اخبار داغ

مروری بر دستاوردهای فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در چهلمین بهار انقلاب

مروری بر دستاوردهای فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در چهلمین بهار انقلاب
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان ‏به بیان خدمات ارائه شده و رشد شریب خدمات در زمینه مهارت آموزی به مردم استان در چهل سالگی انقلاب پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خداداد اولیایی به مناسبت آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران، با حضور در دفتر عصرهامون، به ارائه بخشی از پیشرفت های سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف مهارت آموزی و مقایسه شرایط موجود با وضعیت دوران قبل از انقلاب پرداخت و گفت: تا قبل از سال 57، در حوزه فنی و حرفه ای استان امکانات و ظرفیت خاصی وجود نداشت.
 
وی با اشاره به اینکه تا پایان حکومت پهلوی تنها یک مرکز فعال در زاهدان وجود داشت و سایر شهرستان ها هیچ گونه خدمتی در این زمینه دریافت نمی کردند، تصریح کرد: امروز به لطف تلاش های صورت گرفته در دهه های اخیر، شمار این مراکز به 24 واحد در سطح استان رسیده است.
 
وی ادامه داد: تعداد مربیان حرفه آموز این سازمان تا پیش از پیروزی انقلاب در استان 25 نفر بوده اما با توجه به اهمیتی که بعد از آن به فعالیت های فنی و حرفه ای داده شد و جایگاهی که برای این عرصه در نظر گرفته شد، امروز این آمار به 170 مربی توانمند رسیده است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, ,


اولیایی تعداد کارگاه های این سازمان تا قبل از انقلاب را 18 واحد اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر این رقم تنها در بخش کارگاه های ثابت به 166 واحد رسیده است.
 
وی با بیان اینکه تا سال 57 تنها گروه های هدف فنی و حرفه ای شامل جویندگان کار و آسیب دیدگان اجتماعی بودند اما امروزه علاوه بر این دو روستائیان، عشایر، دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارکنان صنایع و صنوف تنها بخشی از اقشار تحت تعلیم این سازمان را در بر می گیرند اظهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی موجود، ظرفیت آموزشی این سازمان در دوران پهلوی نهایتا به 400هزار نفر آموزش می رسید که امروزه این عدد به 4 میلیون و 500 هزار نفر ساعت افزایش یافته است و در حوزه های مختلف در حال پیگیری است.
 
مدیرکل فنی و حرفه ای استان امکانات موجود در کارگاه های فنی حرفه ای استان را بسیار مناسب و کافی ارزیابی کرد و گفت: یقینا این تجهیزات در بسیاری از دانشگاه های معتبر کشور و یا حداقل دانشگاه های تراز اول در استان وجود ندارد و کسی که تمایل به اشتغال داشته باشد می تواند مهارت های مورد نیاز خود را به میزان کافی در رشته مدنظر ببیند و پس از اخذ گواهینامه در بازار مشغول به کار شود.
 

,
,
,
,
,
,
,
, ,


به گفته اولیایی؛ تعداد خوابگاه های شبانه روزی این سازمان در سطح استان پس از پیروزی انقلاب با رشد نه برابری همراه بوده و از یک واحد به 9 واحد رسیده است.
 
وی بیان کرد: همچنین با رشد چشمگیر مهارت آموزی در دهه های اخیر، تعداد حرفه های آموزشی در استان از 30 به 400 حرفه ارتقا یافته است.
 
وی خاطرنشان کرد: قبل انقلاب آموزشگاه های آزاد وجود نداشت و فعالیت های این چنین را دخالت در امور دولتی قلمداد می شد، اما امروز با توجه به سیاست های اتخاذ شده در بحث برون سپاری خدمات، 198 آموزشگاه آزاد در سطح استان فعالیت دارند که امیدواریم این آمار روز به روز بیشتر شود.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه در گذشته تمامی آموزش ها به شکل عرضه محور و بدون شناخت نیاز بازار کار صورت می گرفت، تاکید کرد: نگاه تخصصی و پژوهشی در این سازمان سبب ساماندهی در ارائه آموزش های مهارتی به شکل هدفمند و متناسب با ظرفیت و نیاز بازار در هر شهرستان شده است.

وی ادامه داد: این آموزش ها بسیار پر هزینه است و اگر بدون برنامه ریزی و نیازسنجی صورت پذیرد می تواند منجر به هدر رفت منابع آموزش و سرمایه انسانی این سازمان شود.

وی در انتها با اشاره به اینکه دانایی از مسیر دانش و توانایی از طریق مهارت به دست می آید گفت: بی تردید توجه والدین به آموزش های مهارتی و تشویق جوانان به این امر می تواند تا حد زیادی در کاهش آمار بیکاری تاثیرگذار باشد.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه