اخبار داغ

لزوم کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی برای تحقق توسعه اقتصادی

لزوم کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی برای تحقق توسعه اقتصادی
کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه در خراسان شمالی بر لزوم جداسازی بودجه کشور از درآمدهای نفتی تاکید کرد و گفت: برای تحقق توسعه اقتصادی در کشور درآمدهای نفتی باید در زمینه های تولید و عمران هزینه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، سیده زهرا شاکری، کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه در خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره بیانات رهبر انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب و هفت توصیه ایشان که تقویت و توسعه اقتصادی کشوری از جمله این هفت بنده بوده است، اظهار کرد: کنترل تورم، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال سه شاخص بسیار مهم اقتصادی محسوب می شوند که اقتصاددانان عمل به این سه شاخص بسیار مهم اقتصادی را برای تقویت و توسعه اقتصادی یک کشور بسیار مهم می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک, سیده زهرا شاکری، کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه در خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما,  درباره بیانات رهبر انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب و هفت توصیه ایشان که تقویت و توسعه اقتصادی کشوری از جمله این هفت بنده بوده است، اظهار کرد: کنترل تورم، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال سه شاخص بسیار مهم اقتصادی محسوب می شوند که اقتصاددانان عمل به این سه شاخص بسیار مهم اقتصادی را برای تقویت و توسعه اقتصادی یک کشور بسیار مهم می دانند.,

شاکری در ادامه با تاکید بر لزوم کنترل تورم در کشور، عنوان کرد: کشور ایران طی پنج دهه گذشته فقط در سال های 54، 64،69، 95 و 96 تورم تک رقمی را داشته است و متاسفانه کشور در سال جاری با رشد تورمی مواجه شد که این تورم تنش بدی را در اقتصاد کشور بوجود آورد و سایر حوزه ها را با مشکل روبرو کرد.

,

وی مدیریت نقدینگی از طریق جمع آوری مطالبات معوقه بانک ها، کاهش اعطای تسهیلات به سودجویان، ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران مبتنی بر طرح های مصوب، فعال سازی بورس با هدف جمع آوری نقدینگی را از جمله راهکارهای کنترل تورم برای تحقق توسعه اقتصادی عنوان کرد.

,

وی همچنین حرکت به سوی خصوصی سازی، تحویل بازار به سرمایه گذاران، افزایش بهره وری در تولید، کاهش هزینه های تولید همچنین کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی و صرف در این درآمدها برای تولید و عمران در کشور و رونق بخشی به فعالیت صنایع را از دیگر راهکارهای بسیار مهم در کاهش تورم و تقویت و توسعه اقتصادی کشور برشمرد.

,

شاکری در ادامه درباره چگونگی تحقق رشد اقتصادی در کشور نیز بیان کرد: هنگامیکه کاهش تورم محقق شود، بازار جریان پیدا می کند و این موضوع نیز موجب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهد شد.

,

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط اعمال تحریم ها بر کشور، چگونه می توان این سه شاخص را در اقتصاد کشور محقق کرد؟ گفت: تحریم ها عامل بیرونی است اما نقدینگی موضوعی داخلی است، بنابراین دولت در تعامل با بانک مرکزی می تواند نقدینگی را مدیریت، نرخ ارز را تثبیت کند و بازار بورس را رونق دهد.

,

وی همچنین افزود: دولت باید صنعت گردشگری را رونق دهد و فعالیت های اقتصادی را در حوزه خدمات بهبود بخشد.

,

این کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه در خراسان شمالی در ادامه تصریح کرد: درصورتیکه بودجه دولت از درآمدهای نفتی جدا شود، امور اقتصادی کشور از نوسانات قیمت فروش نفت متاثر نمی شود و این امر موجب ثبات اقتصادی در کشور و رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری و تولید خواهد شد.

,

وی همچنین تاکید کرد: البته اجرای این راهکارها در این شرایط تحریمی به تدوین برنامه ریزی های صحیحی نیاز دارد.

,

شاکری در خاتمه بر لزوم بهره گیری از سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در توسعه اقتصادی کشور نیز تاکید کرد و گفت: درصورتیکه به این سرمایه اجتماعی اطمینان خاطر دهیم، آنان در فعالیت های اقتصادی مشارکت خواهند کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه