اخبار داغ

مهجوریت معماری بستکی در زادگاه مادری؛

بَنگَلِه کریکی اثر ناشناخته هرمزگان در آستانه نابودی!

بَنگَلِه کریکی اثر ناشناخته هرمزگان در آستانه نابودی!
بَنگَلِه کریکی یکی از صدها بناهای تاریخی جامانده از دوره قاجاریه و پهلوی در شهرستان بستک است که مانند بسیاری از بناهای همسانش در آستانه نابودی قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛خطه خلیج فارس سرشار از تاریخ دور و دراز است که آثار به مانده از پیشینیان حکایت از اصالت نسل ها بر تارک هرمزگان دارد؛ سرتاسر خاک این استان میراث دار گذشتگانی است که با ذوق و فرهنگ بندوالای خود هنری خلق کرده اند و در گذر زمان برای نسل های آینده به جاگذاشته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شهرستان بستک در طول تاریخ میزبان اقوام و ملل مختلفی است که آثار به جامانده از ابنیه تاریخی این منطقه را به موزه بزرگ تاریخی تبدیل کرده و با سرکشی در هر روستا و آبادی آن می توان آثار بزرگ تاریخی را مشاهده کرد از این رو بستک دارای بناها، قلعه ها، برج ها، چاه ها، قنات ها، آسیاب های آبی و سدهای آبی قدیمی بسیاریست که تاکنون نیز 65 اثر به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

,

هنر معماری بستکی تأثیر پذیرفته از اقلیم خاص بستک و آیینه تاریخ و فرهنگ است که معماری اصیل ایرانی و اسلامی را به نمایش گذاشته از این رو با مرمت اصولی بناهای تاریخی می توان این شهرستان را به یکی از جاذبه های مهم گردشگری د رغرب هرمزگان تبدیل کرد.

,

 

,

, ,

 

,

بَنگَلِه کریکی یکی از صدها بناهای تاریخی جامانده از دوره قاجاریه و پهلوی در شهرستان بستک است که توسط مرحوم محمدرضا خان مشهور به سطوت الممالک حاکم بستک و جهانگیریه ساخته شده‌است

,

بنگله اصطلاحی هندی به معنای ویلا و تفرجگاه است و بنگله کریکی مکانی زیباست که روی تپه‌ای بلند واقع شده‌ و به واسطه چشمه های روان چشم‌اندازی زیبا به وجود آورده‌است.

,

این عمارت در یک طبقه ساخته شده که تزئینات برجسته، منبت‌کاری و گچ‌بریهای زیبا و از ویژگی‌های چشم‌گیر این معماری بشمار می رود که در اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ۲۲۳۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

,

بی توجهی به آثار باستانی و ابنیه تاریخی حکایت تکراری فرهنگ و هنر هرمزگان است که عمارت کریکی نیز همچون بسیاری از بناهای همسانش در اوج بی توجهی در آستانه نابودی قرار دارد.

,

 

,

, ,

 

,

معماری بستکی با وجود تمام زیبایی ها و چشم اندازهای بی نظیرش در مهد خود غریب مانده و در مقابل آن کشورهای حاشیه خلیج فارس که هیچ داشته فرهنگی و تاریخی برای خود ندارند با غارت آثار بستکی و مصادره به نفع خود در حال قبضه کردن تاریخ دیارمان هستند.

,

کمبود اعتبار و عدم تخصیص بودجه‌بند برای این آثار تاریخی، بی‌توجهی مسئولان به این میراث فرهنگی و عدم مطالبه گری مردم برای رسیدگی مقامات به آثارتاریخی و باستانی را باید مهم ترین آسیب های پیش روی ابنیه ای دانست که قرن ها در گذر زمان پا برجامانده اند و نفس های آخر خود را می کشند.

,

شهرستان بستک با وجود صدها اثر تاریخی و شرایط مساعد گردشگری در انزوای کامل به سر می برد از این رو معماری اصیل بستکی که حرفهای بسیاری برای گفتن دارد در اوج انزوا به گوشه عزلت رانده شده و سهمی از درآمدزایی توسعه صنعت توریسم ندارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه