اخبار داغ

تار و پود قالیبافان خویی در آستانه ازهم گسیختگی!

تار و پود قالیبافان خویی در آستانه ازهم گسیختگی!
بلا تکلیفی ۲۵ هزار نفر بافنده فرش در خوی که تنها ۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامی اجتماعی قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، شهرستان خوی به لحاظ تمدن و قدمت تاریخی، از زمره شهرهای کهن و دارای پیشینه درخشانی است که فرهنگ و هنر مردمان این مرز و بوم در برخی بخش ها بی همتاست. فرش دستباف از جمله ی هنرهای بسیار قدیمی و اصیل این شهرستان است که در عصر حاضر نیز یکی از قالیبافان خوش ذوق خویی با هنرنمایی چشم نواز خویش به مناسبت مسابقات فوتبال ( جام جهانی _ جام ملت‌های آسیا ) فرشی بسیار هنرمندانه خلق کرد تا نام و آوازه خوی همچنان بر سر زبان‌ها باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

چندسالیست؛ برای هنرمندان بافنده فرش شهرمان که اکثرا از این راه ارتزاق نموده و نان و مایحتاج خانواده شان را نیز تامین می‌کنند مشکل مهم و حیاتی رخ داده که رفع آن مشکل موجب دلگرمی آنان به ادامه فعالیت در این شغل سخت می انجامد و در این راستا توجه و نگاه ویژه مجلس و دولت کارگشا خواهد بود.

,

در سالهای ماضی بیمه تامین اجتماعی قالیبافان در ردیف حمایت های دولت قرار داشتند، اما در سال‌های اخیر متاسفانه این حمایت ها کمرنگ و کمرنگـتر شد، تا جایی که، بیمه تامین اجتماعی تعداد زیادی (خانوار) از عزیزان فرش باف شهرستان، به بهانه تاخیر در پرداخت حق بیمه، متاسفانه حذف شده است و انگار نه انگار که قالی باف هستند.! و جهت ادامه سابقه بیمه ای بایستی ناچاراً با متحمل شدن هزینه های گزاف و بصورت آزاد ( خویش فرما) پرداخت کنند!

,

نماینده مردم و فرماندار شهرستان خوی، قالیبافان زحمت کش را دریابید!

, نماینده مردم و فرماندار شهرستان خوی، قالیبافان زحمت کش را دریابید!,

در گفتگو با چند تن از قالیبافان شهرستان خوی جویای وضعیت معیشت و بیمه ای آنان شدیم . میرعلی سید ولیلو یکی از بافندگان فرش در شهرستان خوی با اشاره به مشکل عدیده بافندگان فرش گفت : بخشی از مشکلات فرش بافان مربوط به بیمه تامین اجتماعی است و بخشی دیگر به وضعیت نابسامان اقتصادی برمیگردد .

,

وی ادامه داد : قبل از هر چیز لازم میدانیم به دلیل حمایت هایی که در خصوص بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش صورت گرفته است از دستاندرکاران این اقدام بزرگ تقدیر و تشکر نماییم . اما موضوع بیمه در سالهای اخیر به یک معضل نیز تبدیل شده و باعث ایجاد استرس در خانواده ها گردیده است . به این معنا که باتوجه به تعداد زیاد حذف شده ها از شمول بیمه تامین اجتماعی ، ما برای تامین مایحتاج زندگی این استرس را داریم که نکند به محض بیرون رفتن از منزل مامور بیمه بیاید و ما را در خانه نبیند و بیمه تامین اجتماعی مان قطع شود! و به عبارتی تقریبا در حصر خانگی به سر میبریم !

,

سید ولیلو، مشکل اقتصادی قالیبافان را افزایش بی رویه ملزومات بافندگی فرش عنوان کرد و افزود : علیرغم افزایش نسبی قیمت فروش فرش دست باف ریز ماهی ، ملزوماتی مانند نخ و ریسمان و سایر اقلام مورد نیاز با جهش شدید افزایش قیمت ، باعث کاهش سود تمام شده فرش دست باف شده است که درصورت عدم حمایت های مالی بصورت اعطای وام های کم بهره در قالب سرمایه درگردش ، بافندگان فرش دچار مشکل جدی خواهد شد .

,

اکبر بهنمون ، یکی دیگر از بافندگان فرش درباره مشکلات این قشر اظهار داشت : در حال حاضر بزرگترین مشکل ما عدم حمایت دولت محترم از بافندگان فرش دست باف است ، بطوریکه اینجانب از دوران کودکی بر روی کارگاه های بافندگی فرش کارکرده ام و قریب به ۳۰ سال است با تحمل سختی های فراوان و به خطر افتادن سلامت جسمانی و بینایی در این حرفه کار کرده ام اما در ماه های اخیر به دلیل فراموشی پرداخت بموقع حق بیمه متاسفانه سازمان بیمه تامین اجتماعی ، بنده را از جمع بیمه بافندگان فرش حذف نمود .

,

وی ادامه داد : علیرغم نامه نگاری و پیگیری ها از طریق دفتر نماینده محترم و سایر مسؤلین محترم شهرستانی و استانی جهت از سرگیری بیمه فرش بافی و پرداخت حق بیمه بصورت حمایتی سه ماهه متاسفانه تا بحال نتیجه ای در راستای برقراری مجدد بیمه قالی بافی حاصل نشده است.

,

بهنمون اضافه کرد : باتوجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و افزایش افسارگسیخته هزینه های روزمره، حذف حمایت دولت از قالیبافان در خصوص بیمه تامین اجتماعی، احتمال وارد آمدن ضربه بر پیکره ی این هنر کهن و هنرمندان اصیل و زحمت کش شهرمان را افزایش داده است و در صورت ادامه بی توجهی مسئولین به این قشر آسیب پذیرو بافندگان فرش دست باف ، آینده این حرفه و هنر امیدوار کننده نخواهد بود .

,

از ۲۵ هزار نفر بافنده فرش در خوی تنها ۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند!

, از ۲۵ هزار نفر بافنده فرش در خوی تنها ۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند!,

جبرائیل زینالی، مدیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار آذرباخیش گفت : حدود ۲۵ الی ۳۰ هزار نفر بافنده قالی در شهرستان خوی فعال می باشند که سالیانه حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار متر مربع فرش دستباف در این شهرستان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

,

وی ادامه داد : سهم فرش ریزماهی خوی که سالهاست به عنوان برند ملی و جهانی شناخته می شود بیش از ۶۰ درصد تولیدکنندگان فرش دستباف در این شهرستان است و مابقی در بافتن نقشه های متنوع دیگر فعالیت دارند.

,

زینالی با بیان اینکه در بازه زمانی سال ۸۹ تا ۹۲ حدود ۵۲۰۰ نفر از بافندگان فرش تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی درآمدند، افزود : اما طی سال‌های اخیر این تعداد به حدود ۳۲۰۰ نفر تنزل پیدا کرده و قریب به ۱۱۰۰ نفر از عزیزان قالیباف به دلیل مشکلاتی چون تاخیر در پرداخت حق بیمه از سوی سازمان تامین اجتماعی حذف و کنار گذاشته شدند!

,

دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خوی، مهمترین و اساسی ترین خواسته تمام دست‌اندرکاران، تولیدکنندگان و بافندگان فرش در شهرستان خوی را در ۲ بخش مطرح کرد و ادامه داد : تعمیم و توسعه بیمه شدگان تامین اجتماعی جهت تشویق فعالین در این حرفه و هنر و همچنین اعطای وام قالی بافی در قالب مشاغل خانگی یا کارگاه های کوچک و بزرگ و یا وام توسعه روستایی، ۲ خواسته ی بحق و مهمی است که در راستای ارتقاء و توسعه ی فرش دستباف خوی تاثیرات فراوانی خواهند داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه