اخبار داغ

استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل اقتصادی:

کوچکترین تلنگر در دلار بازار داخلی را متشنج می کند/ کوچک شدن سفره مردم ثمره جو روانی FATF و برجام است

کوچکترین تلنگر در دلار بازار داخلی را متشنج می کند/ کوچک شدن سفره مردم ثمره جو روانی FATF و برجام است
تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: تا زمانی که بحث تولید داخلی با جدیت مورد توجه قرار نگیرد نوسانات نرخ ارز تاثیر خود را بر سفره مردم خواهد گذاشت و کوچکترین تلنگری در دلار بازارهای داخلی را متشنج می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه های کرج و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه عوامل کاهش قدرت خرید مردم در آستانه نوروز را نباید در دو ماه گذشته کنکاش کرد به خبرنگار تیتریک، گفت: خروج آمریکا از برجام در اواخر سال 96،  نوسانات نرخ ارز و نقدینگی موجب اثرگذاری در افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم و تورم شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
محمدرضا اکبری افزود: بر اساس تئوری مقداری پول در اقتصاد، اگر حجم پول در سرعت گردش پول ضرب شود باید این معادله با سطح عمومی قیمت ها ضربدر تولید برابری کند. 
,
 
,
معادله نابرابر سرعت گردش پول و حجم پول در کشور
, معادله نابرابر سرعت گردش پول و حجم پول در کشور ,
 
,
وی با اشاره به اینکه این مفهوم، بسیاری از مسائل کلان اقتصادی را می تواند مورد بررسی قرار دهد، اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان سرعت گردش پول ایران در سال های اخیر به اندازه حجم پول افزایش نداشته است، یک سمت معادله سنگین تر شد و برای برابر شدن این معادله باید تولید یا تورم افزایش می یافت. 
,
 
,
اکبری تصریح کرد: با توجه به اینکه بعضا کاهش تولید یا ثبات آن را شاهد بوده ایم تنها عاملی که می تواند معادله مذکور را برابر کند، افزایش سطح عمومی قیمت ها است، به این معنا که حجم پول موجود در جامعه به صورت افسار گسیخته و روز افزون افزایش خواهد یافت. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه هدایت و کنترلی برای افزایش حجم پول موجود در جامعه وجود ندارد و در نتیجه تورم رقم خورد، گفت: در اوایل و اواسط سال 96 تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی موجب آغاز نوسانات قیمتی در کالاها و خدمات شد. 
,
 
,
اکبری دلیل افزایش قیمت را خروج حجم عظیم سرمایه مردم از بانک ها دانست و افزود: نقدینگی مردم باید در بازارهای موازی به کار برده می شد در نتیجه غالب مردم در بورس، طلا و دلار سرمایه گذاری کردند و برخی نیز سرمایه خود را به بخش مسکن بردند.
,
 
,
جو روانی که مرگ برجام ایجاد کرد
, جو روانی که مرگ برجام ایجاد کرد ,
 
,
وی اظهار داشت: درصد افزایش تورم بازارهای موازی بیشتر از سطح عمومی قیمت ها شد اما با خروج آمریکا از برجام و عهد شکنی سایر اعضا، جو روانی و انتظارات عقلایی برای مردم ایجاد شد مبنی بر اینکه با مرگ برجام و محدودیت های موجود دسترسی به کالا و خدمات کمتر می شود.
,
 
,
اکبری تصریح کرد: انتظارات تورمی باعث شد از اواخر سال 96 و 2 مرحله اولتیماتوم آمریکا برای کشورها برای خروج از برجام، افزایش افسار گسیخته ای در کالاها و خدمات از جمله برابری قیمت دلار با ریال را شاهد باشیم.
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/11/535576_345.jpg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/11/535576_345.jpg,
 
,
وی با اشاره به اینکه امروز در کانال بیش از 13 هزار تومان نرخ دلار قرار داریم، گفت: سکه بی توجه به دلار نیز روند صعودی خود را طی کرده است و در مراحل بعدی خودرو و مسکن افزایش قیمت را شاهد بودند. 
,
 
,
کنوانسیون های اف ای تی اف و پالرمو و تشنج در بازار 
, کنوانسیون های اف ای تی اف و پالرمو و تشنج در بازار  ,
 
,
اکبری افزود: دارایی های که نقد شوندگی بالایی ندارند همانند خودرو و مسکن، ممکن است با افزایش دلار به سرعت افزایش قیمت نداشته باشند اما آثار تورمی را در روزها و ماه های آینده نشان خواهند داد، همانگونه که مسکن با یک سیر سعودی 3%، 5% و 10% همراه بوده است. 
,
 
,
وی اظهار داشت: امید می رفت ثبات در پایان سال 97 ایجاد شود اما با توجه به کنوانسیون های "اف ای تی اف" و "پالرمو"، تشنج هایی در بازار ارز ایجاد شده است و در بازارهای موازی دیگر نیز شاهد هستیم، بر عکس آن چیزی که برای این بازارها متصور می شد. 
,
 
,
اکبری تصریح کرد: برای اواخر امسال کاهش 25 درصدی قیمت مسکن پیش بینی می شد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مسکن در افزایش قیمت رکورد زد و ورق برگشت در نتیجه مردم از کاهش قیمت مسکن دل بریده اند. 
,
 
,
وی با اشاره به بی ثباتی در بازار نرخ ارز، سکه و بالا و پایین شدن قیمت ها، گفت: با توجه به ریسک پذیری این بازارها مردم همواره در تلاش هستند پول خود را در مسکن سرمایه گذاری کنند زیرا دولت می تواند بازارهای دیگر را احاطه کند و قیمت گذار این کالا اشخاص خواهند بود. 
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/11/535577_324.jpg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1397/12/11/535577_324.jpg,
 
,
کوچک شدن سفره مردم ثمره نوسانات نرخ ارز 
, کوچک شدن سفره مردم ثمره نوسانات نرخ ارز  ,
 
,
اکبری افزود: تا زمانی که بحث تولید داخلی با جدیت مورد توجه قرار نگیرد نوسانات نرخ ارز تاثیر خود را بر سفره مردم خواهد گذاشت و کوچکترین تلنگری در دلار بازارهای داخلی را متشنج می کند، در نتیجه ضرر اصلی آن به مردم باز می گردد. 
,
 
,
وی اظهار داشت: با توجه به نوسانات قیمت ها در پایان سال و عدم اطمینان مردم برای برنامه ریزی در سال 98، حتی اگر ثباتی را شاهد باشیم رو به رشد بوده و کاهش قیمت در هیچکدام از بازارهای مذکور متصور نخواهد بود. 
,
 
,
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه گفت: تنها می توان گفت ثبات قیمت ها برگ برنده ای برای دولت خواهد بود و باید به این مسئله توجه کرد که در برابر قراردادن اقتصاد ایران و آمریکا، مسلما اروپا آمریکا را به ایران ترجیح خواهد داد.  
 
 
,
,
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه