اخبار داغ

​افتخارات نظام سلامت در سیستان وبلوچستان بسیار چشمگیر است/ عدالت؛ محور اصلی خدمات انقلاب در استان

​افتخارات نظام سلامت در سیستان وبلوچستان بسیار چشمگیر است/ عدالت؛ محور اصلی خدمات انقلاب در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بخشی از خدمات انجام شده در حوزه سلامت، بهداشت و درمان در استان سیستان وبلوچستان را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون،هاشمی شهری به مناسبت ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی با حضور در دفتر پایگاه خبری عصرهامون بخشی از خدمات انجام شده در حوزه سلامت طی 40سال گذشته را تشریح و اظهار کرد: سیستان وبلوچستان در دهه 50 در مجموع کمتر از تعداد انگشتان دست از وجود پزشک بهره می برد که اکثر این پزشکان نیز از کشورهای بنگلادش، هندوستان، پاکستان و مالزی بودند به گونه ای که حتی در امور پیراپزشکی و آزمایشگاهی هم کارشناسان این بخش از کشور فیلیپین بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

وی ادامه داد: در سال65 اولین گام ها برداشته شد و با تفکر ما می توانیم در همان سال دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افتتاح شد که از دل آن، دانشگاه علوم پزشکی زابل و دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر نیز دایر شد.

به گفته هاشمی شهری؛ در زمان آغاز به کار این دانشگاه تنها 5 عضو هیات علمی داشتیم و مابقی اساتید به صورت پروازی از استان های دیگر به سیستان وبلوچستان سفر می کردند اما امروز به فضل الهی شاهد هستیم که حدود 65 رشته در مقاطع مختلف تا سطح دکترا در این دانشگاه وجود دارد و اعضای هیات علمی آن نیز تکمیل و جزو بومیان منطقه هستند.
,
,
,
,
, ,

وی خاطرنشان کرد: جای خوشحالی دارد اعلام کنیم دانشگاهی که در دهه 50 نهایتاً 100 دانشجو داشت امروز و با پیشرفت هایی که به یمن انقلاب اسلامی داشته در حال حاضر قریب به 5هزار دانشجو دارد که هر یک آینده سازان این ممکلت خواهند بود.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط بدی که سیستان وبلوچستان در دوران حکومت پهلوی داشت ما شاهد اولین های زیادی در این استان هستیم که دایر شدن رادیوتراپی، مرکز جراحی قلب، مرکز رشد علم و فناوری، پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه، مراکز جامع سلامت روستایی و شهری و مرکز ناباروری از جمله این موارد محسوب می شوند.

وی بیان کرد: امروز سیستان وبلوچستان به درجه ای رسیده است که قطب چشم پزشکی کشور در شهرستان زاهدان فعال شده و بیمارانی از کشورهای پاکستان، عمان و حوزه خلیج فارس به منظور درمان به این مرکز مراجعه می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: یکی دیگر از افتخارات حوزه سلامت در این استان افزایش پوشش واکسیناسیون از 30درصد در زمان حکومت ستمشاهی به 100درصد است که از سال دوهزار تاکنون یعنی قریب به 19سال حتی یک مورد از فلج بولیو در این استان گزارش نشده و این امر در حالی رخ داده که ما در همسایگی دو کشور ناقل و حساس در این حوزه هستیم.

وی افزود: عدالت؛ محور اصلی خدمات انقلاب در این استان است که به وضوح مشاهده می شود و مردم دیگر برای درمان نیاز به سفرهای طولانی مدت به نقاط دورتر ندارند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

وی خاطرنشان کرد: افزایش 5برابری تعداد تخت های بیمارستانی، افزایش 34برابری خانه های بهداشت که پیش از انقلاب 34 خانه بود و بعد از انقلاب به 900 خانه رسیده است تنها بخش بسیار کوچکی از خدمات نظام در حوزه توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان در سیستان وبلوچستان است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب تنها 8 بیمارستان در استان فعال بود که به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون 26 بیمارستان در سطح استان داریم و به زودی این آمار به رقم 33 بیمارستان فعال خواهد رسید و جای شکر دارد که اعلام کنیم تمام اعمال سخت و پیچیده درمانی در بیمارستان های سطح 3 داخل استان انجام می شود.

وی افزود: پیش از انقلاب تعداد پزشکان متخصص استان 40 نفر بود که هم اکنون 579 پزشک داریم و این آمار رشد 15برابری را نشان می دهد. همچنین در بخش مراکز بهداشت نیز 28 مرکز داشتیم که بعد از پیروزی انقلاب به 978 مرکز رسیده است.

به گفته هاشمی شهری؛ مراکز اورژانس جاده ای نیز قبل از انقلاب تنها 8 مرکز بود اما به برکت نظام اسلامی امروز 141 اورژانس بین جاده ای در سطح سیستان و بلوچستان فعال است که در این حوزه نیز رشد 18 برابری ثبت شده و همه این موارد حاصل خدمات نظام اسلامی به مردم استان است که البته باز هم باید کارهای عمرانی و زیرساختی بیشتری انجام شود و در آینده شاهد رشد و شکوفایی بیشتر خواهیم بود.

وی تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای اولین بار در سیستان وبلوچستان شاهد کاهش 82درصدی مرگ و میر نوزادان، کاهش 84درصدی مرگ و میر مادران باردار، کاهش 98درصدی مالاریا و 100درصد کاهش ابتلا به التور در استان، حذف فلج اطفال و راه اندازی دانشگاه نسل سوم بودیم که در شاخص های ارتقاء سلامت نیز رشد بسیار قابل قبولی داشته ایم به گونه ای شاخص امید به زندگی که یک معیار جهانی است قبل از انقلاب 54 سال بود و امروز به 80 سال رسیده است.

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه