اخبار داغ

گردشگری بهانه‌ای برای ولنگاری؛

جزایر بکر هرمزگان ماوایی برای هنجار شکنان/ "شیدور" خارج از مرزهای ایران اسلامی نیست!+تصاویر

جزایر بکر هرمزگان ماوایی برای هنجار شکنان/ "شیدور" خارج از مرزهای ایران اسلامی نیست!+تصاویر
برپایی تورهای گردشگری در جزیره بکر و خالی از سکنه مارو در غفلت متولیان فرهنگی هرمزگان موجب شده تا پناهگاه حیات وحش خلیج فارس به حیاط خلوت هنجارشکنان تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ توسعه صنعت توریسم و رونق گردشگری به عنوان یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد مولد و اشتغالزا مورد توجه دولت‌ها و ملت های مختلف است که اغلب نیز با تمرکز بر این فصل مهم موفقیت های بسیاری را کسب کرده اند. از این رو کشور ما با گستره فراوانش و برخورداری از موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منحصر به فرد در کنار پیشینه فرهنگی دور و درازش توان بالایی در جذب توریسم دارد که اخیرا با ورود بخش ها موجب تحولاتی در گردشگری هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , هرمز,

توریسم یکی ار صنایع نوپا و تازه تاسیس در کشور ماست که با وجود ورود گسترده گردشگران خارجی به برخی از شهرهای بنام و پرآوازه ای همچون اصفهان و شیراز به شکل اساسی و  پایه ای در اقصی نقاط کشور ایجاد نشده و استان هرمزگان نیز با وجود تبادلات گسترده اقتصادی و فعالیت اقتصادی از صنعت توریسم جا مانده و سهم حداقلی از این عرصه دارد.

,

, ,

جزایر چهارده گانه خلیج فارس، نوار ساحلی گسترده و مناطق بکر این استان جنوبی ظرفیت های فراوانی برای توسعه گرشگردی و رونق اقتصادی مناطقی دارد که در بن بست‌های مالی در فقر و محرومیت به سر می برند و اعتبارات قطره چکانی دولت ها تامین کننده نیازهای عمرانی و رفاهی این مناطق نیست.

,

نقش بارز جزایر در جذب گردشگر موضوعی انکارناپذیر است که مناطق آزاد قشم و کیش به واسطه فرصت های اقتصادی و امکان خرید ارزان اجناس خارجی مسافران بسیاری را در چند دهه اخیر به خود دیده تا جایی که جمعیت قشم در تعطیلات رسمی سال به چندین برابر افزایش می یابد همچنین ورود مسافران خارجی چنج ویزا به قشم این جزیره را به پاتوق مسافران تبدیل کرده از سوی دیگر جزیره کیش به واسطه هزینه های گزاف و سبک خاصش طیف خاصی از گردشگران مرفع و متمکن داخلی و خارجی را به خود می بیند.

,

 

,

, ,

کم و کاستی های عمرانی و زیرساختی در جزایر چهارده گانه هرمزگان موجب شده تا تنها دو جزیره کیش و قشم میزبان گردشگران با محوریت خرید باشد اما با تغییر ذائقه مردم برای بهره مندی از زیبایی های خلیج فارس در یک دهه اخیر جزیره هرمز با تمام فقر امکانات سالانه میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

,

حضور پرو پاقرص گردشگران در جزیره هرمز را باید همزمان با نمایش فرش های خاکی و معرفی جلوه های بی نظیرش دانست که خیل عظیم علاقه مندان و گردشگران را به سمت خود کشاند اما ضعف های عمرانی و عدم ورود دستگاههای مجری به این مقوله موجب شد تا توسعه صنعت گردشگری در جزیره هرمز با زاویه گرفتن از اصل خود به چالش جدی فرهنگی-اجتماعی تبدیل شود.

,

, ,

ورود تورها و دسته های متعدد گردشگر به جزیره هرمز در سایه خلأ قوانین، مقررات و زیرساخت های لازم موجب اشاعه ضدفرهنگ ها و بی بندو باری در این جزیره شهید پرور شود که مکررا فریاد اعتراضات مردمی و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان را به دنبال داشته است.

,

انتشار تصاویر و کلیپ‌هایی از وضعیت گردشگری در این جزیزه که نمایانگر پوشش‌های نامناسب و حرکات غیرمتعارف و فاقد نظارت های لازم در قالب تورهای گردشگری بوده نشان می‌دهد عده‌ای سودجو این جزیره را به پاتوقی برای فساد و بی بندو باری مبدل کنند که اوج این جریان در ایام تعطیلات بهمن سال جاری بوده است.

,

, ,

درست زمانی که عدم رسیدگی مسئولان و متولیان مدعی فرهنگ هرمزگان به جزیره شهید پرور هرمز خاطر مردم هرمزگان را آزرده کرده بود انتشار کلیپ ها و تصاویری به مراتب زننده تر و مستهجن تر از حضور گردشگران بی بندوبار در یکی از جزایر هرمزگان موج جدیدی از انتقادات را برانگیخته است.

,

نشر گسترده تصاویر از گردشگران با پوشش های نامتعارف در ساحلی مرجانی با چاشنی پارتی های مختلط هرمز شناسان را آگاه ساخت که تصاویر موجود مربوط به این جزیره نیست و مطمنئا یکی دیگر از جزایر به پاتوق اشاعه بی بندوباری تبدیل شده است.

,

, ,

جزیره "شیدرو" یا "مارو" یکی از جزایر کوچک و غیرمسکونی هرمزگان است که در نزدیکی جزیره لاوان قرار دارد؛ شیدور با مساحت یک کیلومتر مربع از توابع جزیره ابوموسی به شمار می آید که به دلیل وجود مارهای سیاه و سمی  در بین بومیان به جزیره مارو معروف است همچنین مهم ترین زیستگاه و مکان تخم گذاری لاک پشت های دریایی به شمار می رود از این رو یکی از پناهگاههای مهم حیات وحش در منطقه محسوب می شود.

,

علی‌ای‌حال جزیره ای که تا چندی پیش پناهگاه‌های حیات وحش لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها، دلفین‌ها گونه های مهمی از قبیل انواع کاکایی، حواصیل، چکاوک، عقاب های دم سفید و گونه های بسیاری از پرستوهای دریایی محسوب می شد اکنون به پاتوق پنهان تورهای گردشگری مختلط به دور از نظارت ها و قوانین کشور تبدیل شده است.

,

, ,

اتراق گردشگران در جزیره مارو در فقدان نظارت‌ها و بایدهای مسئولان، موجب شد تا شیدور، منطقه‌ای آزاد برای ترویج فسادوبی‌بندو باری باشد که با چراغ سبز مسئولان محیط زیست برای برپایی تورهای گردشگری شاهد بروز رفتارهای نامتعارف باشیم.

,

حضور بی سرو صاحب گردشگران در مارو فارغ از نظارت های دستگاههای متولی علاوه بر بروز بی بندو باری موجب بروز آسیب های جبران ناپذیری به اکوسیتم طبیعی جزیره شده از این رو منطقه ای که زیست های گونه های نادر آبزی و کنار زی به شمار می رفت اکنون به قتلگاه موجودات دریایی تبدیل شده است.

,

, ,

صید آبزیان با استفاده از تجهیزات پیشرفته صیادی، فعالیت غواصان در آبهای ساحلی جزیره فارغ از محدودیت‌ها، دور دور کردن قایق های گردشگری و برداشت از ذخایر دریایی به عنوان سوغات، آسیب های جدی به طبیعت جزیره بکر شیدور زده که نیازمند ورود دستگاهها و متولیان امر دارد.

,

ادعای توسعه گردشگری بدون ایجاد زیرساخت و نظارت، رویایی باطل است که استان هرمزگان به عنوان مهمترین مرز آبی کشور آسیب‌های جدی در حوزه فرهنگ داشته و جزایر بکر این استان به حیاط خلوت هنجارشکنان تبدیل شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه