اخبار داغ

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران مطرح کرد؛

مهاجرت به شهرها عامل اصلی پیدایش بافت‌های فرسوده

مهاجرت به شهرها عامل اصلی پیدایش بافت‌های فرسوده
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: جمعیت شهری طی دهه‌های گذشته با سرعت زیادی رو به رو بوده و مهاجرت به شهرها عامل اصلی پیدایش بافت های فرسوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، محمد سالاری صبح امروز در کنفرانس ملی استارآپ ویکند (بافت فرسوده)، اظهار داشت: جمعیت شهری طی دهه‌های گذشته با سرعت بسیار زیادی رو به افزایش بوده است. در دهه ۴۰ جمعیت شهری کشور کمتر از ۳۰ درصد بوده و اکنون بالای ۷۳ درصد است. ۱۳ کلانشهر داریم و کلانشهر تهران بیشتر شامل این موضوع می‌شود. مهاجرت به شهرها ما را با پدیده‌هایی چون بافت‌های فرسوده مواجه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران عنوان کرد: در کل کشور در سال ۹۵ حدود ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین داشته‌ایم و ۲۷۰۰ محله کشور نیز دارای بافت فرسوده هستند.

,

وی ادامه داد: ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در حال زندگی در این مناطق هستند. اولین مداخله‌ای که با بافت فرسوده داشتیم به سال ۷۶ برمی‌گردد. تاسیس شرکت عمران و بهسازی در وزارت راه و شهرسازی یکی از اتفاقاتی بود که باعث نگاهی ویژه به این مقوله شد اما تعاملی صورت نگرفت.

,

سالاری تصریح کرد: در سال ۸۲ اتفاقات خوبی رخ داد و تعاملات بین بخشی از این دوره به بعد قوت پیدا کرد. در سال ۸۸ این رویکرد مقداری افزایش پیدا کرد و بسته‌های تشویق‌گری و تسهیل‌گری نیز به این ماجرا اضافه شد.

,

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: هدف دولت به سمت ارائه بسته‌های تشویقی رفت و دولت از مداخله مستقیم در امور بافت فرسوده فاصله گرفت. رویکرد دیگر نیز در سال ۹۲ بود که به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، هویتی، شهرسازی و آسیب‌های اجتماعی توجه بیشتری می‌شد.

,

وی در ادامه گفت: اکنون از مجموعه ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده شهر تهران، ۴۰ درصد آن تخریب و نوسازی شده و ابعاد دیگر توجه نشده است.

,

سالاری بیان داشت: مهم‌ترین مشکل حوزه عدم نوسازی کامل بافت‌های فرسوده هماهنگی است. این موضوع چندبخشی است و برای همین هماهنگی این چند بخش خیلی دشوار بود.

,

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تبیین کرد: بازآفرینی چهار هدف داشت که نخستین آن کاهش فقر شهری است. کمبود سرانه‌های آموزشی، بهداشتی و فضای سبز در بافت‌های فرسوده وجود نداشت. ارتقای تاب‌آوری و ایمنی دیگر هدف بازآفرینی است. سومین هدف نیز ارتقای هویت و منزلت مکانی است و ما باید ارزش یک مکان را افزایش دهیم نه اینکه آن را از بین ببریم. حکم‌روایی شهری نیز چهارمین هدف از بازآفرینی است.

,

سالاری در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذاران نیایند و سرمایه‌گذاری نکنند، اتفاقی در حوزه بافت فرسوده نمی‌افتد. محور اصلی بازآفرینی مردم ساکن در بافت‌های فرسوده هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه