اخبار داغ

بار 1400 هکتاری بافت فرسوده بر دوش کرج/ آمار دهی مسئولین ناجیِ البرزِ مستعد بحران نیست

بار 1400 هکتاری بافت فرسوده بر دوش کرج/ آمار دهی مسئولین ناجیِ البرزِ مستعد بحران نیست
صرفا بیان مسئله حاشیه نشینی، سکونت بخش اعظمی از مردم کرج در بافت های فرسوده و اجرایی نشدن آن توسط دستگاه های متولی دردی از شهری که زمانی باغ شهر بوده، دوا نخواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، آمار مسکن، آمار ساخت و ساز، آمار بافت فرسوده و رقم هایی از این دست اپیدمی است که بین مدیران این عرصه در کشور شایع شده است و البته کرج هم از آن بی نصیب نیست. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
دائما از زبان مسئولین می شنویم که اگر فلان بحران در این کلانشهر رخ دهد خسارت جانی و مالی خواهد داشت، اما آیا این موارد را باید صرفا گفت؟ صرفا بیان مسئله حاشیه نشینی، سکونت بخش اعظمی از مردم کرج در بافت های فرسوده و اجرایی نشدن آن توسط دستگاه های متولی دردی از شهری که زمانی باغ شهر بوده و امروز با بحران های متعدد دست و پنجه نرم می کند دوا نخواهد کرد. 
,
 
,
سکونت 200 هزار کرجی در واحدهای تخریبی!
, سکونت 200 هزار کرجی در واحدهای تخریبی! ,
 
,
دوم دی ماه سال جاری در جلسه شورای شهر کرج به کاهش 50 درصدی تخلفات ساختمانی با اجرای طرح تفصیلی در سال آینده اشاره شد و فرج الله ایلیات استفاده از روش هایی اعم از افزایش جرائم ماده 100 را برایکاهش ساخت و سازهای غیر مجاز موثر ندانست و گفت: تنها نتیجه این روند افزایش حبابی قیمت مسکن است.
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/9/535084_141.jpg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/9/535084_141.jpg,
 
,
این عضو شورا به سکونت 200 هزار نفر از شهروندان کرج در واحدهایی که حکم تخریب و اعاده دارند اشاره کرده و می گوید: با اصلاح طرح تفصیلی، سال آینده تخلفات ساختمانی در کرج تا 50 درصد کاهش خواهد یافت و البته نباید فعالیت غیر قانونی برای افرادی که ساخت و ساز انجام می دهند صرفه اقتصادی داشته باشد و افزایش هزینه تخلف می تواند مانع تخلفات ساختمانی شود.
,
 
,
یکی از مشکلاتی که امروز علاوه بر شهر تهران، کلانشهری همانند کرج از آن رنج می برد بافت های فرسوده ای است که امکانات زیر ساختی مناسبی در زمان ساخت به آنها ارائه نشده است. 
,
 
,
سرمایه هایی که با ساخت و ساز سنتی هدر می رود
, سرمایه هایی که با ساخت و ساز سنتی هدر می رود ,
 
,
شریف شاه بیک دکتری مهندسی سازه و استاد کرجی دانشگاه تربیت مدرس به خبرنگار تیتریک، می گوید: متاسفانه مسکن مهر و یا ساخت و سازهای معمول در کشور ما پس از تنها چند دهه به واسطه مشکلات متفاوت از جمله شبکه فاضلاب، آب، برق و ... با اشکالات جدی همراه می شوند، کیفیت زندگی در آنها افت پیدا کرده و مردم ساکن در این ساختمان ها نیز به سمت تخریب و بازسازی پیش می روند.
 
بر خلاف کشورهای توسعه یافته یکی از منابع اصلی هدر رفت سرمایه ای کشور ما، ساختمان هایی است که در بازه زمانی 20 الی 30 سال نیازمند بازسازی هستند در صورتی که انجام فعالیت های توسعه شهری باید مبتنی بر یک طرح جامع و همه جانبه نگر باشد.
 
در توسعه جوامع شهری باید به مسائل درهم تنیده جمعیت، صنعت، کشاورزی، فرهنگ و ... نگاه یکپارچه داشت، نگاهی که کمتر در کشور ما مورد توجه قرار می گیرد.
 
بحران جمعیتی در کلانشهر تهران و کرج
 
باید به این نکته توجه کرد که مشکلات یک شهر با عبور جمعیت آن از مرز 300000 نفر به صورت تصاعدی افزایش می یابد و با عبور جمعیت از مرز 500000 نفر آرام آرام با بحران هایی در زندگی شهری مواجه می شویم، نمونه آن بحران در کلانشهرهایی مانند تهران و کرج است که منجر به اختلال در شرایط عادی زندگی مردم در بخشی از طول سال می شود.
 
برای تمام نیازها، آمایش سرزمین اولویتی است که باید مورد توجه قرار گیرد اما این مسئله را در کشور ما به واسطه محدود بودن منابع می توان به صورت پایلوت در شهرهای کوچک اجرا کرد تا زندگی با کیفیت به یک مطالبه عمومی مردم مبدل شود.
, تیتریک,
,
,
,
,
,
, بحران جمعیتی در کلانشهر تهران و کرج ,
,
,
,
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/9/535085_949.jpg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/9/535085_949.jpg,
 
باید هزینه تخطی از قانون برای همگان بالا رود و از سوی دیگر باید با ترویج مطالعه در میان مردم و افزودن به تجربه های اجتماعی-فرهنگی آن ها، سطح آگاهی عمومی را نسبت به تاثیر مهندسی در کیفیت زندگی تبیین کرد تا با مطالبه گری جامعه شاهد به کارگیری دانش روز در صنعت ساخت و ساز باشیم.
 
رنجی که کرج از 1400 هکتار بافت فرسوده می برد
 
کرج وارث 1400 هکتار بافت فرسوده است، این آمار را احد رسولی رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج اعلام کرده و می گوید: امسال برای اینکار 30 میلیارد تومان اختصاص داده و پنج دفتر خدمات نوسازی بافت فرسوده در کرج راه اندازی شده است.  
 
البته چند پیش علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله به وجود بیش از ۴۷ گسل در اطراف کرج و تهران، از هم گسیختگی زمین و شکافته شدن آن اشاره کرد و به خبرنگار تیتریک، گفت: وجود این تعداد گسل به معنای رخ داد زلزله است و زلزله های ریز و درشتی که اتفاق می افتد نشان دهنده این است که شهرهای کرج و تهران در معرض این خطر هستند.
 
ناگفته نماند که احدالله احمدی پر گو معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج 16 شهریور 97 به تخریب بیش از 95 درصد بافت فرسوده شهر کرج در صورت وقوع زلزله ‌ای بالاتر از شش ریشتر اشاره کرد. 
,
,
,
, رنجی که کرج از 1400 هکتار بافت فرسوده می برد ,
,
,
,
, تیتریک,
,
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/9/535086_234.jpg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/9/535086_234.jpg,
 
آمار دهی کرج را از بحران نمی رهاند  
 
کنار هم قرار دادن ارقام 12 الی 16 هزار پرونده تخلفات ماده 100 در ساختمان سازی کرج، وجود 47 گسل اطراف تهران و کرج، سکونت 200 هزار کرجی در بافت های فرسوده و ...صرفا طرح آن در قالب آمار از سوی مدیران البرز به نظر هر عقل سیلمی این کلانشهر را از بحران نجات نمی دهد.  
 
یادمان نرود که در زلزله کرمانشاه هم غالب مناطق فرسوده، حاشیه ای و ساخت و سازهای مهندسی نشده این رخداد طبیعی را به فاجعه ای غمناک مبدل کردند، اگر درس نگرفتن از چنین وقایعی همچنان در دستور کار متولیان امر باشد باید هم اکنون برای آینده کرجی که امروزش اینگونه است گریست.  
 
ختم کلام اینکه گام دوم انقلاب زمان پاسخگویی مسئولین به مطالبات و مشکلات مردم است و از نشستن عده ای از مسئولین پشت میزهای ادارات چیزی عاید کرج نمی شود و به فرموده رهبر معظم انقلاب دوران آمار دهی به سر رسیده است. 
,
, آمار دهی کرج را از بحران نمی رهاند  ,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
 
انتهای پیام/ 
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه