اخبار داغ

اتفاقی نادر در جنوب کشور؛

جابه جایی گردشگران با کامیون/دل نگرانی‌ ساکنان جزیره هرمز از حمل و نقل داخلی+جوابیه

جابه جایی گردشگران با کامیون/دل نگرانی‌ ساکنان جزیره هرمز از حمل و نقل داخلی+جوابیه
فقر زیرساخت های گردشگری و نبود خدمات رفاهی در جزیره هرمز سبب شد تا ساکنانش برای ساماندهی و جابه جایی مسافران از کامیون های حمل بار استفاده کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنعت گردشگری یکی از مولفه های مهم در توسعه و محرومیت زدایی مناطق مختلف بشمار می رود که ضمن آبادانی به ضرس قاطع می تواند اشتغال پایداری را برای ساکنان آن ها ایجاد نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در سال های گذشته صنعت ساختمان سازی در اکثر شهرهای دنیا یکی از پرسودترین امور تجاری محسوب می شد اما امروزه به دلیل شرایط تورمی موجود در کشور این صنعت به شدت محدود شده است.

,

نوسعه و تقویت زیرساخت های گردشگری یکی از صنایعی است که در عصر کنونی علاوه بر عمران و توسعه  شاخص های اجتماعی به خوبی میتواند فعالیت موثری در حوزه ارزآوری به کشور باشد و رونق اقتصادی ایجاد نماید.

,

هرمز جزیره ای بیضی شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس در طول تاریخ به دلیل مجاورت با تنگه هرمز از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده تا جایی که حک مُهر با خاک قرمز این جزیره بر روی اسناد تجاری از نشانه های مرغوبیت کالاها بوده  است.

,

جزیره هرمز به دلیل برخورداری از شن ها و ماسه های رنگی کم نظیر در دنیا عنوان الماس پنهان و کانون جاذبه های گردشگری در قلب خلیج فارس نه تنها توسعه نیافته بلکه به دلیل کج سلیقگی مسئولان سبب شده تا رخوت و سستی تمامی لایه های صنعت گردشگری آن را بپوشاند.

,

, , ,

علیرغم اینکه توسعه صنعت گردشگری به مرور زمان توسعه اقتصادی در سطح منطقه ای، توزیع در آمد و افزایش میزان اشتغال را بهمراه دارد اما در سالهای اخیر فقر و محرومیت به علت محرومیت مغفول ماندن این صنعت در جزیره هرمز همچنان پیشتاز است.

,

اماکن تاریخی و جاذبه های گرشگری الماس خلیج فارس همچون قلعه پرتغالی‌ها، دره سکوت یا الهه نمک فیروزه‌ای، غار مراقبه یا سکوت، دره رنگین کمان، دره مجسمه، ساحل خونی یا سرخ، ساحل فرش و موزه دکتر نادعلیان سبب شده تا در ایام تعطیلات گردشگرن ومسافران بیشماری وارد این جزیره شوند.

,

جزیره ای که 500سال پیش دروازه تجارت و صادرات و واردات کشور بوده است  اکنون ساکنانش از ابتدایی ترین حقوق شهروندی چون بازار، درمانگاه، آمبولانس دریایی و.... محروم هستند.

,

افزایش نرخ بیکاری، فقرامکانات رفاهی و معیشتی در جزیره هرمز  تا جایی پیش روی کرده که برخی از مردان و نوجوانان این جزیره برای تامین مایحتاج زندگی خود و خانواده هایشان با تهیه سه چرخ به مسافر کشی روی بیاورند و با پیک موتوری مسافرین و دانشجویان را  به درون شهر و برون شهر انتقال دهند.

,

, , ,

 

,

 از آنجایی که تقریبا هیچ محدودیت سنی برای استفاده از این نوع وسیله نقلیه وجود ندارد لذا رانندگان برخی از این نوع وسیله نقلیه نه تنها گواهینامه رانندگی ندارند بلکه هنوز  به سن تکلیف نرسیده اند.

,

فقر زیرساخت های گردشگری و نبود خدمات رفاهی در هرمز سبب شده تا اتفاق عجیب و نادری در این جزیره رخ دهد که علاوه بر گردشگران و مسافران حتی ساکنانش در حیرت بمانند.

,

ورود بی سابقه گردشگران در اواخر بهمن ماه سال جاری به دلیل کمبود وسیله نقلیه باعث شده بود تا مسافران ساعت ها در صف های طولانی اسکله منتظر سه چرخ های حمل مسافر بمانند اما گویی این نوع وسیله نقیله هم جوابگوی حمل و نقل شهری نبود.

,

افزایش تردد مسافر تا جایی پیش روی می کند که برای ساماندهی و جابه جایی گردشگران از کامیون حمل بار استفاده می کنند و پس از چند ساعت، ویدیوی ضبط شده در فضای مجازی منتشر می شود و شرمساری را بر چهره شهید پرور هرمز باقی می گذارد.

,

, , ,

 

,

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، امام جمعه  بندرعباس با اشاره به ضعف زیرساخت های گردشگری در جزیره هرمز اظهار کرد:از مسئولان جهانگردی سوال می کنم آیا عادلانه است مردم را به جایی بکشانیم که هیچ امکاناتی ندارد، آیا اهانت به گردشگر و توریسم نیست؟ 

,

وی با تاکید بر اینکه نه تنها مخالف گردشگری نیستیم بلکه طرفدار گردشگری سالم هستیم، گفت: آیا جایی که کمترین امکانات از جمله سرویس بهداشتی برای آن دیده نشده است عقلانی است مردم را به آنجا ببریم؟

,

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه آیا دنیا ما را مسخره نخواهد کرد که توریست را به جایی بکشانیم که حداقل ها را هم ندارد، تاکید کرد: یا باید به این جزیره امکانات داده شود یا اینکه گردشگری هرمز را تعطیل کرد.

,

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص خبر فوق جوابیه ای را برای شبکه اطلاع رسانی دانا ارسال کرده است که در ادامه آورده شده است:

,
"مدیرمسئول محترم شبکه اطلاع رسانی راه دانا
,
با سلام و احترام
,
پیرو انتشار خبری با عنوان «جابجایی گردشگران با کامیون / دل نگرانی ساکنان جزیره هرمز از حمل و نقل داخلی» به شماره کد خبر 1461811 مورخ 4 اسفندماه 1397 در آن رسانه، توضیحات اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان به شرح زیر ارسال می شود. مقتضی است وفق قانون مطبوعات نسبت به درج آن دستور اقدام لازم را صادر فرمایید.
,
«طی چند ماه گذشته حضور گردشگران و علاقمندان به طبیعت زیبای هرمز شدت یافته به گونه ای که در تعطیلات بهمن ماه در یک روز بیش از 7 هزار نفر (بیش از جمعیت هرمز) وارد جزیره شده اند. بدیهی است سیستم حمل و نقل جزیره هرمز که شامل تعدادی سه چرخه و چند دستگاه ون و مینی بوس بوده پاسخگوی نیاز حمل و نقل نخواهد بود.  از سویی دیگر به دلیل ملاحظات زیست محیطی امکان افزایش وسایل حمل و نقل بنزینی و گازوئیلی در جزیره هرمز وجود ندارد؛ بنابراین پیشنهاد استفاده از اتومبیل های برقی مطرح که در اسفند ماه سالجاری تعدادی اتومبیل های برقی توسط بخش خصوصی وارد جزیره شد که با ممانعت و اعتراض سه چرخه داران بومی جزیره مواجه و کشتی حامل اتومبیل های برقی مجبور به بازگشت شد. این وضعیت شرایطی را به وجود آورده که حتی آژانس های گردشگری را نیز برای انتقال وسیله حمل و نقل مناسب در ایام نوروز با مشکل مواجه ساخته است.  در این راستا بازدیدها و جلسات متعددی با بخشدار، شهردار و اعضای شورای شهر جزیره هرمز برگزار و زمینه های ورود تعدادی مینی بوس توسط آژانس های گردشگری برای عید نوروز فراهم شده است.  در ضمن به استحضار می رساند به دلیل عدم وجود نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جزیره هرمز این اداره کل حضور موثری در جزیره نداشته و صرفاً از طریق پیگیری های غیر مستقیم و یا بازدیدها و تشکیل جلسات، موضوع گردشگری را در جزیره هرمز دنبال می نماید.»"
,
                                                                               
,
 علیرضا بای مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه