اخبار داغ

از اصرار سازمان صنعت برای فروش مرغ با قیمت مصوب تا انکار فروشندگان

از اصرار سازمان صنعت برای فروش مرغ با قیمت مصوب تا انکار فروشندگان
در حالی که ستاد تنظیم بازار طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که «هیچ خرده‌فروشی حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از 11 هزار و 500 تومان عرضه کند و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی می‌شود»؛ اما مرغ گرم در استان مازندران، همچنان با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب در حال عرضه به مشتریان است؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، در حالی که ستاد تنظیم بازار طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که «هیچ خرده‌فروشی حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از 11 هزار و 500 تومان عرضه کند و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی می‌شود»؛  اما مرغ گرم در استان مازندران، همچنان با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب در حال عرضه به مشتریان است.

هرچند اظهارات دبیرستاد تنظیم بازار کشور که با تهدید برخورد با متخلفان نیز همراه بود، اما بازار بی‌اعتنا به این اخطار، راه خود را در پیش گرفت و این حاکی از آن است که مهار گرانی مرغ، اینگونه به جایی نمی‌رسد و باید چاره‌ای اساسی اندیشید.

بی سروسامانی بازار مرغ، روز به روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد نه سیاست‌های بازدارنده دولت و نه تهدید و اخطار مسئولان، هیچکدام کارساز نبوده و بازار مرغ هم همانند بازار طلا، ساز مخالف خود را می‌زند!

برای اطلاع از چرایی عرضه مرغ در بازار مازندران بیشتر از قیمت اعلامی مصوب، به سراغ کامران هاشمی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ در مرکز استان رفتیم که متن آن را در ذیل می‌خوانید.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,

هاشمی در ابتدای گفت‌وگو در خصوص قیمت امروز هر کیلو مرغ در بازار گفت: قیمت هر کیلو مرغ در بازار امروز، 14 هزار و 700 تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که این قیمت چند هزار تومان بیشتر از قیمت مصوب اعلام شده است؛ اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به ما نامه زده است که شما باید مرغ را با قیمت 11 هزار و 500 تومان بفروشید و اگر بیشتر از این نرخ، بفروشید جریمه خواهید شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران خاطرنشان کرد: سوال ما از مسئولان استانی و کشوری اینجاست که مرغ 10 هزار و 500 تومانی کو؟ کجاست؟ از کجا باید تهیه کنیم؟

هاشمی افزود: فروشنده باید مرغ را با قیمت 10 هزار و 500 تومان بخرد که 11 هزار و 500 تومان بفروشد؛ مرغ با این قیمت نیست، هیچ نهادی هم ورود نمی‌کند، مرغ با این قیمت هم به فروشنده نمی‌رسد، آن وقت نامه می‌زنند از بالا به ما گفته‌اند باید مرغ را با قیمت 11 هزار و 500 تومان بفروشید.

وی بیان کرد: ما فروشندگان مرغ در انتهای خط هستیم، ما نه تولید می‌کنیم نه کارخانه داریم؛ یک نفر باید به ما مرغ زیر 11 هزار و 500 تومانی بفروشد که عمده فروش ما آن را با 3 درصد سود و خرده فروش ما با 10 درصد سود، با قیمت مصوب اعلامی به مشتریان عرضه کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران ادامه داد: نه ارگانی به این موضوع وورد می‌کند، نه نهادی اقدام به توزیع مرغ با قیمت مطلوب به فروشندگان می‌کند، نه برای مرغدار می‌صرفد که با این قیمت مرغ به واحدهای خرده، توزیع کند.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


هاشمی گفت: یا باید کشتارگاه با این قیمت به ما مرغ بدهد و یا مرغدار، خوب کو؟ کجا با این قیمت مرغ وجود دارد؟ از آن طرف هم باید برای مرغدار مقرون به صرفه باشد که مرغ با قیمت 10 تا 11 هزار تومانی بفروشد، از مرغدار حمایت نمی‌شود، قیمت علوفه و نهاده‌های دامی مهار نمی‌شود؛ آن وقت انتظار دارند مرغدار و فروشنده زیر قیمت تمام شده‌شان، مرغ توزیع کنند!

وی در پایان با بیان اینکه فعلا بازار در این حاشیه قیمتی، ثابت مانده است؛ متذکر شد: قیمت هر شانه تخم مرغ نیز در بازار با قیمت 15 هزار تومان در حال عرضه است.

کنترل بازار مرغ متأثر از یک سلسله علل گوناگون و مرتبط با یکدیگر است که تا دانه به دانه این حلقات، تصحیح و ترمیم نشود، مشکل بازار مرغ نیز به همین منوال باقی می‌ماند و عجیب است که دولت سعی دارد بازار مرغ را نیز همچون بازار طلا با همان استراتژی برخورد پلیسی و ضربتی، مهار کند، غافل از آنکه این بازار نیز مثل بازار طلا، با قلدری مهار نمی‌شود و باید طبق قانون بازار، نرخ عوامل متأثر در قیمت تمام شده را کاهش داد.

هر چند بنا به اظهارات متفاوت، نابسامانی مرغ را به عوامل متعددی نظیر نوسانات ارزی، بیماری‌های فصلی، افزایش قیمت نهاده‌های طیور و عللی از این دست مرتبط دانسته‌اند، اما عمده‌ترین عامل این اوضاع را باید بی تدبیری دولتی‌ها برای مهار بازار مرغ قلمداد کرد که نه تنها پیش‌بینی این افزایش را نکرده بودند، بلکه راهکاری هم در آستین نداشتند تا پس از رو کردن این چشمه از بازار، کاملا مات و مبهوت و سردرگم بمانند!

حال باید دید در چند هفته مانده به سال جدید و داغ شدن بازار شب عید، دولت چه اقدامی برای کنترل قیمت این کالا در بازار در پیش می‌گیرد؟ هر چند به نظر می‌رسد  حداقل در استان مازندران با توجه به افزایش مسافران نوروزی و طبیعتا افزایش تقاضا، شاهد گرانی قیمت مرغ و ثبت رکورد جدیدتری در این بازار باشیم!

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه