اخبار داغ

گام دوم انقلاب به روایت استاد علوم اقتصاد؛

ضعف عملکردی و مدیریتی اقتصاد، منشأ چالش های داخلی و خارجی/مطالبه‌گری رهبری به حق و مستند است

ضعف عملکردی و مدیریتی اقتصاد، منشأ چالش های داخلی و خارجی/مطالبه‌گری رهبری به حق و مستند است
عضو انجمن اقتصاددانان ایران اظهار داشت: ضعف عملکردی و مدیریتی در اقتصاد کشور 2 چالش اساسی در حوزه داخلی و خارجی برای کشور ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس علوی راد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در ادامه رویه های که در چند سال اخیر خود داشته اند توجه بسیار جدی به مسئله اقتصاد و اهمیت آن بوده است به طوری که ایشان در میان توصیه های هفتگانه  ای که در این بیانیه داشته‌اند به موضوع اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته و اذعان داشته اند که در جریان چهار دهه انقلاب ، کشور در بحث اقتصاد عملکردها ضعیف بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی با بیان این که ضعف عملکردی و مدیریتی در اقتصاد کشور 2 چالش اساسی در حوزه داخلی و خارجی برای کشور ایجاد کرده است اظهار داشت: چالش درونی به عیوب ساختاری و مسائلی که اقتصاد ایران سال‌ها با آن مواجه بوده است بر می‌گردد و در حوزه بیرونی نیز همین ضعف‌های مدیریتی و عملکرد‌های ضعیف که چالش های درونی را به وجود آورده اند باعث شده کشور در بعد بیرونی نیز دچار چالش شود.

,

علوی راد با اشاره به دو دوره تحریم های اخیر علیه ایران اذعان داشت: درواقع دشمن فشارهای خود را عمدتا با استفاده از چالش های درونی اقتصاد کشور و با تمرکز بر عیوب ساختاری و ضعف های مدیریت اقتصادی عملیاتی کرده است که مهمترین نمود آن دو دوره تحریم‌های اخیر در دهه90  که کشور با آن مواجه بوده است که دشمن در هر دو مقطع دست روی مشکلاتی که رهبر از آن ها به عنوان مشکلات درونی یاد می کنند گذاشته است.

,

چالش های بیرونی از چالش های درونی نشات می گیرند

, چالش های بیرونی از چالش های درونی نشات می گیرند, چالش های بیرونی از چالش های درونی نشات می گیرند,

وی با بیان این که عیوب ساختاری دامنگیر اقتصاد کشور است و رهبری نیز در بیانیه خود چند مورد از آن‌ها را به طور پررنگ بیان کرده اند افزود: یکی از این عیوب، موضوع نفت و وابستگی اقتصاد ایران به نفت است؛ مسئله ای که کارشناسان و فعالین اقتصادی و حتی عوام هم در مورد آن صحبت می کنند و متاسفانه در جریان زمان آن گونه که باید وشاید برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت در حدی که از بعد بیرونی کشور را دچار چالش نکند انجام نشده است.

,

علوی راد وابستگی بودجه دولت به نفت را یکی از تبعات اقتصاد نفتی دانست و اظهار داشت: بخش زیادی از درآمدهای دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم  به نفت وابسته است که این موضوع باعث شده هر زمان کشور در فروش نفت خود با مشکل مواجه شود ؛اولین ضربه را بودجه دولت در بحث منابع  خود ببیند که این موضوع به خوبی نشان می دهد که چالش‌های بیرونی از چالش های درونی ایجاد می شود.

,

وی ادامه داد: صرف نظر از سهم بالای نفت در بودجه کشور ، اقتصاد ایران به دلیل مشکلات ساختاری که دارد یک ضریب همبستگی بالایی بین درآمدهای نفتی با ارزش افزوده سایر بخش های اقتصادی ( صنعت، خدمات و کشاورزی) وجود دارد به این معنی که تا زمانی که ارزش افزوده بخش نفت خوب باشد سایر بخش های اقتصادی نیز رشد خوبی خواهند داشت و زمانی که ارزش افزوده نفت کاهش می یابد شاهد کاهش رشد در سایر بخش ها هستیم.

,

ایران دارای اقتصاد دولتی بزرگ با بهره وری بسیار پایین است

, ایران دارای اقتصاد دولتی بزرگ با بهره وری بسیار پایین است, ایران دارای اقتصاد دولتی بزرگ با بهره وری بسیار پایین است,

این کارشناس مسائل اقتصادی یکی دیگر از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور را ورود دولت به حوزه هایی که به آن مربوط نیست دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری در جمله ای به  صراحت می فرمایند : دولت باید در اقتصاد مدیریت کند و نه تصدی گری" و برای حل این مشکل سیاست های اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ می کنند که  بیش از یک دهه از ابلاغ آن می گذرد.

,

علوی راد تصریح کرد: به واسطه شرایط خاص اول انقلاب بسیاری از صنایع را ملی کردند که اجتناب ناپذیر بود اما رهبری با ابلاغ بند ج اصل 44 قانون اساسی اجازه قانونی برای ورود بخش خصوصی به حوزه هایی که در دهه اول انقلاب دیده نشده بود را دادند اما متاسفانه تمامی دولت هایی که پس از ابلاغ این بند روی کار آمدند در بحث عملیاتی کردن آن و علی رغم رفع مشکل قانونی عملکرد خوبی نداشتند و همچنان اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی است.

,

سهم بالای هزینه های جاری و عدم تحقق هزینه های عمرانی

, سهم بالای هزینه های جاری و عدم تحقق هزینه های عمرانی, سهم بالای هزینه های جاری و عدم تحقق هزینه های عمرانی,

وی با اشاره به دستور رهبری برای اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور ساختار بودجه است و نظر ایشان این است که اگر قرار باشد بودجه اصلاح شود باید اکنون که کشور تحت شدیدترین فشارها هست به سراغ اصلاح ساختار بودجه رفت و در بیانیه اخیر خود نیز به اصلاح ساختار بودجه کشور توجه شده است.

,

علوی راد در توضیح مشکلات ساختار بودجه کشور گفت: یکی از مشکلاتی که در بودجه کشور وجود دارد این است که وزن هزینه هایی که جنبه مصرفی دارد و هزینه های جاری و غیر مولد هستند بسیار بالا است در واقع بخش عمده ای از هزینه های دولت را به خود اختصاص می دهند به طوری که در لایحه بودجه 98 حدود 88 درصد از کل هزینه ها را هزینه های جاری  تشکیل می دهند این در حالی است که هزینه های جاری اثر مولد و اشتغال‌زایی در اقتصاد ندارند.

,

وی تصریح کرد: مشکل دوم ساختار بودجه کشور عدم تحقق کامل بودجه های عمرانی است در واقع دولت ها نتوانسته اند همین سهم کم بودجه های عمرانی را به طور کامل محقق کنند.  بنابراین بودجه کشور در بخش هزینه های خود با دو مشکل سهم بالای هزینه های جاری و عدم تحقق کامل بودجه های عمرانی مواجه است.

,

علوی راد ادامه داد: در بخش منابع بودجه نیز وابستگی شدیدی به نفت وجود دارد. علی رغم این که در سال های اخیر تلاش شده حجم و سهم درآمدهای نفتی کاهش یابد اما در خوشبینانه‌ترین حالت 50 درصد  درآمدهای دولت از محل فروش نفت و گاز است.

,

روحانی دولت آینده را بدهکار می کند

, روحانی دولت آینده را بدهکار می کند, روحانی دولت آینده را بدهکار می کند,

وی با اشاره به فروش اوراق مالی توسط این دولت اذعان داشت: کاری که دولت روحانی در سال های اخیر بسیار به آن رجوع کرده تامین کسری بودجه از محل فروش اوراق مالی است به گونه ای که درلایحه بودجه 98  دولت به دنبال فروش 51 هزار میلیارد تومان اوراق مالی است.

,

این مدرس دانشگاه ادامه داد: فروش اوراق مالی به معنی بدهکار کردن دولت آینده است درواقع بدهی را به سال های آینده موکول کردن است و روندی که دولت روحانی در پنج سال اخیر در انتشار اوراق مالی پی گرفته است نشان می دهد دولت علاقه مند است کسری بودجه را از طریق فروش اوراق مالی و استقراض داخلی پنهان کند.

,

دولت درگیر اقتصاد سیاسی است

, دولت درگیر اقتصاد سیاسی است, دولت درگیر اقتصاد سیاسی است,

علوی راد موضوع اصلاح پرداخت یارانه را از دیگر مشکلات اقتصاد اعلام کرد و خاطر نشان کرد: بنظر می رسد دولت درگیر اقتصاد سیاسی شده است و به دلیل مقاصد و نگرانی های سیاسی و از این جهت که نمی خواهد خود را در مقابل مردم قرار دهد به اصلاح پرداخت یارانه به ویژه در خصوص یارانه سوخت تن نمی دهد.

,

مطالبه‌گری رهبری به حق و مستند است

, مطالبه‌گری رهبری به حق و مستند است, مطالبه‌گری رهبری به حق و مستند است,

وی با اشاره به دستورات، تاکیدات و توصیه های مقام معظم رهبری در سالیان اخیر گفت: بررسی ها نشان می‌دهد تمامی نقشه راه ها، برنامه‌های تدوین شده و همه مباحثی که در حوزه اقتصاد از سوی رهبری پیش پای دولت‌ها گذاشته شده به هر دلیلی عمدی  یا غیر عمدی پیاده نشده است.

,

علوی راد افزود: یکی از نمودهای بسیار مهم در این خصوص، مسئله سند چشم‌انداز 1404 است که در یک چهارم پایانی آن قرار داریم و تقریباً چند دولت با آن مواجه بوده اند اما متاسفانه هنوز با آرمان ها و اهداف این سند فاصله بسیاری داریم و بررسی ها نشان می دهد دولت ها توفیق چندانی نداشته اند و این که رهبری می گویند عملکردها در حوزه اقتصاد ضعیف بوده؛یکی از نمودهای عینی آن را باید در سند چشم انداز دید. در واقع مستندات این نگرانی وجود دارد و واقعاً به عینه دیده می شود و مطالبه گری ایشان به حق است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه