار، اصلاح الگوی مصرف و نظارت برون و درون سازمانی، از جمله راهکارهای دسترسی به کاهش نابربری در جامعه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه