اخبار داغ

جابجایی روستا هم مرهمی بر درد لاعلاج نشد؛

ساکنان جمال احمد از زمین پاک و هوای سالم محرومند!

ساکنان جمال احمد از زمین پاک و هوای سالم محرومند!
جمال احمد بر خلاف اسمش دیگر زیبایی ندارد و دفع غیراصولی زباله ها در سایت پسماند زباله که در بالا دست روستا قرار دارد که با بروز آلودگی های زیست محیطی انواع بیماری های لاعلاج میان مردم شایع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛روستای جمال احمد بندرعباس یکی از جنجالی ترین و خبرسازترین روستاهای کشور در یک دهه اخیر است که به واسطه بروز مشکلات زیست محیطی و بهداشتی تنش های بسیاری برای ساکنان آن بوجود آورده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

قرار گرفتن روستای جمال احمد در همسایگی صنایع بزرگ غرب و همجواری با پالایشگاه نفت بندرعباس موجب بروز بیماری های حاد و غیر قابل درمانی از قبیل انواع سرطان ها و حساسیت های پوستی در بین مردم منطقه شده بود که عوارض آن همچون عارضه بمب های شیمیایی جنگ تحمیلی میان ساکنان جمال احمد نمایان شد.

,

گسترش انواع بیماری های غیرقابل درمان و غیر مسری در این روستا گمانه زنی ها و تحقیقات برای جستجوی علت را آغاز کرد که نهایتا منشا تمام این عوارض به آلودگی های صنایع و پالایشگاهی ختم شد.

,

, ,

تولد نوزادان معلول و ناقص در روستای جمال احمد از جمله پیامدهای همسایگی با صنایع بزرگ بود که تبدیل به میراثی ماندگار برای نسل های آتی شده است.

,

ورود دستگاهها و ارگانهای دولتی و قضایی به غائله جمال احمد تصمیم بر جابجایی روستا و مهاجرت ساکنان منطقه را به دنبال داشت که نهایتا هزینه همسایگی با صنایع بزرگ به بهای گذشتن از میراث تاریخی و ارثیه اجدادی ختم به خیر شد.

,

جابجایی یک روستا 300 ساله در 20 کیلومتری غرب بندرعباس برای نجات جان ساکنان جمال احمد امید بخش روزهای روشن و فارغ از آلودگی برای مردمی داشت که سالهای با عوارض آن دست به گریبان بودند.

,

روستای جمال احمد جدید با ورود کارشناسان امر در غرب بندرعباس و با فاصله از مرکز شهر و هزینه 530میلیاردی از سال 86در دستور کار قرار گرفت و نهایتا تا سال 90 صورت گرفت و در جانمایی جدید خبری از بروز احتمالی آلودگی و آلاینده های صنعتی وجود نداشت.

,

, ,

اکنون بعد از گذشت سالها از وقایع تاریخی جمال احمد و رونق گرفتن زندگی در این روستا زنگ خطر بروز آلودگی زیست محیطی در این منطقه به صدا درآمده و زندگی ساکنانش را تحت الشعاع قرار داده است.

,

زمان جانمایی روستای جدید و قرار گرفتن جمال احمد در بیابانی بی آب و علف کسی تصورش را نمی کرد که مجددا آلاینده های شهری گریبانگیر ساکنان روستا شود و خواب خوش را برایشان حرام کند.

,

قرار گرفتن سایت دفع زباله و پسماند شهری در قسمت بالادستی روستای جمال احمد موجب بروز آلودگی زیست محیطی شده که در اغلب روزهای سال با وزش باد و طوفان بوی ناشی از زباله های دپو شده روستا را در بر می گیرد.

,

قرار گرفتن روستا در مجاورت با محل دفع زیاله شهری بندرعباس در ابتدای موضوع جابه‌جایی روستا به محل کنونی با مخالف هایی همراه بوده که با وعده نقل مکان سایت پسماند و درختکاری در محل کنونی ختم شد اما هم با گذشت چندین سال  و گذر دولت ها این سایت به فعالیت خود ادامه می دهد و خبری از جابجایی نیست.

,

, ,

دفن یکباره انواع زباله های شهری در عمق زمین باعث ایجاد شیرآبه در محل می شود که آلودگی لایه های زیرین و سفره های زیرزمینی را موجب می شود حال اگر باران نیز بر تن خشکیده بندرعباس ببارد آلاینده ها به سمت روستا سرازیر می شود که تبعات جبران ناپذیری برای مردم به دنبال دارد.

,

قرار گرفتن یک روستای نوبنیاد در فاصله 400کیلومتری سایت دفع پسماند شهری در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست آن هم دفع به صورت یک جا و با ترکیب سوزانده می شود که دود آن نیز به چشم مردم جمال احمد می رود.

,

ابتلا به سرطان و بیماری‌های آلرژیک از معضلاتی است که به‌واسطه آلودگی‌های ناشی از سایت پسماند مردم جمال احمد با آن درگیرند و تعدادی نیز به سرطان های خون، معده و روده دچار شده اند.

,

علی ای حال در حالی سایه سیاه آلودگی بر سر جمال احمد سایه افکنده که جابجایی یک روستای تاریخی هم مرهم در مردم رنجورش نشده و بهای اهمال کاری و بی توجهی مقامات در تحقق وعده هایشان را می پردازند تا با گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی متحمل آسیب های شیمیایی و بیماری های لاعلاج  شوند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه