اخبار داغ

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان:

موقوفات بهترین پشتوانه اقتصادی دین /برای احیاء موقوفات باید اصل وقف آباد شود

موقوفات بهترین پشتوانه اقتصادی دین /برای احیاء موقوفات باید اصل وقف آباد شود
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان گفت: موقوفات بهترین پشتوانه اقتصادی دین می باشند و اگر بخواهیم موقوفات احیاء شوند لازمه اش این است که اصل وقف را آباد کنیم .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ هفتمین نشست روحانیون شهر کرمان صبح امروز با موضوع وقف و روحانیت به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، با حضور حجت الاسلام علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ، آیت الله سید یحیی جعفری ا مام جمعه و نماینده پیشین ولی فقیه در استان و رئیس شورای حوزه علمیه کرمان و با حضور جمع کثیری از روحانیون  در محل مهدیه حضرت امام خامنه ای اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرمان برگزارشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

حجت الاسلام اسماعیل تدینی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در این همایش در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از خدمات تمام کسانی که در دستگاه اوقاف تلاش می کنند گفت:  موقوفات به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی احیاء و متولد شدند، و اگر انقلاب اسلامی شکل نمی گرفت موقوفه ای هم در کار نبود زیرا رژیم پهلوی با طرح اصلاحات ارزی  تیشه به ریشه موقوفات زد.

,

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و فتوای تاریخی امام راحل موقوفات به حالت وقفیت خود بازگشت و سازمان اوقاف توانست طی چهل سال گذشته به عنوان یک سازمان ولایی به مسیر خودش که همان احیای موقوفات است ادامه بدهد.

,

مدیرکل اوفاق و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه امروز سازمان اوقاف تنها نهادیست که دو پست ریاست سازمانی و هم نماینده ولی فقیه در مدیریت خود دارد، به اهمیت عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: فعالیت سازمان اوقاف در چهار چوب نیات واقفین خیراندیش و منویات مقام معظم رهبری می باشد.

,

حجت الاسلام تدینی در ادامه سخنان خود ترویج فرهنگ وقف را مورد توجه جامعه روحانیت خطاب قرار داد وافزود: حوزه ترویج فرهنگ وقف در حوزه کار و فعالیت روحانیت می باشد و باید سعی شود سنت حسنه وقف بیش از پیش در جامعه ترویج پیداکند و از حالت فراموشی درآید.

,

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مقوله وقف اشاره کرد و گفت: ایشان در تعریفی از وقف میفرمایند: فرهنگ و تاریخ ما وامدار واقفان خیراندیشی است که جهان را به دور ازفقرو جهل و محرومیت می خواستند و در راستای این شعار خطیر و مهم وظیفه روحانیون در ترویج فرهنگ وقف مهم است.

,

بیش از ۶۰ درصد اراضی شهر کرمان موقوفه است

,

بیش از ۶۰ درصد اراضی شهر کرمان موقوفه است

, بیش از ۶۰ درصد اراضی شهر کرمان موقوفه است,

مدیر کل اوقاف استان گفت: بیش از ۶۰ درصد اراضی شهر کرمان موقوفه است که این مهم نشان از عشق ،ارادت و دیانت مردم این استان به سنت حسنه وقف دارد، اما متاسفانه امروز شاهد برخی بی مهری ها  نسبت به موقوفات  هستیم و آن نبود اطلاع کافی مردم نسبت به احکام شرعی و مسائل حقوقی وقف می باشد.

,

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ هزار مستاجردر اراضی موقوفات استان داریم که بیشتر این مستاجران هیچ رابطه استیجاری با اوقاف ندارند  و بیش از یک هزارو  ۶۰ ارگان و نهاد دولتی ، در حوزه املاک وقف  دارای ملک می باشند ، که بیشتر این متصرفین نسبت به احقاق حق موقوفه ای که در آن متصرف شدند کوتاهی دارند که این از نظر شرعی و هم از نظر قانون و حقوق وقف  مشکل دارد.

,
وجود ۴۵ موقوفه با نیت حوزه های علمیه در کرمان
, وجود ۴۵ موقوفه با نیت حوزه های علمیه در کرمان,

 حجت الاسلام تدینی تصریح کرد:یکی  از وظایف روحانیت به عنوان مروجان وقف آگاهی دادن به مردم نسبت به قوانین شرعی و حقوقی وقف می باشد .

,

 مدیر کل اوقاف کرمان در ادامه سخنان خود به تعداد  موقوفاتی که با نیت حوزه های علمیه استان وقف می باشند پرداخت و گفت: دراستان کرمان موقوفات زیادی وقف حوزه های علمیه و مخارج طلبه های حوزوی می باشند که در حدود ۴۵ موقوفه در سطح استان با نیت  این مهم وقف می باشد.

,

وی با اشاره به  اقدامات اوقاف در احقاق حقوق موقوفات افزود: دفتر رسیدگی به مدیریت موقوفات حوزوی استان را با همکاری امام جمعه محترم  و خود طلاب استان راه اندازی کردیم و تا کنون بیش از ۵ هزار رقبه از موقوفات حوزه های علمیه استان مورد رسیدگی ،احصاء و شناسنامه دار شده که در نوع خود تا کنون توانسته است بسیاری از مشکلات اراضی موقوفات حوزوی را مرتفع کند.

,

حجت الاسلامی تدینی در ادامه بیانات خود با  نمایش چند اسلاید از اراضی موقوفات مدرسه محمودیه و پلاک های موقوفات ظهیر الدوله  که متعلق به مدرسه ابراهیمیه  شهر کرمان می باشد به مشکلات و تصرفات املاک این موقوفات پرداخت.

,
موقوفات بهترین پشتوانه اقتصادی دین 
, موقوفات بهترین پشتوانه اقتصادی دین ,

وی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب مهم که موقوفات بهترین پشتوانه اقتصادی دین می باشند، اظهار داشت: اگر بخواهیم موقوفات احیاء  شوند لازمه اش این است  که اصل وقف را آباد کنیم و باید همگی کمک کنیم و به  این باور برسیم که عمران موقوفات ضمن آبادانی وقف در رفع مشکلات جامعه و خدمت به مردم موثر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه