اخبار داغ

سفیر پیشین نروژ و مجارستان در گفت و گو با دانا؛

متحدین آمریکا از به خطر افتادن نظم جهانی توسط آمریکا نگرانند/ فشار آمریکا برای خروج اروپا از برجام/ اروپایی ها نباید در حمایت از برجام شانه خالی کنند/ تضاد اروپا با آمریکا در نشست های مونیخ و ورشو

متحدین آمریکا از به خطر افتادن نظم جهانی توسط آمریکا نگرانند/ فشار آمریکا برای خروج اروپا از برجام/ اروپایی ها نباید در حمایت از برجام شانه خالی کنند/ تضاد اروپا با آمریکا در نشست های مونیخ و ورشو
سفیر پیشین نروژ و مجارستان با اشاره به کنفرانس مونیخ گفت: آمریکایی ها با اهدافی مشخص در نشست های ورشو و مونیخ شرکت کردند و حضور جدی و در سطح بالایی هم داشتند؛ آمریکایی ها انتظار داشتند که در این نشست ها دستاوردی عایدشان شود ولی نه تنها دستاوردی برای آن ها نداشت بلکه رقابت ها و شکافت های بین آن ها را افزایش داده است.
[

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین نروژ و مجارستان با اشاره به نشست مونیخ به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: کنفرانس مونیخ سابقه بسیار طولانی دارد و امسال نیز از اهمیت خاصی نسبت به کنفرانس های سابق برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی اظهار داشت: نظم جهانی به خاطر سیاست های ایالت متحده آمریکا در حال بهم خوردن است و متحدین آمریکا نسبت به این مسئله نگرانی دارند و نمی توانند آینده را پیش بینی کنند.

,

 

,

کارشناس مسائل ژئوپلوتیک در ارزیابی نشست مونیخ تصریح کرد: سخنرانان نشست مونیخ سعی داشتند ایالت متحده را تحریک نکنند؛ با این حال یک نوع مقاومتی هم در برابر سیاست های آمریکا داشتند.

,

 

,

فرجی راد افزود: علی رغم اینکه ایالت متحده آمریکا یکی از متحدان اصلی اروپایی ها بود، مهم ترین مسئله در 55مین کنفرانس مونیخ تضاد اروپا با آمریکا بود.

,

 

,

اروپا می خواهد با چنگ و دندان برجام را حفظ کند

, اروپا می خواهد با چنگ و دندان برجام را حفظ کند,

وی خاطر نشان کرد: مسئله هسته ای ایران یک مسئله کاملاً امنیتی برای اروپا است و اروپا نیز می خواهد با چنگ و دندان این توافقنامه را حفظ کند.

,

 

,

سفیر پیشین نروژ و مجارستان افزود: از یک سو آمریکایی ها در سخنرانی ها و نشست های ورشو و مونیخ فشار می آوردند که اروپا از  توافقنامه برجامی خارج شود.

,

 

,

عبدالرضا فرجی راد اظهار داشت: از سوی دیگر اقدامات آمریکا باعث شده است که یک خلائی ایجاد شود تا اروپایی ها احساس کنند که روسیه از این خلا بهره بردای می کند؛ این بهره برداری به نحوی است که آمریکا می تواند اعتماد اروپایی ها را جلب کند.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: صحبت های مختلفی راجع به ناتو می شود و در واقع ترامپ پیچ و مهره های ناتو را سست کرده است و از سوی دیگر اقدامات آمریکا به نحو دیگری امنیت اروپا را به خطر انداخته است، بدین صورت که با نزدیک شدن آمریکا به برخی از کشورهای اروپای شرقی مثل لهستان، مجارستان، بلغارستان و... در واقع اختلافات در درون اتحادیه اروپا بیش تر شده است و اروپایی ها معتقدند که این اختلافات باعث شده است که روسیه بیش ترین بهره برداری را از این قضیه ببرد.

,

 

,

سفیر پیشین نروژ و مجارستان بر اهمیت کنفرانس مونیخ تاکید کرد و بیان داشت: آمریکایی ها با اهدافی مشخص در نشست های ورشو و مونیخ شرکت کردند و حضور جدی و در سطح بالایی هم داشتند؛ آمریکایی ها انتظار داشتند که در این نشست ها دستاوردی عایدشان شود ولی نه تنها دستاوردی برای آن ها نداشت بلکه رقابت ها و شکافت های بین آن ها را افزایش داده است.

,

 

,

فرجی راد در تشریح اظهارات موگرینی مبنی بر حمایت های اروپا از برجام گفت: نمی شود گفت برجام مرده است، برجام زنده است.

,

 

,

وی در ادامه به کانال ایجاد شده توسط اروپایی ها اشاره کرد و بیان داشت: ما نمی توانیم آینده مکانیزم اینستکس را پیش بینی کنیم که چه دستاوردی برای ایران خواهد داشت؛ باید صبر کرد تا دید در ماه های آتی اینستکس به چه میزان می تواند منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین کند و در حقیقت علی رغم اینکه ما معترضیم که هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است، نباید در این مسئله زود قضاوت کرد.

,

  

,

اروپایی ها نباید در حمایت از برجام شانه خالی کنند

, اروپایی ها نباید در حمایت از برجام شانه خالی کنند,

کارشناس مسائل ژئوپلوتیک افزود: اروپایی ها هم تحت فشار هستند و این مسئله نباید بهانه ای باشد تا از تعهدی که به ایران داده اند شانه خالی کنند و طرف اروپایی باید هزینه امضا و تعهدی که داده است را بپردازد.

,

 

,

فرجی راد ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که آمریکا فشار می آورد که اروپا از برجام خارج شود؛ سخنرانی مایک پنس در ورشو و مونیخ هم در رابطه با همین موضوع بود و اذعان داشت که آمریکا  نباید راه اروپا را برود.

,

 

,

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید با اورپا تعامل کند و فشار بیاورد و گفت و گو های بیش تری داشته باشد تا آمریکایی ها به خواسته خودشان نرسند و ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند.

,

 

,

سفیر پیشین نروژ و مجارستان در پاسخ به این سوال که "آیا اروپایی ها قابل اعتمادند؟" گفت: اروپایی ها قابل اعتماد نیستند، چون بهانه های دیگری مثل مسائل موشکی و نفوذ را به میان می آورند.

,

 

,

فرجی راد در پایان تصریح کرد: به هر حال اروپایی ها یک دستاودی را برای ایران عرضه خواهند کرد، چون می دانند نتیجه عدم همکاری کامل با ایران به عدم همکاری ایران با برجام منجر می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه