اخبار داغ

سیاستِ «ماله‌کشی» برای فرار از پاسخگویی!

سیاستِ «ماله‌کشی» برای فرار از پاسخگویی!
مسئولان استانداری اندکی پس از ارسال نامه‌ای که در آن بر حضور بسیار کم‌رنگ سرمایه‌گذاران در نمایش سرمایه‌گذاری اذعان کردند، به تهران رفتند تا به قول خودشان «ماله‌کشی» کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شبکه اطلاع‌رسانی مرآت پیش‌تر در قالب سلسله‌گزارش‌هایی به موضوع نمایش سرمایه‌گذاری پرداخته بود. این نمایش از چهارم تا هفتم آذرماه سال گذشته در هتل استقلال تهران و مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما به روی صحنه رفت تا بدین‌واسطه اعتبار سرمایه‌گذاری در استان خدشه‌دار شود. در آخرین گزارش از سلسله‌گزارش‌های «نمایش سرمایه‌گذاری» بار دیگر یادآوری کردیم که به رغم اعلام صریح و شفاف استاندار اسبق سمنان مبنی بر آن که هیچ هزینه‌ای از محل منابع استانی برای برگزاری این همایش صورت نگرفته است، بر اساس اسناد، یکهزار میلیون‌ریال از محل اعتبارات استانی برای به اصطلاح همایش مذکور هزینه شده است!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بررسی دلایل عدم حضور برخی از مسئولان کشوری که پیش از همایش به عنوان میهمان ویژه معرفی شده بودند، تناقض آشکار در اعلام تعداد سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در همایش، هماهنگی خودجوش فرمانداران استان در حمایت از همایش و اغراق در دستاوردهای آن، ارجاع پرونده اختلافات مربوط به همایش سرمایه‌گذاری به دادگاه و احتمال مهاجرت اسپانسر همایش از جمله موضوعاتی بود که در گزارش پیشین مرآت از نظر شما مخاطبان ارجمند گذشت.

,

اما نقطه کانونی داده‌های مربوط به نمایش سرمایه‌گذاری این بود که اساسا سرمایه‌گذاری در نشست حضور پیدا نکرده بود و مسئولان برگزاری همایش برای پر کردن سالن‌ها مجبور شده بودند که مدیران استان را در سطوح مختلف به یک شبه‌اردو دعوت کنند! مسئولان استان البته واقعیت را در این‌باره بیان نکردند و پس از همایش اعلام کردند که استقبال سرمایه‌گذاران از این همایش بسیار مطلوب بوده است و تفاهم‌نامه‌های بسیاری نیز به ارزش 12 هزار میلیارد تومان منعقد شده است! محمدرضا خباز استاندار اسبق سمنان در خبری که در پنجم آذرماه در ایسنا منتشر شد، استقبال سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی از این همایش را «غیرمنتظره و خوب» عنوان کرد!

,

اما چرا این سخن کذب بود و واقعیت نداشت؟ پاسخ روشن است: چون خود مسئولان استانداری سمنان در نامه‌نگاری‌های خصوصی خود به این امر اذعان کرده‌اند! البته خباز در «غیرمنتظره» توصیف کردن همایش مذکور صادق بود؛ چون انتظار نداشت که تیم اقتصادی استان تا این حد فاجعه‌آمیز عمل کند!

,

آن‌چه در زیر می‌بینید نامه منوچهر صادقی قادیکلایی خطاب به جان تورنس(فردی که ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی از او به عنوان یک «کلاش بین‌المللی» یاد کرده بود) است که در آن تصریح شده است:«حضور نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذار در نشست، بسیار کم‌رنگ بوده است!» صادقی در نشستی خصوصی که چندی پس از ارسال این نامه با جان تورنس صورت گرفت، رسما اعلام کرد که برای «ماله‌کشی» به تهران آمده‌اند! متن نامه مذکور را ملاحظه کنید:

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

در این نامه به نوعی اشاره شده که عدم پیگیری سازمان‌یافته در خصوص تفاهم‌نامه‌ها، تبعات منفی بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی و استانی خواهد داشت. باید پرسید با گذشت حدود یکسال و نیم از نمایش مذکور چه تعداد از تفاهم‌نامه‌های 12 هزار میلیاردی مورد پیگیری قرار گرفته‌اند؟ و چرا چنان‌که حامی مالی همایش می‌گوید، استانداری سمنان طرح‌های کامل مربوط به تفاهم‌نامه‌ها را در اختیار نمایندگی فموزا در ایران قرار نداده است؟ مسئولان استانداری سمنان که در نامه خود از تبعات عدم پیگیری سخن گفته بودند، اکنون باید به طور شفاف به مردم استان اعلام کنند که اقدامات آن‌ها چه تبعاتی را متوجه حوزه سرمایه‌گذاری استان کرده است.

,

نکته جالب توجه این‌جاست که مسئولان استانداری سمنان اعلام می‌کردند که همایش سرمایه‌گذاری آذرماه، مقدمه‌ای بر همایش بزرگ سرمایه‌گذاری 2018 است! همایشی که به گفته خباز سرمایه‌گذاران بیشتری در آن شرکت می‌کنند! اما با فاجعه نمایش سرمایه‌گذاری، سال 2018 گذشت و خبری از آن همایش «گسترده‌تر» نشد!

,

مسئولان اداره‌کل اقتصاد و دارایی البته فارغ از نمایش سرمایه‌گذاری باید به طور شفاف خروجی 6 نشست و همایش دیگر را نیز به مردم نجیب استان سمنان اعلام کنند و نیز اعلام کنند که برگزاری هریک از این همایش‌ها و نشست‌ها دقیقا چقدر هزینه دربرداشته است؟ مرآت برای یادآوری، این 6 نشست و همایش را فهرست می‌کند:

,

1.در سیزدهم بهمن‌ماه سال 1394، خلیلی‌خواه اعلام کرد که نخستین همایش سرمایه‌گذاری پسابرجام تا پایان بهمن‌ماه در سمنان برگزار می‌شود. ایرج کارخایی مدیر وقت روابط عمومی استانداری سمنان نیز اعلام کرد که 72 شرکت خصوصی و نیمه‌دولتی برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند. در نهایت خلیلی‌خواه در نهم اسفندماه اعلام کرد که همایش مذکور در شانزدهمین روز از این ماه برگزار می‌شود و حدود 80 طرح و فرصت سرمایه‌گذاری برای ارائه در این همایش آماده شده است. حدود 350 مدعو و میهمان نیز برای این همایش دعوت شده بودند که بنابر اعلام مسئولان استانداری، 70 میهمان از این تعداد، از شرکت‌ها و نهادهای غیردولتی و نهادهای توسعه‌ای و سرمایه‌گذاران خاص هستند. منوچهر صادقی قادیکلایی در همین ایام از حضور 70 موسسه بزرگ فعال در حوزه سرمایه‌گذاری خبر داده بود. خباز در آخرین روز از فروردین‌ماه سال 1396 اعلام کرد که «62 درصد» از تفاهم‌نامه‌های منعقدشده در این همایش عملیاتی شده است. خود خلیلی‌خواه نیز اعلام کرد که از 102 تفاهم‌نامه منعقدشده، زمینه‌های اجرایی شدن 68 تفاهم‌نامه به ارزش 41 هزار و 735 میلیارد ریال فراهم شده است. رقمی که بعدها تغییر کرد! خباز در اردیبهشت‌ماه سال 96 گفت که در همایش سرمایه‌گذاری سال 1394، 67 تفاهم‌نامه منعقد شد که 44 مورد از این تعداد به نتیجه رسید! از مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان می‌خواهیم ضمن اعلام هزینه‌های برگزاری این همایش، فهرست و جزئیات 68 یا 44 تفاهم‌نامه مذکور(یا هر تعداد دیگری که بالاخره به عنوان تعداد نهایی تفاهم‌نامه‌ها اعلام خواهد شد!) را رسانه‌ای و بدین‌واسطه خروجی این همایش را اعلام کنند.

,

2.در سی و یکمین روز از فروردین‌ماه سال 1395، 23 نفر از سمنانی‌ها و ایرانیان متقاضی سرمایه‌گذاری در استان سمنان که مقیم خارج از کشور بودند، در نشست هم‌اندیشی با معاون اجرایی رئیس‌جمهور در عمارت خیل‌خان مهدی‌شهر حضور یافتند. از مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان می‌خواهیم که هزینه‌های برگزاری این نشست و خروجی آن را اعلام کنند.

,

3.نشست تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری استان سمنان در بخش کشاورزی که در بیست و پنجم شهریورماه 1395 برگزار شد. از مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان می‌خواهیم که هزینه‌های برگزاری این نشست و خروجی آن را اعلام کنند.

,

4.در سی‌ام بهمن‌ماه سال 1395 همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با تأکید بر منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، در محورهای صنایع نساجی و چرمی، غذایی و دارویی، برق و الکترونیک، فلزی، نوین و صنایع معدنی برگزاری شد. از مدیرکل محترم امور اقتصادی و دارایی استان سمنان می‌خواهیم که هزینه‌های برگزاری این نشست و خروجی آن را اعلام کنند.

,

5.در روز سی‌ام فروردین‌ماه سال 1396، نشست تخصصی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی برگزار شد. چنان‌که در اخبار آمده بود، در پایان این همایش، امضای تفاهم‌نامه میان 10 سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حوزه آب و برق صورت گرفت. از مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان می‌خواهیم که هزینه‌های این نشست و خروجی آن را اعلام کنند.

,

6.در روز چهاردهم اردیبهشت‌ماه سال 1396، همایش سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان سمنان برگزار شد. چنان‌که در اخبار ایرنای قم آمده بود، انعقاد 20 تفاهم‌نامه پیشنهادی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 5 هزار و 116 میلیاردی برای این همایش پیش‌بینی شده بود. رقمی که البته سایت اداره‌کل اقتصاد و دارایی استان سمنان، ده روز پس از برگزاری همایش آن را «30 تفاهم‌نامه» اعلام کرد! اداره‌کل میراث فرهنگی نیز 15 طرح را به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری برای این همایش آماده کرده بود. این طرح‌ها شامل مجموعه‌های گردشگری سلامت، اکوکمپ، اکوموزه، مناطق نمونه گردشگری، بناهای تاریخی(کاروانسرا) و... بود. استاندار سمنان در این همایش اعلام کرد که از سال 94 تا کنون(اردیبهشت 96) 87 طرح با سرمایه‌گذاری 6 هزار و 575 میلیارد «تومان» با بخش خصوصی منعقد و نهایی شده است. از مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان می‌خواهیم که هزینه‌های برگزاری این همایش و خروجی آن را اعلام کنند و نیز فهرست 87 طرح مذکور و نیز 20 تفاهم‌نامه یادشده را با افکار عمومی به اشتراک بگذارند.

,

کوتاه سخن؛ اخیرا در مرآت اعلام کردیم که هیأتی از پایتخت برای بررسی موضوع نمایش سرمایه‌گذاری به سمنان آمده‌اند. علیرضا آشناگر نیز در عمل نشان داده است که پیگیر این ماجراست و از این بابت باید از ایشان تقدیر کرد. باری؛ امیدواریم که هیأت مذکور در فرایند بررسی‌های خود داده‌های گزارش حاضر را نیز مدنظر قرار دهد.

,

عدم پاسخگویی اداره‌کل اقتصادی و دارایی استان سمنان طی سال‌های اخیر از نقاط تاریک کارنامه این اداره‌کل بوده است. در برخی مواضع که خبرنگاران از مسئولان این اداره‌کل درخواست کرده‌اند که طی یک نشست خبری به ابهامات مربوط به عملکرد خود پاسخ بدهند با یک پاسخ غیرمنتظره مواجه شده‌اند:«هروقت آقای خلیلی‌خواه صلاح بدانند، نشست خبری برگزار خواهیم کرد!» امید است که استانداری سمنان، موضع مناسبی را در قبال سیاستِ سکوت مسئولان اقتصادی استان اتخاذ کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه