اخبار داغ

احمد دنیا مالی در گفتگو با دانا:

عمده بدهی های مدیریت شهری صرف پروژه های زیربنایی شده است/ نمی شود شهر را تعطیل کرد / باید شهر را در هر شرایطی مدیریت کرد/ وظیفه شهرداری است حمل و نقل ارزان در اختیار شهروندان قرار دهد

عمده بدهی های مدیریت شهری صرف پروژه های زیربنایی شده است/ نمی شود شهر را تعطیل کرد / باید شهر را در هر شرایطی مدیریت کرد/ وظیفه شهرداری است حمل و نقل ارزان در اختیار شهروندان قرار دهد
احمد دنیامالی، عضو سابق شورای شهر گفت: در دوسال آخر دولت دهم و دوسال اول دولت یازدهم بحران های اقتصادی سنگینی در مدیریت شهری وجود داشت و پروژه های موردنیاز شهر با مدیریت تمهیدات مالی انجام پذیرفت.
[

احمد دنیامالی، عضو سابق شورای شهر در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اینکه باید بر سر شاخص های ارزیابی بدهی های شهرداری به جمع بندی مشترک رسید گفت: زمان شورای چهارم در دولت برای توسعه حمل و نقل مترو در شهر تهران 2 میلیارد دلار فاینانس تصویب شد. در آن زمان قیمت دلار 800 تومان بود خب بخشی از آن مصوبه توسط مدیریت شهری وقت استفاده شد مابقی در حساب های فی مابین معطل ماند. یک مرحله قیمت دلار 4 هزار تومان شد خب همان بدهکاری قبلی 5 برابر شد. الان که دلار 12 هزار تومان شده باز هم معادل ریالی آن بدهی چندین برابر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به اینکه تصویر درستی از بدهی های شهداری ارائه نشده است گفت: اینکه شهرداری به طور مثال هزار میلیارد تسهیلات دریافت کرده و ما به ازای آن پروژه ای اجرایی تعریف شده است که اگر همین الان آن پروژه ارزیابی شود شاید 4 برابر آن هزینه صرف شده، ارزش افزوده ایجاد کرده باشد. اگر این نگاه جامع در مورد بدهی های شهرداری وجود نداشته باشد تصویر درستی ارائه نخواهد شد. بایستی درباره تسهیلات دریافتی شهرداری که تبدیل به ارزش افزوده شده و به نوعی ایجاد دارایی کرده است تغییر نگرش داده شود.

,

دنیامالی افزود: معمولا عدد قرارداد پروژه هایی که در حوزه زیربنایی شهری و حمل و نقل بسته می شود قابل توجه است. برای همین عمده بدهی های مدیریت شهری، تسهیلات بانکی است که در پروژه های زیربنایی هزینه شده و ارزش افزوده ایجاد کرده است. عددی هم که الان توسط دوستان شورای شهر اعلام شده، حال شده بدهی های سنواتی شهرداری در قالب تسهیلات دریافتی و پروژه های نیمه تمام است.

,

عضو سابق شورای شهر تهران  دوره چهارم را دوره بحران های اقتصادی نامید و گفت: در دوسال آخر دولت دهم و دوسال اول دولت یازدهم بحران های اقتصادی سنگینی در مدیریت شهری وجود داشت و پروژه های موردنیاز شهر با یک مدیریت تمهیدات مالی انجام شد. برای همین در اعلام این میزان بدهی باید شرایط زمان و مکان تعریف پروژه ها و وضعیت اقتصادی موجود درنظر گرفته شود.

,

وی با بیان اینکه در بحث های رسانه ای این موضوعات شفاف نخواهد شد گفت: به گفته اعضای شورای پنجم در شهرداری 50 هزار میلیارد بدهی وجود دارد؛ می بایست ارزیابی بشود که این میزان بدهی چقدر ارزش افزوده ایجاد کرده است.  به نظر من ارزش افزوده زیادی توسط شهرداری در مقابل این بدهی ها ایجاد شده است و اصلا قابل قیاس نیست. هرمجموعه ای هم که بتواند در شرایط مختلف با استفاده از منابع بانکی ارزش افزوده ایجاد کند قابل تقدیر است.

,

معاون پیشین شهرداری تهران درباره عملکرد شورای پنجم در توسعه امور زیربنایی گفت: ما داریم از مردم عوارض دریافت می‌کنیم و بایستی برای اینکه شهر را اداره کنیم پیگیر موضوعات جاری و توسعه ای آن باشیم. هدف توسعه مترو درآمدزایی نیست ،چون حمل و نقل عمومی است. وظیفه شهرداری این است که حمل و نقل ارزان در اختیار شهروندان قرار بدهد تا مردم از وسایط نقلیه شخصی استفاده نکنند. برای همین نمی توان گفت سرمایه گذاری بر روی امور زیربنایی اقتصادی نیست. از آن طرف هم چون از مردم هزینه واقعی را دریافت نمی کنیم و نمی توان هم گرفت، نمی شود شهر را تعطیل کرد. بالاخره برای یک شهر بزرگی برای تهران باید منابع لازم را تامین کرد.

,

وی با بیان اینکه هر بخش بادی سهم خود را در توسعه شهر تهران بپردازد گفت: اینکه در حقوق و عوارض به مردم فشار بیاوریم و بخواهیم فقط از آنها دریافت کنیم درست نیست. در حوزه شهری نیاز به اقدامات جدی و اساسی داریم و اقداماتی که تا حالا انجام شده باید استمرار پیدا کند. طبیعتا نمی شود اینها را متوقف کرد. باید شهر را با هر شرایطی مدیریت و تدبیر کرد.هرچند شهرداری الان بخش قابل توجهی از درآمدهای خودش از محل وصول عوارض ساخت و سازها را به دلیل رکود در صنعت ساختمان ازدست داده است اما این منابع را می توان از تسهیلات و اعتبارات بانکی تامین کرد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,

 

,


 

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه