اخبار داغ

سبک زندگی قرآنی رفتار انسان‌ها را با تقوا کنترل می‌کند

سبک زندگی قرآنی رفتار انسان‌ها را با تقوا کنترل می‌کند
یک خطیب دینی با تاکید بر این موضوع که برای بررسی این که چگونه می‌توانیم از قرآن در زندگی خود بهره ببریم باید تک تک آیات را تفسیر و بررسی کنیم گفت: سبک زندگی قرآنی یعنی زمانی همچون مراسم اربعین که مردم بدون هیچ نظارتی و فقط برای خداوند به میدان می‌آیند. در زندگی اسلامی و دینی، عشق و محبت انسان‌ها از درون زیاد می‌شود و با تقوا رفتارها کنترل می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا بام‌افکن در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این مطلب که مهمترین مسأله قرآن تعریف انسان با تمام حقایق و ویژگی‌هایش است اظهار کرد: خداوند انسان را آفریده و تعریف و نگاه دقیقی از ذات انسان در قرآن ارائه داده است. ما تمام ذات خود را نمی‌دانیم اما خداوند در قرآن کریم هدف و ذات انسان را بیان می‌کند و در قرآن مبدا و معاد اهمیت ویژه‌ای دارد. در هیچ مذهبی این چنین نمی‌بینیم که برای مبدا و معاد و شخصیت انسان آیات و روایاتی ارزشمند تبیین شده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: برای بررسی این که چگونه می‌توانیم از قرآن در زندگی خود بهره ببریم باید تک تک آیات را تفسیر و بررسی کنیم. خداوند برای انسان غیر از ظرفیت ظاهری، ظرفیت باطنی نیز در نظر گرفته است و در باطن حیات، قلب و روح انسان اهمیت ویژه‌ای دارد.
,
 
,
این کارشناس و خطیب دینی ادامه داد: خداوند برای درون انسان قوایی قرار داده است. امور معنوی همچون عالم ملکوت را به حضرت محمد (ص) نشان داده است و ملکوت عالم در دست خداوند است. همچنین خداوند از مفاهیمی همچون لفظ غیب استفاده می‌کند و این غیب با قوای باطنی انسان درک می‌شود. این یکی از مواردی است که در آیات قرآنی وجود دارد و می‌تواند در پیشبرد زندگی انسان به سمت تعالی مفید باشد چرا که با تدبر در این آیات متوجه می‌شویم که عالم فقط به جسم انسان محدود نمی‌شود.
,
 
,
بام افکن تاکید کرد: مساله لقاء الله یکی از مسائلی است که باید از قرآن فرا بگیریم و بدانیم که انسان در نهایت به سوی خداوند باز می‌گردد. در نهج البلاغه، حضرت علی (ع) می‌فرمایند: " که من با چشم قلب خداوند را شناختم. " تمام موجودات بعد مادی را دارند اما بعد معنوی است که انسان را از سایر موجودات جدا می‌کند. قوای جسمی در انسان و حیوان وجود دارد اما قوای درونی چیزی است که انسان با باطن خود آن را دریافت می‌کند.
,
 
,
او ادامه داد: این که ما چگونه می‌توانیم قرآن را در سبک زندگی خود ساری و جاری است مطلبی است که خداوند آن را برای ما مشخص کرده است. در سوره «یاسین» راه رسیدن به عبودیت و بندگی برای انسان مشخص شده است و اساس خلقت انسان برای این است که عدل در جهان مهیا شود. سبک زندگی قرآنی متفاوت از زندگی غربی و مادی است. در سبک زندگی قرآنی یعنی انسان خود برای جامعه و رشد و تعالی حرکت کند.
,
 
,
این خطیب دینی در ادامه با ارائه مثالی از سبک زندگی قرآنی و اینکه چگونه می‌توانیم مفاهیم قرآن را در زندگی پیاده کنیم گفت: سبک زندگی قرآنی یعنی زمانی همچون مراسم اربعین که مردم بدون هیچ نظارتی و فقط برای خداوند به میدان می‌آیند. در زندگی اسلامی و دینی، عشق و محبت انسان‌ها از درون زیاد می‌شود و با تقوا رفتارها کنترل می‌شود. اگر بشر این را بفهمند و به سمت آن حرکت کند یعنی این که توانسته مفاهیم قرآن را برای زندگی خود انتخاب کند.
,
 
,
بام‌افکن بیان کرد: در قرآن خداوند نمی‌گوید نماز بخوانید بلکه می‌فرماید اقامه نماز کنید، نمی‌گوید قرائت قرآن کنید بلکه می‌فرماید تدبر در قرآن داشته باشید. این که زندگی ما غربی باشد و نماز بخوانیم این اقامه نماز نیست؛ نماز به پا داشتن و اقامه آن یعنی علاوه بر اینکه در ظاهر نماز را می‌خوانیم باید رذائل اخلاقی همچون حسادت، غیبت، تکبر، فساد و فحشاء و منکر و … را از زندگی خود دور کنیم. ما باید در سبک زندگی اسلامی بدانیم که بندگی چیست و بر اساس آن زندگی کنیم. در تدبر و فهم آیات قرآنی انسان برای زندگی باید دلیل ترک گناه را بداند و پس از آن با عزم راسخ از غفلت تهی شود به سمت ترک گناه حرکت کند. رذائل اخلاقی همچون غرور، خصاصت، حرص، طمع و … که در آیات قرآنی برای انسان آمده است باید شناخته شود و با تدبر در آیات قرآنی باید در صدد از بین بردن آنها باشیم.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه