اخبار داغ

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی:

فقر در راس عوامل طلاق در خراسان شمالی است

فقر در راس عوامل طلاق در خراسان شمالی است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی مشکلات اقتصادی و فقر، اعتیاد، عدم تفاهم و اختلافات فرهنگ ، خشونت و خیانت، عدم رضایت جنسی را از مهم ترین عوامل طلاق در خراسان شمالی برشمرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، ملیحه یغمایی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به ازای هر یک هزار نفر در خراسان شمالی 4.4 نفر طلاق می گیرند که در مقایسه درصد طلاق های ثبت شده در خراسان شمالی برحسب مدت زمان زندگی مشترک، بیشترین طلاق در ازدواج های بین 4 تا 10 سال و کمترین طلاق درزندگی هایی با طول عمر بین 10 تا 15 سال بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک, ملیحه یغمایی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما,  گفت: به ازای هر یک هزار نفر در خراسان شمالی 4.4 نفر طلاق می گیرند که در مقایسه درصد طلاق های ثبت شده در خراسان شمالی برحسب مدت زمان زندگی مشترک، بیشترین طلاق در ازدواج های بین 4 تا 10 سال و کمترین طلاق درزندگی هایی با طول عمر بین 10 تا 15 سال بوده است, .,

وی تعداد طلاق های ثبت شده در مناطق شهری را بیشتر از مناطق روستایی اعلام و اظهار کرد: براساس آمار ثبت شده در سال 85 میزان طلاق به ازای هر 100 ازدواج در استان در مناطق شهری 12.4 و در روستا 4.5 بوده در حالیکه این آمار در سال 95 به 21.8 درصد در شهرها و 14.5 درصد در روستاها رسیده و نشان دهنده این است که رشد طلاق در روستا بیشتر بوده ولی در شهر آمار بالاتر است.

, .,

یغمایی یادآور شد: مشکلات اقتصادی و فقر، اعتیاد، عدم تفاهم و اختلافات فرهنگ ، خشونت و خیانت، عدم رضایت جنسی از مهم ترین عوامل طلاق در خراسان شمالی هستند.

, .,

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در 13 درصد از خانواده های خراسان شمالی زنان سرپرست خانواده هستند، گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار در استان نسبت به نرخ کشوری بالاتراست.

, .,

یغمایی افزود: 65.4  درصد جمعیت استان دارای همسر، 4.3 درصد افراد بی همسر براثر فوت همسر ،  1.3 درصد افراد بی همسر براثر طلاق  و 29 درصد افراد هیچ وقت ازدواج نکرده اند.

, .,

مدیرکل امور بانوان خراسان شمالی بالارفتن سن ازدواج در استان را یکی از آسیب های جامعه برشمرد و گفت: نیازمند برنامه ریزی و ارائه تعریف صحیح از ازدواج به موقع هستیم تا علاوه بر این که ازدواج ها به هنگام باشد.

, .,

وی ادامه داد: علاوه بر این باید بر ازدواج آگاهانه هم تمرکز شود زیراهم اکنون شاهد هستیم بسیاری از ازدواج ها منجر به طلاق می شود که آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

, .,

 یغمایی آموزش را یکی از مهم ترین مباحثی خواند که برای کاهش طلاق می توان بر آن تمرکز داشت و آغاز آموزش های پیش از ازدواج به مدت هشت ساعت از اواخر سال 95 یکی از این موارد برشمرد.

, .,

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بررسی افراد با تیپ شخصیتی متفاوت در مدت دو تا پنج سال اول زندگی مشترک و استفاده از نتایج حاصل از این بررسی ها در اینکه چه گروه افرادی در کنار هم بیشتر در معرض طلاق قرار می گیرند، برنامه دیگری است که از سال گذشته آغاز شده و در ابتدا زندگی پنج هزار زوج مورد بررسی قرار گرفته است.

, .,

یغمایی خاطرنشان کرد: علاوه بر این آموزش هایی جهت مهارت های ازدواج در نقاط پرآسیب اجتماعی در قالب یک بسته آموزشی به دانش آموزان قبل از ورود به دانشگاه ارائه می شود.

, .,

وی آموزش مهارت های اجتماعی، روانی  و مهارتهای حرفه ای برای تشکیل زندگی مشترک به دانش آموزان و خانواده ها با همکاری آموزش و پروش را نمونه هایی از دوره های در حال برگزاری در این راستا اعلام کرد.

, .,

یغمایی تاب آوری را یکی دیگر از برنامه های در حال اجرا در جهت کاهش آسیب های اجتماعی اعلام کرد و گفت: براساس آخرین آمار 2 هزار نفر در بررسی های تاب آوری شرکت دارند که حدود یک سال است روی مهارت های این افراد کار می شود و با  تقویت این افراد در مقابل بحران های اجتماعی و توانمند سازی، آنان  به افراد موفقی در جهت مدیریت امورات اجتماعی شان تبدیل شوند.

, .,

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری 10 درصد از افراد وارد چرخه توانمندسازی اقتصادی شدند، این افراد مهارت های اجتماعی را آموزش دیده اند و با فراهم کردن آموزش های رایگان با همکاری فنی و حرفه ای با کمک تسهیل گران یک زمینه شغلی متحد برای این افراد ایجاد کرده ایم.

, .,

 

,

, , ,

 

,

یغمایی افزود: باتوجه به اینکه این گروه ها به صورت انفرادی و بدون مداخله دولت ایجاد شده اند، توسعه زیادی خواهند یافت.

, .,

این مقام مسئول اضافه کرد: استفاده از واژه ای تحت عنوان " کودک همسری" درست نیست، با ترویج برخی واژه ها قبح برخی از مسائل شکسته می شود، در مقابل می توان به دنبال ایجاد موقعیت بهینه بود.

, .,

وی ادامه داد: در تعیین سن ازدواج در مناطق مختلف مسائل متعددی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می تواند دخیل باشد که غالب ازدواج های در سنین پایین در خراسان شمالی مربوط به بحث فرهنگی است.

, .,

مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری افزود: ازدواج های زود هنگام و دیرهنگام هر دو مشکل زا هستند  و اکنون بحران مربوط به گروهی است که از لحاظ جایگاه اجتماعی و اقتصادی وضعیت مناسبی دارند ولی ازدواج نمی کنند، این نیز یک آسیب جدی است.

, .,

 وی با اشاره به تبلیغات در فضای های مجازی در رابطه با ازدواج های زودهنگام در استان گفت: ما نمی توانیم در زندگی افراد جامعه دخالتی داشته باشیم که با ازدواج فرزندانشان در چه سنینی موافقت کنند، بلکه وظیفه این است که به این افراد کمک کنیم تا انتخابی آگاهانه داشته باشند و راه حل این مشکل، مقابله با این خانواده ها نیست.

, .,

یغمایی خاطرنشان کرد:  بیشترین طلاق ها در سال های اولیه زندگی مشترک رخ می دهد بنابراین باید مهارتهای کافی برای حفظ و ادامه زندگی به این افراد  آموزش داده شود.

, .,

تهیه و تنظیم گفتگو: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه