اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی مازندران خبر داد

اختصاص 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به حوزه آبخیزداری

اختصاص 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به حوزه آبخیزداری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توجه به آبخیزداری اختصاص یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، سید محسن موسوی تاکامی امشب در دومین نشست هم اندیشی ارکان تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ساری با اعلام اینکه با مساعدت مقام معظم رهبری در سال 97 بیشترین اعتبار از صندوق توسعه ملی منابع در حوزه آبخیزداری اختصاص یافته است، گفت: در سال 97 بیش از 200 میلیون دلار اعتبار به این بخش اختصاص پیدا کرده است.

 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری خاطر نشان کرد: براساس برنامه‌ریزی اعلام شده در بودجه سال 98 هم اعتباری به مبلغ 150 میلیون دلار معادل هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است که بتوانیم بخشی از مشکلات و بحران‌های موجود را رفع کنیم.

 
وی اضافه کرد: آمادگی هزینه اعتبارات کلان و خوب در بخش آبخیزداری توسط همین تشکل‌ها وجود دارد و این موضوع  باید به کل استان تسریع داده شود.

 
موسوی‌تاکامی میزان اعتبار مازندران در بخش آبخیزداری سال 97 را 20 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سال 98 هم باید برش استانی آن مشخص شود.

 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با بیان اینکه آموزش در بین بهره‌برداران ضعیف است، خاطر نشان کرد: بسیاری از مشکلاتی که در بخش وجود دارد مربوط به عدم آموزش است و باید تلاش کنیم که بهره‌برداران در حوزه آموزش به عنوان مروج فعالیت کنند.

 
وی با اعلام اینکه در حوزه آبخیزداری  و حفظ منابع طبیعی نیاز به استفاده از ظرفیت مردمی داریم، گفت: بدون استفاده از مردم امور منابع طبیعی پیش نمی‌رود.

 
موسوی‌تاکامی با اشاره به اینکه اینکه وضعیت معیشت بهره‌برداران چندان مناسب نیست، گفت: اتکا به دام سنتی یکی از مشکلات اساسی این بخش است، باید در کنار استفاده از منابع طبیعی برای چرای دام باید از محصولات فرعی مرتع استفاده و بهره‌برداری کنیم.

 
وی از برنامه‌ریزی برای توجه به مباحث گیاهان داروی شد و گفت: در بهره برداری از برداشت گیاهان دارویی اولویت با بهره‌برداران است، در حوزه بهره‌برداری از گیاهان دارویی فرهنگ‌سازی مناسبی نشده است.

ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست گفت: در ایران 8 هزار و400 گونه از گیاهان دارویی تولید می شود که 2هزار و 400 گونه از این گیاهان دارویی مختص ایران است.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن تولید یک هزار و 728 گونه از این گیاهان دارویی در انحصار کامل ایران قرار دارد و با این وجود سهم ناچیزی از صادرات را در جهان داریم.

مدیرکل مراتع سازمان جنگل ها بدون اشاره به دلیل پایین بودن سهم ایران از صادرات گیاهان دارویی با وجود ظرفیت های موجود اضافه کرد: اگر به تولید گیاهان دارویی و حوزه صادرات آن توجه شود این محصول می تواند ظرفیت خوبی برای جایگزینی صادرات نفت باشد.

بهزاد گفت: برای توسعه صادرات و تامین زنجیره تولید ، طرح جامع گیاهان دارویی کشور تدوین و بزودی به استان های کشور ابلاغ می شود تا براساس این سند بتوانیم سهم خود را در صادرات افزایش دهیم.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار 200 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در مجموع حدود 7 هزارمیلیارد ریال اعتبار به این سازمان در سال جاری تخصیص داده شد.

این مسئول هزینه کرد این اعتبار را برای اجرای طرح های احیاء، حفاظت از مراتع، خرید بذر و کارگاههای آموزشی برای گیاهان دارویی و سایر حوزه های مرتبط به منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود : در بودجه سال آینده نیز 150 میلیون دلار برای اجرای این طرح ها به سازمان جنگل ها پیشنهاد شد که در صورت موافقت، اعتبار سال اینده از لحاظ ارزش ریالی دو برابر سال جاری افزایش دارد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه