اخبار داغ

کارشناس مسائل ژئوپولیتیک در گفت و گو با دانا؛

دولت فرانسه در ماجرای جلیقه زردها غافلگیر شد/ کشورهای اروپایی حقوق بشر را سیاسی کرده اند/ پشت پرده حساسیت مسئولان اروپایی به اعتراض علیه یهودیان

دولت فرانسه در ماجرای جلیقه زردها غافلگیر شد/ کشورهای اروپایی حقوق بشر را سیاسی کرده اند/ پشت پرده حساسیت مسئولان اروپایی به اعتراض علیه یهودیان
کارشناس ژئوپلیتیک با اشاره به تحولات اخیر فرانسه گفت: با توجه به نوع مهاجرتی که در فرانسه صورت گرفته، اقوام مختلفی در آنجا سکونت دارند و میزان فقر و بی عدالتی در فرانسه گسترش یافته است.
[

عبدالرضا فرجی راد کارشناس مسائل ژئوپولیتیک در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص آخرین وضعیت اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه، اظهار داشت: نیروهای جلیقه زرد از جناح ها و افراد مختلف تشکیل شده اند و خواسته های متفاوتی دارند؛ موج اعتراضی که از چند ماهه گذشته در فرانسه شروع شد، به دنبال تحولات سال های اخیر راست گراها در اروپا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: این حرکت برای دولت فرانسه غیرمنتظره بود و نتوانست در مقابل موج عظیم تظاهرکنندگان عصبانی جلیقه زرد ایستادگی کند و بعضاً برای کنترل آن ها برخورد تند و سنگینی می کرد که با ادعاهایی که در مورد حقوق بشر داشتند، سازگاری نداشت.

,

 

,

این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک افزود: این تظاهرات که حالت تهاجمی داشت در ابتدا دولت فرانسه را غافلگیر کرد و به نظر می رسد که فرانسه تا مدتی درگیر این مسئله باشد و به تدریج با برنامه‌ریزی که شده به آرامش بر می گردد.

,

 

,

فرجی راد با اشاره به این موضوع که کشورهای غربی بویژه کشورهای اروپایی که درمسائل حقوق بشر بطور واضح فعالیت می کنند بخشی از حقوق بشر را سیاسی کرده اند، گفت: این کشورها منافع ملی و روابطشان در حوزه بین الملل، میزان واکنش آنها به این مسئله را تعیین می کند؛ مثلاً در مورد کشوری مثل ایران واکنش تندتری نشان می دهند و در مقابل کشوری دیگری فقط اشاره می‌کنند و آن هم بدین خاطر است که افکار عمومی شان از آن ها ایراد نگیرند مثلاً در قتل خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی با اینکه افکار عمومی دنیا خیلی متاثر شد، اما  فرانسه و آمریکا و خیلی از کشورهای اروپایی این مسئله را  هضم کردند و ایرادی نگرفتند.

,

 

,

وی بیان کرد: غربی ها بحث تعادل در موضوع حقوق بشر را حفظ نمی کنند؛ در رابطه با کشوری به طور مستمر تبلیغ می کنند و واکنشی تند نشان می دهند و فشار می آورند، مثلا کوچکترین اتفاقی که در ایران می‌افتد به خبر اول رسانه هایشان تبدیل می شود و در رابطه با کشوری مثل عربستان به حداقل قانع می شوند؛ اگر در یکی دو مورد هم موضع گرفتند به خاطر انتظار افکار عمومی شان بود.

,

 

,

این کارشناس ابراز داشت: با وجود اینکه هر شنبه تعدادی جمع می شوند و تظاهرات به راه می اندازند، اما تقریباً اعتراضات کنترل شده و ازجمعیت معترضین هم که ابتدا بیشتر بود و حالت تهاجمی داشت کاسته شده است و در مقابل تعدادی از مردم فرانسه به نوع رفتار معترضین انتقاد دارند و قصدشان هم حمایت از دولت نیست چون اعتقاد دارند در این نا آرامی ها دولت ضعیف عمل کرده است.

,

 

,

فرجی راد درپاسخ به این سوال که "با توجه به تحولات اخیر در اسپانیا و آلمان آیا امکان گسترش اعتراضات به سایر نقاط اروپا وجود دارد؟" گفت: در اسپانیا یک بخشی از کشور به دنبال استقلال طلبی هستند و موضوع فرق می کند و در آلمان هم به آن صورت نیست  که بخواهیم با جلیقه زردهای فرانسه مقایسه کنیم.

,

 

,

وی در ادامه افزود: در آلمان  نظم بیشتری حاکم است و از نظر اقتصادی هم وضع بهتری دارند و شکاف بین مردم کمتر است و جمعیت تا حدود زیادی یک دست است و جناح راستگرا  بیشتر می توانند فعالیت داشته باشند، ولی در فرانسه بی عدالتی و فقر بیشتر است و جمعیت از سطوح مختلف و مردمان مستعمره های سابق فرانسه که ترکیب نامتوازنی است تشکیل شده است.

,

 

,

کارشناس ژئوپلیتیک با توجه به حجم زیاد بازداشت ها در فرانسه تصریح کرد: هدف دولت و نهادهای نظامی فرانسه از دستگیری ها  این است که تظاهرات را از کنترل کسانی که رهبری معترضین را بر عهده دارند، خارج کنند و از لحاظ امنیت ملی، قانون در شرایط اضطراری اجازه این بازداشت ها را می‌دهد.

,

 

,

 فرجی راد در تشریح بازداشت های فرانسه گفت: دولت فرانسه تا حدودی با این دستگیری ها موفق شده است که میزان جمعیت تظاهر کنندگان را کاهش دهد، اما از طرفی هم قانون اجازه نمی‌دهد بدون محاکمه آن ها را در زندان نگه دارد و مجبورند هرچه سریعتر آزادشان کنند.

,

 

,

وی در خصوص شعار ضدیهودیت معترضان بیان کرد: جلیقه زرد ها از گروه‌های مختلفی تشکیل شده اند و این گروه‌های مختلف با توجه به نوع مهاجرتی که در فرانسه صورت گرفته، ممکن است ضد یهود باشند.

,

 

,

این کارشناس در پایان گفت: فرانسه بیشترین تعداد یهودی را در اروپا دارد و هرگونه اعتراض نسبت به یهودیان برای مسئولان اروپایی بسیار حساسیت برانگیز است و عادت دارند تا در مقابل آن موضع سخت بگیرند، زیرا بسیاری از ثروتمندان از جامعه یهودی هستند و در رسانه ها هم نفوذ دارند و طبیعتا آن ها فکر می‌کنند این موضع‌گیری‌ها به نفعشان است، البته نباید فراموش کنیم که تحولات اروپای مرکزی به تدریج روی فرانسه اثر می گذارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه