اخبار داغ

یادداشت؛

اروپا و امریکا؛ نقطه تمایزها

اروپا و امریکا؛ نقطه تمایزها
چندی پیش اتحادیه اروپا بیانیه موسوم به «جمعبندی» اتحادیه اروپا در باره جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.گذشته از بندهای اول این بیانیه که همان تکرار مکررات دفاع اتحادیه اروپا از برجام است نقطه تمایزهایی نیز در این بیانیه به چشم می خورد که ضروری است که دستگاه دیپلماسی ما با چراغ روشن و با تدبیری کارشناسانه، از مفاد این بیانیه عبور کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از قابوس نامه، اتحادیه اروپا در این بیانیه روی چهار موضوع مشخص تاکید کرده است که از جهاتی، وجوه مشترک اروپائیان با متحد آمریکایی شان را نشان می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قابوس نامه،, قابوس نامه, ،,

نقاط مشترک بیانیه اتحادیه اروپا با بیانیه 12 ماده ای پمپئو وزیر خارجه ترامپ شامل موارد زیر می شود:

,

• برنامه موشکهای بالستیک جمهوری اسلامی ایران مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت تفسیر شده است.

,

• از حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و به طور خاص در سوریه و یمن ابراز نگرانی شده است.

,

• اروپائیان از فعالیت های به اصطلاح خصمانه و تروریستی ایران در اروپا! اظهار نگرانی کرده اند.

,

• اروپا نگرانی خود را نسبت به مسأله به اصطلاح نقض حقوق بشر و اعدام ها و ”تبعیض علیه زنان و اقلیت ها“ در مفاد این بیانیه گنجانده است.

,

محور چهارم این بیانیه، همان وجه افتراق اروپایی ها با بیانیه 12 ماده ای پمپئو است. همان‌طور که دیده می‌شود، بیانیه اروپایی روی مواضع موشکی، منطقه‌ای و باصطلاح تروریسم جمهوری اسلامی ایران با بیانیه ۱۲ماده‌ای پمپئو و وزارتخارجه آمریکا که حکم مانیفست آمریکایی‌ها در رابطه با مناسبات با رژیم را پیدا کرد، اشتراک نظر دارد.

,

اروپایی‌های روی حفظ برجام تأکید می کنند و سیاست‌شان اساساً همین است در حالی‌که آمریکایی‌ها با قاطعیت از برجام خداحافظی کرده و سیاست‌شان، تغییر برجام و توافق‌های دیگری است.

,

وجه افتراق بیانیه های اتحادیه اروپا و پمپئو نکته بسیار مهمی است که دستگاه دیپلماسی ما یا حساسیتی نسبت به آن ندارد و یا اینکه آن را نادیده می گیرد.

,

اروپا برای حفظ همین برجام بدون حضور آمریکا، که خاصیت چندانی هم ندارد، الزاماتی روی میز جمهوری اسلامی گذاشته اند. بیانیه اروپایی‌ها، نیم‌نگاهی به برجام و حفظ آن دارد و آن هم به این علت است که اروپایی‌ها برجام را می‌خواهند اما در تعادل‌قوای موجود نمی‌توانند اولتیماتوم‌های آمریکا را نادیده بگیرند!

,

در این میان اروپا با دو طرف روبه‌رو هست؛ یکی جمهوری اسلامی و دیگری آمریکا. حرف آمریکا مذاکره و امضای توافق با ایران به شرط آمدنش پای میز ۱۲شرطی است که پومپئو اعلام کرده است.

,

همانطور که رهبر انقلاب تاکید فرموده اند به اروپا نیز نمی شود اعتماد کرد. اما وزارت خارجه کشورمان چنین القاء می کند که اروپا تنها امید و آخرین روزنه نجات است که می تواند وضعیت موجود را تغییر دهد و همین را به یک آب باریکه ای تشبیه می کند که در مقابل جمهوری اسلامی ایران باز مانده است.

,

باید هوشیار بود و از تجربه برجام درس گرفت. اینکه در این شرایط تنها به اروپا متوسل شویم خطاست؛ باید دید که اروپا با تمام سیاست هایش، تا چه میزان به طرف آمریکا کشیده می شود.

,

رصد حرکت اروپا و سمت پیدا کردن آنها به مواضع ترامپ، و یا هرگونه نزدیکی تاکتیکی و استراتژیکی اروپا نسبت به امریکا، یک ادله و پیام روشنی است که خبر از تنگ تر کردن حلقه محاصره علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. اینجاست که می بینیم که حتی INSTEX و موافقت با FATF و SPV و پالرمو نیز هیچگاه رود نیل ما را برای عبور از بحران های اقتصادی در برابرمان باز نخواهد شکافت! چرا که همه این ها، تارهای بهم تنیده امریکایی ها هستند که این بار از سوی بازار اروپا بما عرضه می شود، لذا جای تأمل دارد.

, INSTEX, FATF, SPV,

دانستن این مهم برای آقای ظریف و دستگاه تحت مسئولیت ایشان ضروری است که ما مدیون اروپا نیستیم. اروپاییان نمی‌توانند به خاطر این موضوع بر ما منت بگذارند زیرا ۱۲ تعهد برجامی‌داشتند که هنوز انجام نشده است و در واقع ما از آنها طلبکار هستیم و نه به آنها بدهکار.

,

نویسنده: علی صفاری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه