اخبار داغ

یادداشت؛

طرح جامع شهر زنجان

طرح جامع شهر زنجان
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان در یادداشتی طرح جامع شهری زنجان را مورد بررسی کارشناسی قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; حمیدرضا حمیدی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان در یادداشتی که یک نخسه از آن در اختیار موج رسا قرار گرفته نوشت: پس از بررسی و تصویب طرح جامع در جلسه رسمی-علنی شورای شهر، اخباری از این جلسه منتشر شد که بعضا دقیق نبوده و ابهاماتی را بوجود آورده است. لذا لازم شد توضیحات بیشتری را برای شفاف سازی ارائه نمایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا; ,

در جلسه فوق بحث هایی در خصوص عدم کارایی طرح های جامع و تفصیلی شهری بیان شد. این موضوع مختص طرح جامع شهر زنجان نبوده و ایرادی است که به ساختار کلی طرح جامع در کشور وارد است. در رسانه ها این مطلب به گونه دیگری تشریح شد و از آن به عنوان نقطه ضعف برای طرح جامع زنجان برداشت شد.

,

بنده نسبت به طولانی شدن روند تهیه طرح جامع و مغفول ماندن برخی موارد و همچنین زمان ارائه آن به صحن شورا که در بدترین زمان ممکن ارائه شد نقد دارم. اما بطور کلی طرح جامع، طرح قابل قبولی بوده و به همین دلیل در صحن شورا با شروطی به تصویب رسید.

,

این طرح توسط مهندسین مشاور با تجربه و سطح بالا تهیه شده و انرژی زیادی توسط کارشناسان راه و شهرسازی، مدیریت شهری و استانی صرف آن شده است. طبیعتا هر طرح توسعه شهری دارای نقاط ضعف و قوتی است. طرح جامع زنجان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در کنار نقاط ضعفی که در جلسه به آنها پرداخته شد دارای نقاط قوت فراوانی است که به برخی از آنها در جلسه اشاره گردید اما در اخبار منتشره کمتر به آن پرداخته شد.

,

موضوع تغییر محدوده شهر از دیگر موضوعات چالشی است که سالیان سال است عده ای از شهروندان را درگیر خود کرده است و لازم است برای حل این مسئله راهکاری ارائه گردد.

,

مطابق ضوابط و مقررات شورایعالی شهرسازی و معماری تا زمانی که تراکم جمعیت در محدوده شهر به 120 نفر در هکتار نرسد، افزایش محدوده ممنوع است. بر اساس مطالعات طرح جامع در حال حاضر تراکم جمعیت شهر زنجان 80 نفر در هکتار است و محدوده فعلی شهر زنجان ظرفیت پذیرش ۹۰۰ هزار نفر جمعیت ( دو برابر جمعیت فعلی) را دارد. به همین دلیل مشاور طرح از افزایش محدوده اجتناب کرده و مجموعه مدیریت شهری، شورای شهر و مدیریت استانی متفق القول عدم افزایش محدوده را تایید نموده است. حتی در صورتی که افزایش محدوده در استان تایید گردد، چون تصویب نهایی طرح در شورایعالی معماری و شهرسازی خواهد بود، با توجه به مغایرت موضوع افزایش محدوده با قوانین ملاک عمل شورایعالی به طور قطع به یقین با آن مخالفت خواهد شد.

,

اینکه گفته می شود اداره کل راه شهرسازی بخشی از زمین های خود را در طرح جامع وارد محدوده نموده است حرف درستی نبوده و این افزایش محدوده در سال 1390 در راستای اجرای طرح مسکن مهر صورت گرفته است.

,

در هر صورت تاکید اینجانب بر این است که باید زمین های خارج از محدوده که بصورت غیر قانونی در قالب فیش های زمین مسکونی به مردم فروخته شده است تعیین تکلیف گردد. طرح جامع و متولیان امر باید راهکار خود را در این زمینه ارائه نمایند. لازم نیست حل این مسئله صرفا با افزایش محدوده و در قالب کاربری مسکونی صورت گیرد.

,

حرف آخر اینکه طرح جامع شهر زنجان هنوز به تصویب نرسیده و در ادامه مسیر طولانی برای تصویب طرح جامع پیش رو می باشد. لازم است موضوع ابتدا در کارگروه زیربنایی و شهرسازی، سپس در شورای برنامه ریزی استان، پس از آن در کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری و نهایتا باید در صحن شورایعالی مطرح و به تصویب برسد.

,

حمیدرضا حمیدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه