اخبار داغ

در گفت‌وگویی صریح با سیدمحمد غرضی مطرح شد؛

ضعف مدیریت ادامه پیدا کند، نرخ دلار به 30 هزار تومان می‌رسد/ «جمهوریت» و «اسلامیت» غریب مانده‌؛ مردم غریب‌تر!/ مجلس اعتبار اجتماعی خود را از دست داده است

ضعف مدیریت ادامه پیدا کند، نرخ دلار به 30 هزار تومان می‌رسد/ «جمهوریت» و «اسلامیت» غریب مانده‌؛ مردم غریب‌تر!/ مجلس اعتبار اجتماعی خود را از دست داده است
وزیر اسبق نفت و پست، تلگراف و تلفن ضمن واکاوی ریشه‌های تورم در کشور، پیشنهاداتی نیز برای تغییر ساختار اداری کشور ارائه می‌کند؛ او می‌گوید مردم باید استانداران را انتخاب کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، تلاش می‌کرد که نامی از چهره‌های سیاسی نبرد اما تاریخ ایران با برخی نام‌ها آغشته شده است! این شد که در فرازهایی از گفتگو صریحا نام برخی از سیاسیون را هم برد و آن‌ها را نقد کرد. در نقد، صریح است و برایش فرقی نمی‌کند که سخن درباره آقای هاشمی باشد یا آقای احمدی‌نژاد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وقتی بخش دوم گفتگو را تنظیم می‌کردیم، آقای روحانی طی سخنانی اعلام کردند که امسال تورم سیری نزولی داشته است! مردم و سیدمحمد غرضی البته نظری دیگر دارند. غرضی در بخش دوم گفتگو ریشه‌های تورم را می‌کاود و پیشنهادات جالبی برای تغییر ساختار کشورداری ارائه می‌کند.

,

مشروح بخش دوم گفتگوی صریح مرآت با سیدمحمد غرضی را از نظر می‌گذرانید:

,

مرآت- در بخش نخست گفتگو، سخن را با این نکته به پایان بردید که میزان اقتدار سیاسی، تعیین‌کننده نوع تعامل کشورها با ایران است. ادامه سخن شما را می‌شنویم.

, مرآت- در بخش نخست گفتگو، سخن را با این نکته به پایان بردید که میزان اقتدار سیاسی، تعیین‌کننده نوع تعامل کشورها با ایران است. ادامه سخن شما را می‌شنویم.,

وقتی یک خارجی به کشور شما نگاه می‌کند، توانایی‌ها و دارایی‌های شما می‌سنجد و بر اساس آن با شما تعامل برقرار می‌کند. اگر زیرساخت‌های کشوری کامل باشد؛ گندم، راه‌آهن، دانشگاه و آموزش و پرورش پیشرفته داشته باشد، دشمنان برایش نقشه نمی‌کنند بلکه با او تعامل می‌کنند. دولت‌ها باعث شده‌اند که تولید در کشور سامان نداشته باشد.

,

سوبسیدی به فردی تعلق می‌گیرد و کارخانه‌ای را راه‌اندازی می‌کند و بعد بیست سال هیچ خبری از او نمی‌شود! یا اگر هم خبری از او هست، باید هنوز به کارخانه‌اش سوبسید بدهی تا بتواند آن را اداره کند. گرفتاری ما در کشور این است که به جای تولید، به واردات متکی شده‌ایم. در سال جاری آمار ثبت سفارش کالا برای واردات به بیش از 25 میلیارد دلار رسیده است؛ کشور ما 45 میلیارد دلار واردات رسمی دارد و آمار رسمی قاچاق ورودی به کشور نیز 15 میلیارد دلار است. کارشناسان می‌گویند بخش قابل توجهی از این کالاهای واردشده به کشور را می‌توان در داخل تولید کرد.

,

این واردات و این قاچاق‌ها تماما ضدتولید هستند. پالرمو باشد یا نباشد، موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم؛ ایران کشوری که دارای توانایی تولید باشد به حساب نمی‌آید. به همین خاطر هم به ایران حمله می‌کنند. باید دولتی را تعریف کنید که از ملت در توسعه تولید حمایت کند. بر تولیدی که سهم هزینه در آن بالاست و اگر تسهیلاتی به آن تعلق بگیرد، 20 درصد سود از آن اخذ می‌شود، نمی‌توان نام تولید گذاشت.

,

ترکیه پول را با 2 تا 3 درصد سود به تولیدکنندگان می‌دهد؛ تو می‌خواهی 20 درصد سود بگیری؛ طبیعتا تولید رشد نمی‌کند! ریشه این امر در تورم و در دولت‌هایی است که به جای آن که منافع عامه را درنظر بگیرند، منافع خود را ترجیح می‌دهند. آقای هاشمی، وزیر بهداشت سابق گفته بود من می‌خواهم وزارت بهداشت را درست کنم! وقتی آمد بودجه وزارت بهداشت 16 هزار میلیارد تومان بود.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

آقای هاشمی رفسنجانی در دهه 70، دائم پول بدون پشتوانه چاپ می‌کرد

, آقای هاشمی رفسنجانی در دهه 70، دائم پول بدون پشتوانه چاپ می‌کرد, آقای هاشمی رفسنجانی در دهه 70، دائم پول بدون پشتوانه چاپ می‌کرد,

آقای قاضی‌زاده هاشمی پیش آقای روحانی رفته و با داد و قال گفته که با این رقم‌ها نمی‌شود وزارت بهداشت را اداره کرد. بودجه وزارت بهداشت 100 هزار میلیارد تومان شد! بعد هم می‌گوید 200 هزار میلیارد تومان بدهید! در دهه 60 گفتند باید جنس ارزان به دست مردم برسانیم؛ نتیجه واردات و واردات و واردات بود. حتی پنیر هم وارد می‌کردند. آقای هاشمی در دهه 70 دائم اسکناس چاپ می‌کرد تا به تورم 49 درصدی رسیدیم.

,

داد آقا درآمد که آقای هاشمی داری چه می‌کنی؟ آقای هاشمی می‌گفت ما داریم تعدیل می‌کنیم! خدا رحمت کند آقای نوربخش را که کلمه «تعدیل» را در دهان آقای هاشمی گذاشت و کل دولتش از بین رفت! این دولت هم همینطور شد. اصول کشورداری بر این مبناست که شما کشور را اداره کنید؛ نه اشخاص و صاحبان امتیاز را!

,

در دهه‌های 40 و 50 که با آمریکا رابطه داشتیم؛ چرا تورم وجود داشت؟

, در دهه‌های 40 و 50 که با آمریکا رابطه داشتیم؛ چرا تورم وجود داشت؟, در دهه‌های 40 و 50 که با آمریکا رابطه داشتیم؛ چرا تورم وجود داشت؟,

مرآت- شما در فرمایشتتان به دو مسأله دخیل در تورم اشاره کردید؛ نخست چاپ پول بدون پشتوانه و دوم افزایش چشمگیر نقدینگی؛ با این حال دولتمردان علل تورم را در تحریم‌های آمریکا خلاصه می‌کنند! از طرفی رهبری در بیانیه گام دوم، اعلام کردند که اگر سوءمدیریت‌های اقتصادی اصلاح شود، تحریم‌ها «بی‌اثر» خواهد شد. استدلال رهبری را باید پذیرفت یا آن‌چه را که دولت می‌گوید؟

, مرآت- شما در فرمایشتتان به دو مسأله دخیل در تورم اشاره کردید؛ نخست چاپ پول بدون پشتوانه و دوم افزایش چشمگیر نقدینگی؛ با این حال دولتمردان علل تورم را در تحریم‌های آمریکا خلاصه می‌کنند! از طرفی رهبری در بیانیه گام دوم، اعلام کردند که اگر سوءمدیریت‌های اقتصادی اصلاح شود، تحریم‌ها «بی‌اثر» خواهد شد. استدلال رهبری را باید پذیرفت یا آن‌چه را که دولت می‌گوید؟,

ظرف 150 سال گذشته، همواره در کشور تورم وجود داشته است! سوال من این است: در دهه‌های 40 و 50 به نظر طرفداران آمریکا، ارتباط ایران و آمریکا به بهترین وجه برقرار بوده و گردش سرمایه نیز میان این دو کشور برقرار بوده؛ با این وجود چرا در این دو دهه هم تورم وجود داشته است؟ اگر کشور را با تکیه به «دیگران» اداره کنید؛ «دیگران» به نقاط ضعف شما نگاه می‌کنند و از همان نقاط  شما را می‌زنند -حتی اگر موشک داشته باشید- و اگر نفت نداشته باشید، آن را به شما گران می‌فروشند. این ناشی از ضعف دولت‌ها و توجه آن‌ها به صاحبان امتیاز است.

,

آقای روحانی 4 سال نرخ ارز را در حدود 3 هزار تومان نگه‌داشت؛ اما بلافاصله پس از انتخابات، روند صعودی نرخ ارز آغاز شد. یکسال است که فروش نفت با مشکل مواجه است؛ تا پیش از آن که این‌گونه نبود. اگر این وضعیت ضعف مدیریتی ادامه پیدا کند، نرخ دلار در دولت‌های بعدی به 20 تا 30 هزار تومان می‌رسد. مگر ترکیه چه می‌کند که تورمش نیم تا دو درصد است؟

,

پاکستان 200 میلیون‌نفر جمعیت دارد اما تورمش 1 تا 2 درصد است ولی تورم در ایران افسارگسیخته است و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. من به شورای نگهبان گفته‌ام که شما به چه حقی این بودجه‌ها را تصویب می‌کنید؟ می‌گویند مجلس تصویب می‌کند و ما تأیید. ببینید! گرفتاری ما جدی است. مسائلی را به گردن آقای خامنه‌ای می‌اندازند؛ این، چیزی را حل نمی‌کند. باید پرسید آیا کشورداری ما منطبق بر اصول است؟

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تقصیرِ مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور است!

, تقصیرِ مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور است!, تقصیرِ مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور است!,

ما با ونزوئلا هم‌رتبه شده‌ایم! لازم نیست کسی از آسمان بیاید و بگوید که تقصیر کیست! روشن است: تقصیر مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور است.

,

مرآت- شما در استان‌های کردستان و خوزستان، سِمت استانداری را تجربه کرده‌اید. برای تغییر در ساختار اداره استانداری‌ها با هدف بهبود شرایط موجود چه توصیه‌ای دارید؟

, مرآت- شما در استان‌های کردستان و خوزستان، سِمت استانداری را تجربه کرده‌اید. برای تغییر در ساختار اداره استانداری‌ها با هدف بهبود شرایط موجود چه توصیه‌ای دارید؟,

من چندین سال قبل در کتابی نوشتم که استانداران را باید مردم انتخاب کنند. در آن کتاب مفصل درباره این موضوع صحبت کرده‌ام. بعد از طرح این موضوع به جان من افتادند! می‌گفتند این ایده باعث تجزیه کشور می‌شود! من معتقدم این اقدام در راستای جمهوریت است. در آمریکای لاتین صد سال است که این اتفاق می‌افتد. احزاب و گروه‌ها برای این که نبض کشور را در دست داشته باشند، با این ایده مخالفت می‌کنند.

,

وزیر پیشنهاد می‌دهد، دولت تصویب می‌کند، مجلس تصویب می‌کند، خود دولت مجری می‌شود!

,

«جمهوریت» و «اسلامیت» غریب مانده است

, «جمهوریت» و «اسلامیت» غریب مانده است, «جمهوریت» و «اسلامیت» غریب مانده است,

مرآت- این روند باعث می‌شود که اگر سیاست غلطی از بالا اتخاذ شود، تا رده‌های پایین ادامه داشته باشد!

, مرآت- این روند باعث می‌شود که اگر سیاست غلطی از بالا اتخاذ شود، تا رده‌های پایین ادامه داشته باشد!,

مردم توان این که با یک دستگاه اجرایی درگیر بشوند را ندارند. جمهوریت و اسلامیت غریب مانده است و مردم و منافعشان غریب‌تر!

,

مرآت- در ابتدای کار مجلس کنونی، یکی از معاونان رئیس‌جمهور اعلام کرد که مجلس قدرتمندی روی کار آمده است! بعدها خلاف این مطلب ثابت شد. برخی شورای نگهبان، روند تأیید صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی را عامل به وجود آمدن چنین مجلسی می‌دانند! دیدگاه شما چیست؟

, مرآت- در ابتدای کار مجلس کنونی، یکی از معاونان رئیس‌جمهور اعلام کرد که مجلس قدرتمندی روی کار آمده است! بعدها خلاف این مطلب ثابت شد. برخی شورای نگهبان، روند تأیید صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی را عامل به وجود آمدن چنین مجلسی می‌دانند! دیدگاه شما چیست؟,

در مشروطه مجلس اول و دوم، مجلس مردم بود. در جمهوری اسلامی هم مجلس اول و دوم، مجلس مردم و انقلاب بود. بقیه مجالس به دست جناح‌ها افتاد و همه بر سر تقسیم درآمدها با هم می‌سازند! آقای کدخدایی اخیرا گفت ما آن‌ها را تأیید می‌کنیم و بعد از مدتی که تخلف کردند، آن‌ها را رد می‌کنیم. علت این است که به جای پاسخگویی به انقلاب، خود را نسبت به جناح‌ها پاسخگو می‌دانند.

,

لذا مجلس، اعتبار اجتماعی خود را از دست داده است.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

وقایع 88 اعتبار نظام جمهوری اسلامی را در جهان تقلیل داد

, وقایع 88 اعتبار نظام جمهوری اسلامی را در جهان تقلیل داد, وقایع 88 اعتبار نظام جمهوری اسلامی را در جهان تقلیل داد,

مرآت- شما سال‌ها با آقای میرحسین موسوی کار کرده‌اید، از نزدیکان ایشان محسوب می‌شدید و با روحیات ایشان آشنا هستید. چه اتفاقی افتاد که ایشان روبروی جمهوریت نظام ایستادند؟

, مرآت- شما سال‌ها با آقای میرحسین موسوی کار کرده‌اید، از نزدیکان ایشان محسوب می‌شدید و با روحیات ایشان آشنا هستید. چه اتفاقی افتاد که ایشان روبروی جمهوریت نظام ایستادند؟, مرآت- شما سال‌ها با آقای میرحسین موسوی کار کرده‌اید، از نزدیکان ایشان محسوب می‌شدید و با روحیات ایشان آشنا هستید. چه اتفاقی افتاد که ایشان روبروی جمهوریت نظام ایستادند؟,

آن‌چه که اتفاق افتاد این بود که تا سال 1388، طرفین انتخابات، اصل انتخابات را قبول می‌کردند اما در سال 88، آقای موسوی انتخابات را قبول نکرد. ایشان مدعی بود که من برنده‌ام. طرف مقابل هم می‌گفت اگر اختلاف آراء، یک میلیون، دو میلیون یا سه میلیون باشد حرفی است اما اختلاف 10 میلیون رأی است! در انتخابات 88، خون هم پیدا شد و گرفتاری درست کرد.

,

آن‌چه در 88 گذشت، اعتبار نظام جمهوری اسلامی را در سراسر جهان تقلیل داد.

,

مرآت- و هزینه‌های مادی بسیاری را بر مردم تحمیل کرد.

, مرآت- و هزینه‌های مادی بسیاری را بر مردم تحمیل کرد.,

بله، هزینه‌های بسیار زیاد.

,

اگر قدرت سیاسی کشور تضعیف شود؛ دشمن به ما حمله می‌کند

, اگر قدرت سیاسی کشور تضعیف شود؛ دشمن به ما حمله می‌کند, اگر قدرت سیاسی کشور تضعیف شود؛ دشمن به ما حمله می‌کند,

مرآت- و بخشی از تحریم‌ها پس از وقایع 88 علیه ایران اعمال شد.

, مرآت- و بخشی از تحریم‌ها پس از وقایع 88 علیه ایران اعمال شد.,

وقتی قدرت سیاسی تضعیف می‌شود، دشمن هم چنین تصمیماتی می‌گیرد. آمریکا دشمن ایران است؛ وقتی می‌بیند که قدرت سیاسی کشور تضعیف شده، از طرق گوناگون به ما حمله می‌کند.

,

مرآت- شما سال‌ها با مرحوم هاشمی رفسنجانی حشر و نشر داشتید. ایشان در سال‌های جنگ، فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند اما در یک سیر تطور، در اواخر عمر خود گفتند خوب است هزینه‌های نظامی را حذف کنیم!

, مرآت- شما سال‌ها با مرحوم هاشمی رفسنجانی حشر و نشر داشتید. ایشان در سال‌های جنگ، فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند اما در یک سیر تطور، در اواخر عمر خود گفتند خوب است هزینه‌های نظامی را حذف کنیم!,

آقای هاشمی هرگز نظامی نبود؛ او بر نظامیان حکومت کرد. عاقبت تصمیمات آقای هاشمی هم به مرصاد انجامید. این که تصور کنید، همیشه می‌توان با نیروی پیاده جنگید، تصور اشتباهی است و آقای هاشمی این تصور را داشت.

,

مرآت- ارزیابی شما از بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

, مرآت- ارزیابی شما از بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟,

در پانزدهم خرداد 1342، امام(ره) مردم را به مقاومت دعوت کردند. مردم هم این دعوت را اجابت کردند. در 22 بهمن‌ماه 57، مردم، امام(ره) را دعوت کردند و پای او ایستادند. برای او جنگ را و دولت را اداره کردند. آقا هم تمام تلاشش این است که مردم را در صحنه نگه‌دارد. این تلاش جلوه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها همین بیانیه گام دوم است.

,

آقای خامنه‌ای می‌کوشد حصار ملی در برابر تهاجمات نشکند

, آقای خامنه‌ای می‌کوشد حصار ملی در برابر تهاجمات نشکند, آقای خامنه‌ای می‌کوشد حصار ملی در برابر تهاجمات نشکند,

ایشان می‌کوشد که حصار ملی در برابر تهاجمات بیرونی نشکند و تا بحال این زحمت را متحمل شده‌اند. این عده‌ای با بیانیه گام دوم معارضت می‌کنند، نباید به معارضت با آقای خامنه‌ای تعبیر شود؛ بلکه آن‌ها می‌خواهند این حصار مستحکم ملی شکسته شود. می‌گویند اگر رأس را بزنیم، این حصار می‌شکند. قاعده جامعه هم امام(ره) را نگه‌داشت و هم آقای خامنه‌ای را.

,

قاعده جامعه هرگز علیه کشور اقدام نمی‌کند.

,

مرآت- برخی می‌گویند قانون اساسی ما متعلق به چهل سال قبل است و قانون، کلام الهی نیست که نیازمند به تغییر و بروزآوری نداشته باشد. اگر این قانون به همه‌پرسی گذاشته شود، ممکن است توسط مردم رد شود.

, مرآت- برخی می‌گویند قانون اساسی ما متعلق به چهل سال قبل است و قانون، کلام الهی نیست که نیازمند به تغییر و بروزآوری نداشته باشد. اگر این قانون به همه‌پرسی گذاشته شود، ممکن است توسط مردم رد شود.,

کلمه «جمهوریت» و کلمه «اسلامیت» آن‌قدر وسیع است که هر نوع تعاملی را در خود می‌پذیرد. این سخن درست است که جمهوری اسلامی می‌تواند در قوانین خود بازنگری کند کما این که تا کنون نیز بسیاری از مواد مندرج در قانون اساسی اجرا نشده و بسیاری از اصول قانون اساسی نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام به نفع مردم تغییر کرده است. البته این سخن، سخن تازه‌ای نیست.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

مدیریت احزاب و گروه‌ها رنگ باخته است

, مدیریت احزاب و گروه‌ها رنگ باخته است, مدیریت احزاب و گروه‌ها رنگ باخته است,

مرآت- آقای غرضی! شما بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اختلاف می‌بینید؟

, مرآت- آقای غرضی! شما بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اختلاف می‌بینید؟,

من بین انقلاب اسلامی و سیستم مدیریتی کشور اختلاف می‌بینم. انقلاب اسلامی سر جای خود می‌ماند اما مدیریت احزاب و گروه‌ها رنگ باخته، از میان رفته و اعتباری ندارد.

,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم و سخن پایانی شما را می‌شنویم.

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم و سخن پایانی شما را می‌شنویم.,

ما متعهد به جوان‌ها هستیم و حتما باید به سوالات شما پاسخ بدهیم. مرا حلال کنید. دلم می‌خواست شما به شواهد اقتدار ملی ایران اشاره کنید. یک نمونه آن را در کرمانشاه دیدیم. در کرمانشاه زلزله آمد؛ چند میلیون نفر به کمک هموطنانشان شتافتند؟ 6 میلیون‌نفر از مردم، از خراسان گرفته تا بندرعباس، برای کمک به زلزله‌زدگان رفتند. در ایتالیا هم زلزله می‌آید؛ ببینید آیا مردم آن کشور مثل ما رفتار می‌کنند؟

,

تفاوت ما با دیگران در این است. در این کشور، مردم برای زندگی، پای همدیگر می‌ایستند. ما کسی را به زور به کمک نبردیم. ما کسی را به زور به جنگ نبردیم. از فروردین امسال تا کنون این حرف‌ها زده شد:«کشور تجزیه می‌شود! آمریکا حمله می‌کند. جنگ داخلی درمی‌گیرد. قحطی می‌شود!» رسانه‌های بیگانه این گزاره‌ها را به عوامل داخلی‌شان القا کردند و آن‌ها هم این گزاره را به جامعه تزریق کردند اما کشور تکان نخورد؛ چرا؟ برای این که عقل سیاسی مردم فراتر از عقل سیاسی گروه‌ها و احزاب و برنامه‌ریزان خارجی و کودتاگران سیاسی است.

, از فروردین امسال تا کنون این حرف‌ها زده شد:«کشور تجزیه می‌شود! آمریکا حمله می‌کند. جنگ داخلی درمی‌گیرد. قحطی می‌شود!» رسانه‌های بیگانه این گزاره‌ها را به عوامل داخلی‌شان القا کردند و آن‌ها هم این گزاره را به جامعه تزریق کردند اما کشور تکان نخورد؛ چرا؟ برای این که عقل سیاسی مردم فراتر از عقل سیاسی گروه‌ها و احزاب و برنامه‌ریزان خارجی و کودتاگران سیاسی است.,

این عظمت ملت است. این، آن چیزی است که شما باید با آن زندگی کنید. این، آن چیزی است که شما باید سربازش باشید. سرباز هرچیز دیگری باشید، مأیوس و ناامید می‌شوید. در حقوق عامه غرق شدن واجب است و طرفداری از حقوق خاصه، جهنم است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه