اخبار داغ

تولیدکننده پایه‌های رز هلندی در چهارمحال و بختیاری:

پایه‌های رز هلندی با استفاده از لامپ ال ای دی تولید می‌شود/برای قطع وابستگی به خارج و ایجاد اشتغال نیازمند حمایت هستیم

پایه‌های رز هلندی با استفاده از لامپ ال ای دی تولید می‌شود/برای قطع وابستگی به خارج و ایجاد اشتغال نیازمند حمایت هستیم
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و تولیدکننده پایه‌های رز هلندی در چهارمحال و بختیاری گفت: تولید پایه رز با استفاده از لامپ‌های ال ای دی برای اولین بار در کشور انجام شده است، کوتاهی و بلندی روز، ابری و آفتابی بودن هوا و دیگر نوسانات در شدت تابش و میزان حرارت باعث ایجاد مشکل در کار می‌شود اما ما این موضوع را با استفاده از این لامپ‌ها حل کردیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید ریزی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و کارآفرین در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با یک گروه سه نفره فعالیت مان در بخش کشاورزی و در زمینه تولید پایه‌های رز پیوندی در شرکت دانش‌بنیان "پدیدآوران سدید جهانبین" را آغاز کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه پایه‌های این گیاه توسط تولیدکنندگان گل شاخه‌بریده از خارج از کشور وارد می‌شود و بعد از گذشت 6 سال به گل‌دهی می‌رسد اضافه کرد: این پایه‌ها تا حدود سه سال پیش 100 درصد از خارج از کشور به‌ویژه هلند و بخشی از کنیا وارد می‌شدند که قیمت بالایی هم دارند، (سه و نیم یورو).
 
ریزی با اشاره به اینکه قیمت بالای این پایه‌ها و سختی تهیه آن‌ها ما را به فکر انداخت که به سمت تولید پایه این نوع از رز برویم بنابراین کار پژوهشی آن از سال 1393 آغاز و برخی از کارهای اولیه انجام شد ادامه داد: در سال 1396 ما توانستیم با حمایت‌های پارک علم و فناوری استان با اخذ وام و آورده شخصی مجموعه‌ای را در دانشگاه تاسیس کنیم، در سال 1397 بود که به بهره‌برداری اقتصادی رسیدیم.

حمایت پارک علم و فناوری با ارائه تسهیلات و معرفی گلخانه‌ها بسیار کمک‌کننده بود

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, حمایت پارک علم و فناوری با ارائه تسهیلات و معرفی گلخانه‌ها بسیار کمک‌کننده بود, حمایت پارک علم و فناوری با ارائه تسهیلات و معرفی گلخانه‌ها بسیار کمک‌کننده بود,



 

,
,
,
,
, ,



این تولیدکننده پایه‌های رز هلندی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ما کارمان را با 50 میلیون تومان تسهیلاتی که از پارک علم و فناوری دریافت نمودیم آغاز کردیم ولی مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته با قیمت‌های سال 96 حدود 260 میلیون بود که با افزایش قیمت‌ها درحال حاضر ارزش سرمایه به 500 میلیون تومان رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی که پارک در اختیارمان گذاشت بسیار کمک‌کننده بود افزود: مصوبه‌ای در پارک وجود دارد که براساس آن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در مجموعه‌های دولتی مانند دانشگاه زمین اجاره و فعالیت کنند، بر همین اساس قرارداد استقرار در اختیار دانشگاه قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌ای بسته و محل اجاره شد.
 
ریزی یادآور شد: دانشگاه فقط زمین را در اختیار ما گذاشته و هزینه‌های مربوط به آب، برق و گاز را خودمان باید پرداخت کنیم.
 
این کارآفرین چهارمحالی با اشاره به اینکه یک گلخانه رز با زیربنای یک هکتار حدود 70 هزار بوته سه یورویی نیاز دارد و این یعنی هزینه‌ای معادل 210 یورو،  افزود: با این شرایط قیمت پایه‌های رز از قیمت خود گلخانه با همه تجهیزات بالاتر می‌رود و این مشکل بسیاری از فعالان در این عرصه است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,





 

,
,
, ,
,
,

ظرفیت تامین 10 تا 20 درصد از نیاز بازار را داریم

این تولیدکننده پایه‌های رز هلندی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: گلخانه ما نمی‌تواند کل نیاز بازار را پوشش دهد چون نیاز بازار بالاست و ما این ظریفیت را نداریم اما 10 تا 20 درصد نیاز بازار را تامین می‌کنیم.
 
ریزی با بیان اینکه پایه‌های رز تولیدی در گلخانه به دیگر استان‌ها نیز صادر می‌شوند و این درحالی است که ما صادرات به عراق نیز داشتیم، تاکید کرد: فعلا در بحث صادرات زیاد وارد نشدیم، موانع وحشتناکی برای صادرات در مسیرمان وجود دارد.

نبود امکانات کافی مانعی برای صادرات محصولات تولیدی

این تولیدکننده پایه‌های رز هلندی در چهارمحال و بختیاری فسادپذیری محصول تولیدی را یکی از مشکلات صادرت عنوان و بیان داشت: اگر بار ما به موقع به مقصد نرسد به دلیل عدم تامین دمای موردنظر نابود می‌شود، اگر گمرک و مشکلات مربوط به آن، برخی از بحث‌های مربوط به هماهنگی با جهاد کشاورزی و... حل شود نه‌تنها ما بلکه دیگر تولیدکننده‌ها نیز می‌توانند با خیال راحت صادرات را در دستورکار خود قرار دهند.
 
وی با بیان اینکه اشتغال‌زایی که در این زمینه صورت گرفته متغیر است ادامه داد: زمانی که پیوندزنی در گلخانه آغاز می‌شود 10 نفر در گلخانه مشغول به کار می‌شوند، از این تعداد سه نفر کارشناس بوده و بیمه می‌شوند و هفت نفر دیگر هم از زنان سرپرست خانوار هستند که در گلخانه فعالیت دارند.

, ظرفیت تامین 10 تا 20 درصد از نیاز بازار را داریم, ظرفیت تامین 10 تا 20 درصد از نیاز بازار را داریم,
,
,
,
,
,
, نبود امکانات کافی مانعی برای صادرات محصولات تولیدی , نبود امکانات کافی مانعی برای صادرات محصولات تولیدی ,
,
,
,
,


 

,
,
, ,



ریزی با اشاره به وجود گلخانه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند اضافه کرد: روش کار ما با دیگر گلخانه‌ها متفاوت است، چون ما در بحث تولید و در بخش تکثیر نور خورشید را کاملا حذف کرده و از محیطی کاملا بسته و با بهره‌گیری از لامپ‌ها ال ای دی کارمان را انجام می‌دهیم.
 
وی گفت: تولید با استفاده از لامپ‌های ال ای دی برای اولین بار در کشور انجام شده است، کوتاهی و بلندی روز، ابری و آفتابی بودن هوا و دیگر نوسانات در شدت تابش و میزان حرارت باعث ایجاد مشکل در کار می‌شود اما ما این موضوع را با استفاده از این لامپ‌ها حل کردیم و بوته تولید شده در این شرایط محصول خوبی هم خواهد داشت.
 
ریزی با اشاره به اجرای سیستم هوشمند در این گلخانه افزود: کار هوشمندسازی گلخانه را یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک انجام داده و این سیستم کلیه شرایط را کنترل می‌کند.

,
,
,
,
,
,
,



,
,
, ,



بازاریابی را خودمان انجام می‌دهیم/ محصولمان معرف کارمان است
 
این کارآفرین چهارمحالی بیان داشت: بازاریابی‌ها را خودمان انجام می‌دهیم، درواقع خود محصول معرف کارما است و هر جایی برود کار و تولیدمان را معرفی می‌کند، به برخی از گلخانه‌ها هم نمونه می‌فرستیم، این درحالی است که در ابتدای کار پارک علم و فناوری معرفی خوبی از شرکت داشت.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه پذیرش جنس ایرانی از سوی مصرف‌کنندگان کمی سخت است و ما برای اینکه اعتماد ایجاد کنیم مجبوریم این فرصت را به آن‌ها بدهیم که محصولات ایرانی را در کنار محصولات خارجی ببینند و مقایسه کنند.

ریزی در انتها گفت: ما برای گسترش کارمان برنامه‌هایی داریم ولی با وجود افزایش قیمت‌ها فعلا در اولویت نیست.
 
انتهای پیام/

,
,
, بازاریابی را خودمان انجام می‌دهیم/ محصولمان معرف کارمان است, بازاریابی را خودمان انجام می‌دهیم/ محصولمان معرف کارمان است,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه