اخبار داغ

بررسی آخرین وضعیت ادلب در گفت و گوی هانی زاده با دانا؛

بحران سوریه تا سه ماه آینده به پایان خواهد رسید/ سوریه در آستانه خروج از بحران 8 ساله/ پشت پرده اشغال ادلب توسط ترکیه/ ترکیه پذیرفت که از ادلب خارج شود

بحران سوریه تا سه ماه آینده به پایان خواهد رسید/ سوریه در آستانه خروج از بحران 8 ساله/ پشت پرده اشغال ادلب توسط ترکیه/ ترکیه پذیرفت که از ادلب خارج شود
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نشست سوچی گفت: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه توافق کردند تا عملیات مشترکی را در ادلب برای مبارزه با گروهک تروریستی تحریرالشام برنامه ریزی کنند.
[

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه به نشست سه جانبه کشورهای ایران، روسیه و ترکیه تحت عنوان سوچی اشاره کرد و به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: به نظر می رسد نشست روئسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه آخرین نشست از این سری نشست ها است که در رابطه با سوریه برگزار می شود، به این دلیل که وضعیت شرایط سوریه به گونه ای است که این کشور در آستانه خروج از یک بحران 8 ساله است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی اظهار داشت: تنها 5 درصد از اراضی سوریه در دست گروهک های تروریستی باقی مانده است که اراده کشورهای دوست و همپیمان سوریه و نیز دولت سوریه برای اخراج کلیه گروهک های تروریسیت در خاک سوریه و آزاد سازی این 5 درصد باقی مانده از این گروهک ها است.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه به تشریح تحولات اخیر میدانی در سوریه پرداخت و تاکید کرد: گروهک هایی مانند، القاعده، جبهه النصره، جیش الاسلام و داعش همچنان در شمال و شمالغرب سوریه حضور فیزیکی دارند.

,

 

,

خروج نیروهای آمریکایی برای محور مقاومت موفقیت آمیز است

, خروج نیروهای آمریکایی برای محور مقاومت موفقیت آمیز است,

هانی زاده در ادامه به کیفیت و خروجی نشست سوچی اشاره کرد و گفت: در جریان کنفرانس سوچی دو موضوع مهم، مورد بحث رئسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران قرار گرفت.

,

 

,

وی افزود: موضوع اول بحث میدانی سوریه است؛ با توجه به اینکه احتمالاً تفنگداران آمریکایی قرار است از شرق فرات خارج شوند، این مسئله می تواند یک شرایطی را فراهم کند که دولت سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی بتواند گروهک های تروریستی را از خاک سوریه خارج کند و این یک حرکت موفقیت آمیز و به نفع محور مقاومت خواهد بود.

,

 

,

این کارشناس حضور نیروهای ترکیه در ادلب را مسئله مهمی دانست و گفت: با توجه به اینکه حدود 3 سال است که ادلب توسط نیروهای نظامی ترکیه و به این بهانه که ممکن نیروهای حزب دمکرات سوریه در کنار مرزهای ترکیه مستقر شوند و با پ ک ک ترکیه همکاری کنند، اشغال شده است و در حقیقت دولت ترکیه با این توجیه و بهانه بخش هایی از ادلب را اشغال کرده است.

,

 

,

حسن هانی زاده ابراز داشت: در کنفرانس سوچی روئسای جمهور ایران و روسیه تضمین هایی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دادند که اگر نیروهای ترکیه از خاک ادلب خارج شوند یک کمیته مشترک امنیتی و نظامی با شرکت سوریه و ترکیه و نظارت ایران و روسیه تشکیل شود تا به نیروهای حزب دمکراتیک اجازه نزدیک شدن به مرزهای ترکیه را ندهند و آسیب امنیتی به ترکیه وارد نکنند که این مسئله مورد پذیرش آقای اردوغان قرار گرفت.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد اگر ترکیه نیروهای خودش را از خاک ادلب خارج کند، فضای جدیدی بوجود خواهد آمد و ظرف 3 ماه آینده خاک سوریه پاک سازی خواهد شد و نیروهای خارجی خاک سوریه را ترک خواهند کرد؛ از طرفی دیگر گروهک های تروریستی هم مجبور خواهند شد که از سوریه خارج شوند و این می تواند به امنیت پایدار سوریه کمک کند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه در ادامه به موضوع دوم مطرح شده در نشست سوچی اشاره کرد و گفت: از آن جایی که مسئله قانون اساسی مورد اعتراض رهبران جریان های سیاسی سوریه قرار گرفته است، بر همین اساس رویکرد سه کشور ایران، ترکیه و روسیه این است که یک نوع بازنگری در قانون اساسی سوریه بوجود بیاید.

,

 

,

 

,

بازنگری قانون اساسی یکی از محورهای مهم نشست سوچی بود

, بازنگری قانون اساسی یکی از محورهای مهم نشست سوچی بود,

هانی زاده افزود: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در صدد این هستند که یک همکاری تنگاتنگی بین گروه ها و جریان های سیاسی غیر مسلح و دولت سوریه شکل بگیرد و جریان های سیاسی بتوانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری و پارلمانی مشارکت فعال داشته باشند که جهت تحقق این موضوع قرار شد نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه پیگیر تشکیل کنفرانسی برای بازنگری قانون اساسی سوریه شود.

,

 

,

وی در ادامه اشاره کرد: این موضوع هم تقریباً بخشی از خروجی نشست سوچی بود که هم خروجی سیاسی و هم خروجی میدانی و تصیماتی که گرفته شد، در راستای پایان دادن به بحران سوریه خواهد بود.

,

 

,

این کارشناس در تشریح توافقی جهت انجام عملیات مشترک برای پاکسازی ادلب از گروهک تروریستی تحریرالشام اظهار داشت: با توجه به اختلافاتی که بین گروهک تروریستی تحریرالشام و دولت ترکیه بوجود آمده است و از طرف دیگر نظر به درگیری هایی که بین کردهای سوریه و تحریرالشام هم صورت گرفته است، ترکیه به این نتیجه رسیده است که گروهک تحریرالشام قادر نخواهد بود که روی صحنه میدانی سوریه تاثیر گذار باشد و به نظر می رسد ترکیه از حمایت گروهک تروریستی تحریرالشام دست کشیده است.

,

 

,

هانی زاده در پاسخ به این سوال که "چرا ترکیه مخالف حضور ارتش سوریه در ادلب است؟" گفت: در حال حاضر ترکیه احساس می کند که ممکن است حضور ارتش سوریه در کنار مرزها بعداً منجر به این شود که نیروهای حزب دمکرات با توجه به نزدیکی با دولت سوریه در آن جا مستقر شوند و ارتش سوریه بعدها با کمک کردها بتواند مشکلات مرزی برای دولت ترکیه ایجاد کند.

,

 

,

وی افزود: یک سری نگرانی های بی موردی برای دولت ترکیه وجود دارد، ولی با شکل گیری کمیته مشترک همکاری با نظارت ایران و روسیه به نظر می آید که نگرانی های دولت ترکیه برطرف شده است.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه در توضیح مسئله پذیرش ترکیه برای عملیات مشترک با ایران و روسیه در ادلب گفت: مسئله این است که گروهک تروریستی تحریرالشام و سایر گروهک های تروریستی، شرایطی فراهم کرده اند که مردم سوریه به مناطق و شهرهای خودشان بازگردند.

,

هزینه 60 میلیارد دلاری عربستان برای حمایت از گروهک های تروریستی

, هزینه 60 میلیارد دلاری عربستان برای حمایت از گروهک های تروریستی ,

حسن هانی زاده در ادامه به حمایت رژیم سعودی از گروهک های تروریستی اشاره کرد و بیان داشت: عربستان سعودی بخش اعظمی از هزینه های گروهک های تروریستی تحریرالشام، جیش الاسلام و فیلق الرحمن را تقبل کرده است؛ تا کنون رژیم سعودی در طول 8 ساله گذشته مبلغ 60 میلیارد دلار بر اساس مدارک موجود برای گروهک های تروریستی هزینه کرده است.

,

 

,

وی با اشاره به دست داشتن عربستان در شکل گیری و حمایت مالی از گروهک تروریسیتی تحریر الشام گفت: اختلاف بین ترکیه و عربستان شدت گرفته است؛ بر همین اساس دولت ترکیه به این نتیجه رسیده است که تحریرالشام به تدریج به سمت عربستان متمایل شده است و همچنان از عربستان دستور می گیرد و آمادگی دارد که این گروهک را خلع سلاح کند.

,

 

,

حسن هانی زاده فرآیند بازسازی سوریه را امری قابل توجه برای کشورهای هم پیمان دانست و تصریح کرد: در فرآیند بازسازی سوریه روی امکانات بومی سوریه حساب می شود و ایران، روسیه و ترکیه هم به هر حال جزئی از مجموعه هایی خواهند بود که در روند بازسازی سوریه مشارکت خواهند کرد.

,

 

,

وی افزود: ممکن است در آینده یک کنفرانس بین المللی برای کمک به بازسازی سوریه مشابه آن چه که در مورد عراق و لیبی تشکیل شد در مورد سوریه هم صورت بگیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه