اخبار داغ

گزارش از آخرین دلایل و وضعیت گرانی گوشت؛

دام پر و پیمان قاچاقچیان برای دام زنده/ سفره های بی‎گوشت فرجام هشداری که جدی گرفته نشد!

دام پر و پیمان قاچاقچیان برای دام زنده/ سفره های بی‎گوشت فرجام هشداری که جدی گرفته نشد!
هرچند هنوز آمار دقیقی از قاچاق دام منتشر نشده است اما به خوبی می توان لمس کرد که تخریب زیرساخت های پرورش دام، زنگ خطری است که به صدا درآمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازسبلان‌ما، قاچاق بحث تازه ای نیست و دامنه آن آنقدر وسیع است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را هم شامل می شود در این بین  گاه‎گداری  قاچاقچیان انگشت بر روی حیوانات گذاشته و برای رسیدن به هدف، دام پرو پیمانی را پهن می کنند از جمله اینکه این روزها در بحران قیمت گوشت در کشور طبق اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی دامنه قاچاق به دام مولد ایران هم رسیده است کما اینکه به نظر می رسد تبعات این قاچاق آن چنان که باید جدی گرفته نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

http://sabalanema.ir/sites/default/files/13920525021852194994664.jpg

, http://sabalanema.ir/sites/default/files/13920525021852194994664.jpg,

 گزارشات میدانی حاکی از این است که قاچاقچیان با انگشت گذاشتن روی دام زنده و بویژه دام مولد، پیشنهاد خرید این دام ها را تا سه برابر قیمت بازار به دامداران می دهند، این درحالیست که دامداران  و سایر مردم کشور نیز با توجه به بالا بودن هزینه ها، روزگار کسادی سپری و  بعضا گوشت 90 هزار تومانی خریده و یا در صف گوشت های وارداتی  می ایستند.

,

در استان اردبیل نیز طبق آخرین آمار ارائه شده توسط جهاد کشاورزی این استان در سال 96، سه میلیون و 898 واحد دامی به تفکیک( 351 هزار راس دام سنگین شامل گاو میش، گاو، اسب و شتر و 2 میلیون دام سبک گوسفند و بز) وجود داشت که این روزها آمارها کشف دام های قاچاق حکایت از این دارد که در عین برخورد جدی که با قاچاق دام در این استان صورت می گیرد قاچاقچیان دام پرو پیمانی برای دام اردبیل گسترده اند.

,

پیش تر امام جمعه اردبیل نیز بر مبارزه گسترده با قاچاق دام از این استان تاکید کرد و گفت:وقتی من اطلاع داده شده است عده ای در میدان خرید و فروش حیوانات  اقدام به خرید دام های مولد استان آن هم با قیمتی بالاتر می کنند تا دام های بومی اردبیل را از استان خارج کنند، این موضوع به دادستانی اطلاع داده شد و انصافا با دستور ویژه دادستانی نیز جلوی کامیونهایی که حامل دام قاچاق بودند گرفته شد.

,

http://sabalanema.ir/sites/default/files/1394051213223041946755_0.jpg

, http://sabalanema.ir/sites/default/files/1394051213223041946755_0.jpg,

البته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل در اقدامی به موقع به منظور جلوگیری از قاچاق دام به خارج از کشور، خروج دام از استان اردبیل ممنوع اعلام کرد.

,

  چند ماه قبل نیز به گفته ناصر عتباتی در پی وصول گزارش هایی مبنی بر حضور افرادی در استان اردبیل و خرید گسترده دام سبک (گوسفند) مخصوصاً در شمال استان اردبیل و انتقال آن به مناطق مرزی و نهایتاً خروج از کشور، طی دستوری پلیس راه استان، دامپزشکی استان، اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس آگاهی استان اردبیل را مکلف به کنترل دقیق موضوع کرد.
وی تصریح کرد: براین اساس خروج دام از استان اردبیل بدون مجوز معتبر دامپزشکی ممنوع خواهد بود و پلیس راه استان اردبیل موظف به توقیف وسائط نقلیه بوده و دامپزشکی استان با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی می بایست اقدامات لازم قانونی را بعمل آورند.

,
,

تشدید مبارزه با قاچاق احشام و دام زنده در اردبیل

,

http://sabalanema.ir/sites/default/files/636835666016243354.jpg

, http://sabalanema.ir/sites/default/files/636835666016243354.jpg,

در ماه های اخیر نیز راستای تداوم اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق احشام و دام زنده و سلب تحرک از قاچاقچیان، ماموران انتظامی چند محموله را کشف و ضبط کرده اند، از جمله اینکه در 25  بهمن امسال و در ایست و بازرسی "اردبیل- مغان" هنگام کنترل خودرو‌های عبوری ۲ دستگاه وانت نیسان و کامیون حامل 136 بزمتوقف و دو نفر قاچاقچی دام دستگیر شدند.

,

در اواسط بهمن ماه امسال نیز فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل از توقیف ۵ دستگاه وانت نیسان و کامیون در ایست و بازرسی اردبیل-مغان خبرداد و گفت: در این بازرسی ۱۳۵ راس دام قاچاق به ارزش ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال کشف و 5 نفر قاچاقچی به دام پلیس افتادند.

,

در اواخر دی ماه نیز با هوشیاری ماموران انتظامی ایست و بازرسی اردبیل- مغان کامیون حامل70 دام قاچاق در اردبیل کشف شد؛این دام ها بدون مدارک قانونی و مجوز دامپزشکی از شهرستان اهر بارگیری و به مقصد تنکابن حمل می‌شد.

,

فرمانده انتظامی مشگین شهر در 14 بهمن ماه امسال از کشف ۲۱۱ راس دام زنده قاچاق در هفت دستگاه وانت نیسان خبر داد.

,

این  کشفیات فقط مشتی است از نمونه خروار، چراکه اگر مروری بر خبرهای این روزها شود، می بینیم که آمار قاچاق دام از کشور کم نیست و هرچند هنوز آمار دقیقی از این قاچاق منتشر نشده است اما  به خوبی می توان لمس کرد که تخریب زیرساخت های پرورش دام، زنگ خطری است که مدت ها است به صدا درآمده است.

,

مراجعه خبرنگارسبلان‌ما به مسئولان برای اطلاع یافتن ار آمار دام هایی که از استان اردبیل خارج شده است تقریباً بی‌نتیجه ماند.

, سبلان‌ما,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه