اخبار داغ

گفت‌وگو با مربی‌ چینی که برای یاد گرفتن ورزش زورخانه‌ای به ایران آمد

گفت‌وگو با مربی‌ چینی که برای یاد گرفتن ورزش زورخانه‌ای به ایران آمد
لیو شوانگ، یک مربی از چین بود که به دلیل علاقه‌مندی به ورزش زورخانه‌ای به ایران آمد و فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای شرایط آموزش وی را فراهم کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهد ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از دیرباز تاکنون ایران بوده و از دهه 80 بود که مسئولان کشورمان تصمیم گرفتند این رشته را جهانی کرده و به سایر کشورها معرفی کنند. به همین دلیل در سال 1383 و با همت محسن مهرعلیزاده، فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تاسیس شد که در این چند ساله با عضوگیری و برگزاری مسابقات برون‌مرزی توانسته جایگاه این ورزش اصیل ایرانی را در میان کشورها ارتقا ببخشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با ورود تکنولوژی و فضای مجازی، دسترسی به این ورزش بسیار راحت شده است و امروزه با چند کلیک می‌توان اطلاعات خوبی از این ورزش بدست آورد. «لیو شوانگ» یکی از این افراد بود که در چین  و در نزدیکی شانگهای زندگی می‌کرد. وی که مربی ورزشی در شهر خودش است و بیش از 300 نفر را در رشته‌های مختلف سنتی در چین آموزش می‌دهد، عاشق ورزش زورخانه‌ای شده است و پس از تحقیق در فضای مجازی با فدراسیون بین‌المللی ارتباط می‌گیرد و پس از آن وارد ایران می‌شود تا از نزدیک با این رشته آشنا شود. فدراسیون بین‌المللی نیز در راستای گسترش این رشته، در مدت زمان حضور وی شرایط آموزش وی را فراهم می‌کند و «لیو» می‌تواند از نزدیک با این رشته آشنا شود و روز به روز شیفته این ورزش سنتی ایرانیان شود. توانستیم گپ‌وگفت کوتاهی با وی داشته باشیم که خواندن  آن خالی از لطف نیست.

,

«لیو شوانگ» درباره چگونگی آشنایی‌اش با ورزش زورخانه‌ای و فعالیت در این رشته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: من در کشورم(چین) با این رشته آشنا شدم و با اطلاعاتی که کسب کردم، متوجه شدم که پایگاه اصلی ورزش زورخانه‌ای در ایران است. به همین دلیل به ایران آمدم تا از نزدیک با آن آشنا شوم.

,

وی در پاسخ به این سوال که «نظرش پیرامون ورزش زورخانه‌ای چیست؟»، گفت: ورزش زورخانه‌ای یک رشته قدیمی و تاریخی است که البته فقط منوط به ورزش کردن نیست، بلکه سبک روحیات، مرام‌ها و مسائلی که در آن مطرح می‌شود، برایم جالب بود و سعی کردم در مسیر رسیدن و گسترش آن قدم بردارم.

,

«لیو شوانگ» درباره این موضوع که آیا قرار است ورزش زورخانه‌ای را در چین رواج بدهد و به ثبت برساند؟ عنوان کرد: من چندین روز در این رشته تمرین کردم تا با فلسفه و مسائل مربوط به آن آشنا شوم. زمانی که به چین بازگردم، ورزش زورخانه‌ای را با شاگردانم تمرین می‌کنم و به دنبال گسترس و ثبت آن خواهم بود.

,

وی در پایان درباره نظرش پیرامون ایران گفت: مردم ایران مهربان و مهمان‌نواز هستند و از اقامت در کشور شما لذت بردم. من به چین بازمی‌گردم، اما تابستان با خانواده به ایران می‌آیم تا بازهم تمرین کنم و البته در کنار اعضای خانواده‌ام به شهرهایی همچون اصفهان، یزد و شیراز سفر کنیم.

,

امیر صدیقی، رئیس دفتر همکاری و توسعه بین‌المللی فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی نیز درخصوص فعالیت‌های فدراسیون گفت: تمام سعی ما در فدراسیون این است که این رشته اصیل ایرانی را به جایگاه اصلی خویش بازگردانیم به همین در تلاشیم تا با برنامه‌ریزی مناسب و ارتباط‌گیری با سایر کشورها، مقدمات آموزش افرادی که به این رشته علاقه دارند را فراهم کنیم. در فدراسیون کارهای زیادی درحال انجام است که اثرات آن را در آینده‌ای نزدیک خواهید دید.

,

وی افزود: این مربی چینی نیز می‌تواند سفیر خوبی برای ما در کشورش باشد و امیدوارم با حمایت مسئولان بتوانیم روز به روز در جهت گسترش ورزش اصیل ایرانی تلاش کنیم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه