اخبار داغ

یک وبلاگ آمریکایی منتشر کرد؛

تحلیلی از چرایی نمایش شکست مفتضحانه واشنگتن در ورشو/ از عدم حضور معنادار مقامات تا تزویر سیاسی اروپا

تحلیلی از چرایی نمایش شکست مفتضحانه واشنگتن در ورشو/ از عدم حضور معنادار مقامات تا تزویر سیاسی اروپا
نشست ورشو محدودیت های تجدید صف آرایی راست آلترناتیو ترنس آتلانتیک را به نمایش گذاشت. آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رژیم های مختلف عرب از ایجاد کنفرانس منحصرا درباره ایران نا امید شدند. سیاست های ضد ایرانی نتیجه فشار از سوی رژیم صهیونیستی و محمد بن سلمان شاهزاده ی رژیم منفور عربستان سعودی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ یکی از اهداف اصلی که دولت ترامپ تشکیل کنفرانس ورشو در خاورمیانه را پیگیری کرد، تخریب اتحادیه اروپا به عنوان یکی از مدافعان باقی مانده نظم بین المللی بر پایه قوانین بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
 
,
وبلاگ آمریکایی lobelog گفت؛ درخواست مایک پنس، معاون ترامپ، مبنی بر رها کردن توافق هسته ای شورای امنیت سازمان ملل متحد با ایران از سوی اروپایی ها در واقع دیکته کردن نقض آن نظم بود. وی در عوض چیزی جز یک اطاعت بی قید و شرط در برابر رهبری آمریکا ارائه نداد.
, lobelog,
 
,
 
همراهی منفعت طلبانه برخی کشورهای اروپایی با آمریکا
 
,
 
همراهی منفعت طلبانه برخی کشورهای اروپایی با آمریکا
 
,  ,
همراهی منفعت طلبانه برخی کشورهای اروپایی با آمریکا
, همراهی منفعت طلبانه برخی کشورهای اروپایی با آمریکا, همراهی منفعت طلبانه برخی کشورهای اروپایی با آمریکا,
 
,
ورشو به عنوان پلتفرمی برای بیان چنین درخواست هایی انتخاب شده بود، زیرا مقامات ارشد واشنگتن از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، کشورهای اروپای مرکزی و شرقی را پیوندی ضعیف در داخل اتحادیه اروپا به طور بالقوه آزاد برای جانبداری از آمریکا بر سر شرکای تجاری اشان در ایران و دیگر اختلافات ترنس آتلانتیک می بیند.
,
 
,
برخی از این کشورها مانند لهستان و مجارستان توسط رهبرانی که جهانی بینی آنها از جمله؛ تمجید سلطه، دفاع از مرزهای قوی، محافظه کاری اجتماعی، رد مهاجران (به ویژه با پیشینه مسلمان) و دیگر موضوعات راست آلترناتیو (آلت - رایت) بسیار به دولت آمریکا نزدیک است، اداره می شوند.
,
 
,
این ایده ها به خصوص رد مهاجران، از حمایت قدرتمندی در سراسر منطقه برخوردار است. دولت ترامپ و حاکمان لهستان و مجارستان بیزاری از رهبرانی چون؛ آنگلا مرکل صدر اعظم اعتدال گرای آلمان و سازمان های مافوق ملیت مانند کمیسیون اروپا را ابراز می کنند.
,
 
,
این کشورها از جمله بزرگترین آنها (لهستان) در مورد تهدید تجدید حیات روسیه به شدت به حمایت آمریکا وابسته هستند. در نتیجه آنها به مفهوم خودمختاری استراتژیک اروپا که در استراتژی جهانی اتحادیه اروپا در سال 2016 تعریف شده بسیار مشکوک هستند. آنها استراتژی خوداتکای اروپایی در مسائل دفاعی و امنیتی را به طرز خطرناکی ساده و ضعیف کننده ناتو می انگارند.
,
 
,
 
,
حضور و عدم حضور معنادار مقامات در ورشو
, حضور و عدم حضور معنادار مقامات در ورشو,
 
,
برای ترامپ، دایره متحدان بالقوه اروپایی محدود به بخش شرقی قاره نمی شود. اگرچه اکثر تحلیل های کنفرانس ورشو بر غیبت وزرای خارجه فرانسه و آلمان، همچنین فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجه تمرکز کرده اند، اما توجه اندکی به حضور اِنزو مواورو وزیر خارجه ایتالیا معطوف داشتند.
,
 
,
مواورو برخلاف جرمی هانت همتای انگلیسی خود که پس از یک هیئت در یمن، ورشو را ترک کرد، تا پایان کنفرانس باقی ماند. حضور وی با دیپلمات های وزارت خارجه ایتالیا مطرح نشده بود.
,
 
,
در دولت میانه روی پیشین، ایتالیا یکی از کشورهای اتحادیه اروپا بود که به ایده تعامل با ایران بسیار علاقه نشان می داد. دولت پوپولیست فعلی، تاکنون مشغول دستور کار داخلی خود برای انتقام قابل توجه از ویرانی در سیاست خارجه ایتالیا بوده است. با این حال، وابستگی ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا و رهبر راست گرای افراطی حزب لِگا، به ترامپ هرگز یک راز نبود.
,
 
,
 
,
حضور مزورانه ایتالیا در ورشو
, حضور مزورانه ایتالیا در ورشو,
 
,
نزدیکی ایدئولوژیکی روشن می سازد که چرا ایتالیا برخلاف حاکمیت سوسیالیست اسپانیا از توقف های موقت آمریکا برای خرید نفت ایرانیان پس از تحریم های جدید و سخت ضد ایرانی که در نوامبر سال گذشته (2018) تحمیل شده بود، محفوظ مانده است. اندکی پیش از کنفرانس ورشو، ایتالیا خرید نفت ایران را متوقف کرد. حضور مواورو در ورشو گام دیگری در جهت نزدیک شدن به مسیر واشنگتن بوده است.
,
 
,
 
,
نارضایتی آمریکا و اسرائیل و سودجویی حضار اروپایی از کنفرانس ضد ایرانی
, نارضایتی آمریکا و اسرائیل و سودجویی حضار اروپایی از کنفرانس ضد ایرانی,
 
,
با این حال، نشست ورشو محدودیت های تجدید صف آرایی راست آلترناتیو ترنس آتلانتیک را به نمایش گذاشت. حتی هنگامی که آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رژیم های مختلف عرب از ایجاد کنفرانس منحصرا درباره ایران نا امید شده بودند، میزبانان لهستان و دیگر حضار اروپایی اولویت های متفاوتی داشتند.
,
 
,
تحلیلی از چرایی نمایش شکست مفتضحانه ترامپ در ورشو
, تحلیلی از چرایی نمایش شکست مفتضحانه ترامپ در ورشو,
 
,
برای آنها این کنفرانس در مورد ایران نبود، بلکه درباره حفظ منافع ملی خودشان بود. برای مثال، لهستان برای دستیابی به تأسیس پایگاه نظامی آمریکا در کشورش تلاش زیادی کرده است. کشورهای کوچک بالتیک به دنبال تضمین مضاعف مجدد در برابر روسیه هستند.
,
 
,
 
,
بی توجهی بیانیه نهایی ورشو به منزوی کردن ایران و شکست بزرگ آمریکا
, بی توجهی بیانیه نهایی ورشو به منزوی کردن ایران و شکست بزرگ آمریکا,
 
,
ایران حتی در بیانیه نهایی رؤسای مشترک ذکر نشد. با توجه به اینکه این کنفرانس دیداری برای نزدیکی کشورهای هم تراز بود، عدم اجماع تنها بزرگی شکست آمریکا را برجسته ساخت.
,
 
,
بعلاوه، تنها یک هفته پیش از نشست ورشو، شورای اتحادیه اروپا نتیجه گیری های خود در مورد ایران را اتخاذ و سیاست مشترک بلوک در کشور را تنظیم کرد. آن بیانیه، حمایت کامل از توافق هسته ای ایران را تصریح و موافقت کامل ایران با معاهده را تأیید کرد و بر ایجاد اینستکس (مکانیزم ویژه برای کمک به تجارت ایران و اتحادیه اروپا در برابر تحریم های آمریکا) از سوی سه کشور اتحادیه اروپا از جمله؛ فرانسه، آلمان و انگلیس صحه گذاشت.
,
 
,
 
,
ناکامی آمریکا در عقده گشایی علیه ایران
, ناکامی آمریکا در عقده گشایی علیه ایران,
 
,
اگرچه این سند، نگرانی هایی که اتحادیه اروپا با آمریکا به اشتراک گذاشت را فهرست کرد، اما لحن و محتوای آن نتوانست عقده شیطانی در مورد ایران که پنس و پمپئو در ورشو دنبال آن بودند را از هم جدا کند. لهستان، مجارستان و ایتالیا نیز به خاطر حکم واحد، موضع مشترک اتحادیه اروپا را تأیید کردند و هیچ کدام از آنها نتوانستند آن را متوقف کنند.
,
 
,
 
,
لهستان و تزویر سیاسی کنونی
, لهستان و تزویر سیاسی کنونی,
 
,
حتی لهستان معاون وزیر خارجه خود را به تهران اعزام کرد تا آسیب بالقوه روابط دو جانبه را محدود سازد. این یک پیام روشن برای واشنگتن است که حتی اگر ورشو و بوداپست در موضوعاتی تمایل به چالش کشیدن بروکسل را داشته باشند، ایران در حال حاضر یکی از آنها نیست.
,
 
,
 
,
دلیل سیاست های ضد ایرانی
, دلیل سیاست های ضد ایرانی,
 
,
خطرات بیشتری برای راست آلترناتیو اروپایی در پا گذاشتن بر خطوط ترامپ وجود دارد. تناقض روشنی بین دفاع از حاکمیت ملی و دنباله روی بی قید و شرط از آمریکا وجود دارد. حتی بیشتر اینکه سیاست های ضد ایرانی نتیجه فشار از سوی رژیم صهیونیستی و محمد بن سلمان شاهزاده ی رژیم منفور عربستان سعودی است.
,
 
,
 
,
نقش بر آب شدن سیاست رژیم صهیونیستی
, نقش بر آب شدن سیاست رژیم صهیونیستی,
 
,
در نهایت، هر اتحادی با آلت – رایت ذاتا بی ثبات است، زیرا ملی گرایان تمایل به دیدن روابط بین المللی به عنوان بازی مجموع صفر (zero-sum game) دارند. با اتمام نشست ورشو، لهستان و اسرائیل دو رکن اتحاد ضد ایران پس از اتهام نتانیاهو مبنی بر همدستی لهستانی ها با نازی ها در هولوکاست دچار نزاع عمومی شدند.
,
 
,
لهستان در سال 2018، قانون مجازات هرگونه اظهار عقیده در مورد همدستی لهستان در هولوکاست را اتخاذ کرد. پس لغو سفر به اسرائیل از سوی نخست وزیر لهستان جای تعجب ندارد. آمریکا تاکنون با جمع آوری عناصر رنگارنگ و ناجور که حتی در هزینه های شرکای خود به دنبال منافع خود هستند، ائتلاف ضد ایرانی را اداره کرده است.
,
 
,
 
,
شکست مفتضحانه واشنگتن در ورشو
, شکست مفتضحانه واشنگتن در ورشو,
 
,
همانطور که اشاره شد، پمپئو پس از ورشو به منظور دیدار با موگرینی و تنها برای گفتن اینکه اتحادیه اروپا نجات توافق هسته ای ایران را تعیین می کند به بروکسل رفت.
,
 
,
بنابراین، نشست ورشو شکست مفتضحانه ای برای واشنگتن بود. اما این بدین معنا نیست که دولت ترامپ و متحدان وی تلاش بیشتری برای تخریب وحدت اتحادیه اروپا در مورد ایران انجام نمی دهند.
,
 
,
 
,
معصومه میرحسینی - تیتریک
, معصومه میرحسینی - تیتریک,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه