اخبار داغ

زیر و بم شورای اجتماعی محله چیست؟/از نحوه انتخاب شهردار محله تا اختیارات اجرایی شورا

زیر و بم شورای اجتماعی محله چیست؟/از نحوه انتخاب شهردار محله تا اختیارات اجرایی شورا
مدیر اجتماعی گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان گفت:مشارکت اجتماعی حلقه مفقودی مدیریت شهری است و اگر نتوانیم مشارکت اجتماعی مردم را جلب کنیم مدیریت سالم و درستی نخواهیم داشت و این شوراها این حلقه مفقوده را تکمیل می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مهدی حمزه پور در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان ؛در خصوص شوراهای اجتماعی محله و اهداف تشکیل آن گفت: کرمان در جلب مشارکت مردمی در مدیریت شهری جزو شهرهای پیشتاز بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,

مدیر اجتماعی گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان افزود: در سال ۸۲ به پیشنهاد شهردار وقت آقای جلال مآب، دفتری با عنوان همیاری و مشارکت های مردمی تشکیل شد که وظیفه آن راه اندازی انجمن معتمدین محله بود و آن انجمن یک نفر را از بین خود طی رای گیری به عنوان شهردار محله به شهرداری معرفی می کرد.

,

حمزه پور خاطر نشان کرد: بنابراین در سال ۸۲ شورای معتمدین محله تشکیل شد و فعالیت هایی را انجام دادند که تا امروز هم ادامه داشت، با حضور آقای عالم زاده و تیم جدید شهرداری که مباحث اجتماعی جزو اولویت های آنهاست و آسیب های اجتماعی را مد نظرقرار دادند  تصمیم بر این شد طرح شهردار محله با رویکرد اجتماعی به روز شود.

,

وی شورای اجتماعی محله را حلقه مشارکت اجتماعی بین مردم و شهرداری عنوان کرد و اظهار داشت: به عقیده ما مشارکت اجتماعی حلقه مفقودی مدیریت شهری است و اگر نتوانیم مشارکت اجتماعی مردم را جلب کنیم مدیریت سالم و درستی نخواهیم داشت.

,

مدیر اجتماعی گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه در سال های گذشته نیازهای اکثر محله های کرمان عمرانی بود تصریح کرد: با توجه به اینکه  از سال ۸۲ تا ۹۷ جنس این  نیازها تغییر کرده و امروز به سمت نیازهای اجتماعی رفته اساس نامه شورای معتمدین محله بر اساس اولویت های اجتماعی طی جلسات متعددی که با صاحب نظران، اساتید و شهرداران سابق محله که تا به امروز این زحمات را متحمل شده بودند صورت گرفت، به روز و یک اساس نامه جدید تصویب شد.

,

حمزه پور در خصوص نحوه انتخاب اعضای شورای اجتماعی محله، مطرح کرد: طی فراخوانی که در محله صورت می گیرد همه افراد محله می توانند برای شورا ثبت نام کنند و در ادامه از بین افراد ثبت نام کننده بر اساس رزومه کاری و سوابقی که در هنگام ثبت نام ارائه شده است، اعضای شورا انتخاب می شوند.

,

وی تشریح کرد: شورای اجتماعی محله ۱۵ عضو دارد که ۹ عضوحقیقی و ۶ عضو حقوقی دارد که اعضای حقوقی شامل افرادی مانند رئیس کلانتری محله، مدیر منتخب آموزش و پرورش در محله، مسئول خانه بهداشت، مسئول کتابخانه محله، امام جماعت محله و  همه ارگان ها و سازمان هایی که در محله حضور دارند، می شود.

,

مدیر اجتماعی گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در ادامه بیان کرد: اعضای حقیقی، هر کدام نماینده یک قشر در محله را به عهده می گیرند  به عنوان مثال نمایندگی بانوان،ورزشکاران، کسبه، پیشکسوت و جوان محله و … که بر اساس اساس نامه انتخاب می شوند.

,

حمزه پور گفت: بعد از انتخاب اعضای حقیقی و حقوقی از بین افراد حقیقی فردی با رای گیری اعضا به عنوان شهردار محله انتخاب می شود و امام جماعت محله نیز در هر شورای اجتماعی نقش ناظر را دارد و نماینده شهرداری منطقه و نماینده  ما در شورا نیز دو نفر دیگر از اعضای حقوقی محله هستند .

,

وی خاطر نشان کرد: نماینده ما به عنوان دبیر شوراست وحق رای ندارد و بحث های نامه نگاری و تنظیم صورتجلسه را پیگیری می کند و هم چنین مسئول پیگیری تخلفات و سوء تفاهامات وشائبه ها  است و شهردار محله از شهردار کل یک حکم دو ساله دریافت می کند.

,

 

,

مدیر اجتماعی گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در ادامه با بیان اقدامات شورای اجتماعی محله، اظهار کرد: کارهای شورای اجتماعی محله ها به صورت جلب مشارکت مردم، نظارتی، انتقادی و پیشنهادی و .. است و هم چنین کمک ها و اقدامات سایر دستگاه ها مانند نیروی انتظامی، دادگستری و بنیاد شهید  و .. از کانال این شورای اجتماعی محله صورت گرفته و می توانند اقدامات مثبتی را در محله انجام دهند.

,

 

,

حمزه پور در خصوص اختیارات اجرایی شوراهای اجتماعی محله به خبرنگار ما گفت: پیشنهادات اعضای شورا بعد از جمع آوری از نظر اجرایی اولویت بندی می شود و از بین ان ها مواردی که امکان اجرای آن باشد اگر مرتبط با یک ارگان و یا نهاد خاصی باشد از طریق شهرداری اقدام و فعالیت هایی که خود مردم می توانند در محله انجام دهند از طریق همین شورا اجرایی خواهد شد.

,

 

,

وی در خصوص چگونگی نظارت شهرداری بر فعالیت اعضای شورا نیز، مطرح کرد: نظارت ما بر شوراهای اجتماعی محله از طریق دبیر صورت می گیرد و جلسات شورا باید حداقل ماهی یکبار به طور منظم برگزار شود و اگر کسی سه جلسه پشت سر هم غیبت داشته باشد قطعا حذف می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه