اخبار داغ

دومین شهر کشور در حوزه معماری و شهرسازی را بهتر بشناسید؛

سفر به نراق، شهری تاریخی با میراث‌ ماندگار

سفر به نراق، شهری تاریخی با میراث‌ ماندگار
نراق با ویژگی های خاص از معماری دوره ایلخانی، سلجوقی و قاجاریه پیروی می کند و دارای ۱۰۰ منزل و ابنیه تاریخی مطرح و ارزشمند است که از جذابیت های متعدد گردشگری برخوردار است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ نراق یکی از شهرهای دلیجان و از توابع استان مرکزی است؛ شهری باستانی با قدمتی حدود ۲۰۰۰ سال.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

شهری که از مجموع ۱۴۰ هکتار آن، کالبد ۲۰ هکتارش بافت تاریخی دارد و به عنوان دومین شهر ویژه کشور در حوزه معماری و شهرسازی به شمار می‌رود.

این شهر تاریخی با ویژگی های خاص از معماری دوره ایلخانی، سلجوقی و قاجاریه پیروی می کند و دارای ۱۰۰ منزل و ابنیه تاریخی مطرح و ارزشمند است که از جذابیت های متعدد گردشگری برخوردار است.

شهر نراق مجموعه ای کم نظیر از نبوغ هنری، تبادل ارزش های فرهنگی و معماری در محدوده زمانی تاریخی است که در آنسه آب انبار، دو کاروانسرا و بازار شمس السلطنه به عنوان آثار و ابنیه تاریخی به چشم می خورد.

خانه تاریخی نخجیر

قدمت این خارنه تاریخی بیش از یکصد سال است و  در بافت قدیم شهر تاریخی نراق واقع شده است. معماری این خانه خشت و گلی به صورت خانه باغ و دارای ۶ اتاق و یک آشپزخانه است. خانه نخجیر با تمرکز بر روی خوراک های بومی و محلی و محصولات باغی و کشاورزی به صورت سبز و ارگانیک بدون استفاده از سموم و کودشیمیایی به توسعه، ترویج و احیاء ارزشهای بومی، سنتی و محلی شهر نراق می پردازد.

خانه نخجیر تنها اقامتگاه بوم گردی واقع در شهر نراق (شهرستان دلیجان) بوده که یادآور میراث گذشتگان است و با ارائه خدمات گردشگری از میهمانان داخلی و خارجی شهر نراق پذیرائی می نماید.

 

غار قلعه اُل

غار قلعه اُل، غاری که بخش مهمی از تاریخ ایران و نراق را در دل خود پنهان کرده است و در صخره های کوه «اُل» که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی و در طول قرن ها در بدنه آهکی این کوه به وجود آمده و محیطی امن و مناسب برای پناهگاه در مواقع خطر به حساب می آمده است .

دهانه این غار در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است. نام این غار که بیشتر در فرهنگ عامه از آن به قلعه اُل نام می برند از اسم کوهی که در آن قرار دارد، اخذ شده است. آل در فرهنگ لغت به آشیانه عقاب و در زبان ترکی به جن می گویند و در باورهای مردم نراق قلعه اُل به قلعه جنیان هم معروف است و حکایت ها و افسانه های مختلفی هم از حضور جنیان در این قلعه وجود دارد.

در جلو دهانه ورودی غار، حوض آبی به ابعاد تقریبی ۲×۲ متر به ارتفاع ۵/۲ متر با مصالح سنگ و ساروج وجود دارد که متاسفانه در این سالها سارقان و حفاران غیرمجاز قسمت زیادی از آن را تخریب کرده‌انددر ضلع شرقی غار بخشی وجود دارد که در فصل بهار قطرات آب از سقف به پایین می چکد و منظره دلچسبی را ایجاد می کند. بر اساس شواهد بخش هایی از غار به مرور زمان تخریب و در زیر انبوهی از خاک مدفون شده است. 

آبشار دره آبشتا

دره «آبشتا» در فاصله سه کیلومتری شمال غربی شهر نراق و در امتداد کوه ال (OL) قرار دارد. این دره از زیباترین مناظر طبیعی است که در این منطقه به چشم می خورد. در انتهای این دره، آبشار فصلی وجود دارد که نراقی ها آن را گیسو می نامند و علت این نامگذاری، رویش گیاه پرسیاوش در محل آبشار است که خاطره گیسوان بلند را تداعی می کند. ارتفاعات این دره به دلیل دارا بودن شیب منفی بستر مناسبی برای صخره نوردی به شمار می رود.

چشمه رود

چشمه رود در شرق شهر نراق و در دامنه کوه زیبای «ویلیجیا» قرار دارد و در ادامه به منطقه جاسب منتهی می‌شود. ارتفاعات این منطقه بسیار زیبا و دلنشین است و گردشگران زیادی را در فصول گرم سال به سوی خود فرا می خواند.

 

کاروانسرای حاج مهدی نراقی

این کاروانسرا با بیش از ۱۸۰ سال قدمت، متعلق به تاجری به نام حاج مهدی نراقی بوده که در زمان حیات خود آن را شروع و توسط فرزند ارشد ایشان (عبد الغفار) بنا بر وصیت پدر تکمیل گردیده است. این مجموعه برای استراحت تجار و کاروانیان و عرضه کالاهای تجاری و داد و ستد بین تجار نراق و دیگر شهرها ساخته و سپس وقف شده است.

بنای این کاروانسرای دو طبقه از  مصالح خشت، سنگ و آجر است. در طبقه اول تعدادی مغازه در یک فضای هشت ضلعی طراحی گردیده و حوض آبی در وسط این قسمت قرار دارد. در گذشته این بخش هشت ضلعی را «تاجر سرا» می نامیدند و طبقه دوم دارای اطاق های مجزا برای استراحت کاروانیان و تجار است.

 

کاروانسرای شمس السلطنه

کاروانسرای شمس السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است و قدمت و سبک معماری آن به دوره قاجار بر می گردد. حاج محمد نراقی که از رجال قاجار و فردی متول بود، با توجه به اینکه شهر نراق در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و به یک شهر تجاری تبدیل شده بود، این کاروانسرا را احداث کرد. درب های گره کاری شده مجموعه تاجر سرا چشم ها را به خود خیره می کند و به اعماق تاریخ و تمدن مردم این دیار می برد. مجموعه کاروانسرا از دوطبقه تشکیل شده است که طبقه اول آن محل نگهداری چارپایان و طبقه فوقانی به استراحتگاه تجار اختصاص داشته است.

در گذشته تعداد زیادی از مردم شهر نراق از راه خدمات رسانی به کاروانیان امرار معاش می کردند و این کاروانسرا نشانه ای بر رونق تجارت شهر نراق است. این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجر سرا و کاروانسرا است.

طول تقریبی بازار ۲۰۰ متر و در جهت خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده است. مصالح این بنا عمدتا آجر و سنگ و در برخی قسمت ها از خشت خام است. در سقف راسته بازار و چهار سوق کاشی کاری معقلی و رسمی بندی به چشم می خورد. طاق چار سوق دارای شمسه با کاشی هایی به رنگ فیروزه و سرمه ایی است.

همچنین درب های بسیار زیبا و گره کاری شده که نشان از اوج هنر استادکاران نجار نراقی است از نکات دیدنی این مجموعه است. علاوه بر این در جوار این بازار، یک آب انبارهم وجود دارد که به آب انبار بازار معروف است و به نظر می رسد همزمان با ساخت بازار احداث شده باشد.

موزه مردم شناسی نراق

موزه در حال احداث مردم شناسی نراق، بیانگر قدمت تاریخ و تمدن این شهر است و بخشی از آثار برای نمایش به عموم در آن جمع آوری شده است.

پناهگاه حیات وحش «جاسب»

در این پناهگاه ۱۳۵ گونه گیاهی از ۳۵ خانواده می‌روید که از میان آن‌ها ۲۳ گونه علفی، ۱۰۴ گونه بوته‌ای، ۸۰ گونه درختچه‌ای و ۴۰ گونه درختی دیده می‌شود. گونه‌های بُنه (پسته وحشی) و بادام کوهی از عناصر اصلی پوشش جنگلی منطقه به شمار می‌روند. زالزالک، انجیر وحشی، زرشک، گون، هزار خار، چوبک، گل ماهور، ریش بز، زنبق بیابانی، جاروی علفی و گل قاصد از دیگر گونه‌های گیاهی این منطقه هستند.

در پناهگاه حیات وحش جاسب جانورانی چون قوچ و میش، گرگ، روباه، خرگوش، گراز، تشی، خارپشت، دوپای کوچک، کبک، تیهو، بلدرچین، قمری، سبز قبا، چکاوک کاکلی، شاه بوف، سارگپه، عقاب دو برادر، دلیجه و بسیاری جوندگان و خزندگان زندگی می‌کنند. در سال‌های نه چندان دور در مناطق پیرامون این پناهگاه و تپه ماهورهای آن، شمار زیادی هوبَره وجود داشت اما اکنون به تعداد اندک مشاهده شده است.

از گونه‌های باارزش دیگری که به صورت گروهی و جفت جفت در طبیعت این منطقه یافت می‌شود، نوعی «باقرقره» به نام «کوکر شکم سیاه» است که پرنده‌ای بی‌نظیر در عرصه طبیعت است. از خصوصیات جالب این پرنده این است که پس از آشامیدن آب، پرهای جلوی سینه خود را با مقدار زیادی آب آغشته می‌کند و به خاطر قدرت بالای پرها در جذب آب، آب زیادی در پرها ذخیره شده، و مسافت زیادی را می‌پیماید تا به جوجه‌های خود برساند.

مسجد جامع

مسجد جامع نراق در سال ۱۲۴۳ قمری و در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، توسط حاج علی محمد نراقی یکی از تجار متدین نراقی ساخته شده است و در مرکز بافت قدیمی این شهر قرار دارد. سبک معماری این مسجد متعلق به دوران قاجار بوده و از نظر معماری بسیار شبیه به مسجد آقا بزرگ کاشان است.

بنا به نظر کارشناسان معماری اسلامی، وجود مسجد جامع در هر شهر نشانگر رونق و مرکزیت آن شهر نسبت به اطراف خود است. این موضوع نشان می‌دهد که شهر نراق روزگاری رونق فراوانی داشته است.

درِ ورودی مسجد تماماً از چوب گردو است که روی آن به زیبایی کنده‌کاری شده است. کاشی‌های رنگی و طرح‌های اسلامی از قسمت‌هایی است که با معماری زیبا و هنرمندی خاصی ساخته شده است.

مسجد جامع نراق در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۳۵۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بقعه امامزاده سلیمان نراق

بقعه امامزاده سلیمان در قرن هفتم هجری با معماری ۸ ضلعی، گنبد دو پوش و مصالح خشت و گل در شهر قدیمی نراق ساخته شد. همچنین در دوره صفویه کاشی‌کاری گنبد، نما کاری آجر و صحن شرقی به این بقعه اضافه و در دوره قاجار، دو صحن دیگر در ضلع شمال و جنوب آن الحاق شده است.

در این بقعه ۶ امامزاده به نام‌های‌ هادی و سلیمان از نوادگان امام علی بن ابی‌طالب‌(ع) و مهدی، مطهر، طاهر و حسین از نوادگان امام کاظم(ع) مدفون هستند.

روایت شده است که این امامزادگان در اطراف نراق به شهادت رسیده و چون مردم نراق شیعه مذهب و پیرو سادات علوی بوده‌اند آنها را به شهر آورده و با احترام دفن کرده اند.

سبک معماری این بقعه شبیه به آثار سده هفتم است. این بقعه در واقع، برجی با گنبدی بلند است که گنبد آن در ابتدا هیچ ایوانی نداشته ولی در دوره صفویه به پیرامون آن سه ایوان ساخته شده است.

بقعه امامزاده یحیی

بقعه امامزاده یحیی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال از آثار دوره سلجوقیان و یکی از قدیمی‌ترین بناهای آجری شهر نراق به شمار می‌آید. این بقعه در غرب شهر تاریخی نراق و در نزدیکی بقعه امامزاده سلیمان قرار دارد.

امامزاده یحیی از نوادگان امام کاظم (ع) است. بنای این زیارتگاه از بناهای سده هفتم محسوب می‌شود. گنبد این بنا از بیرون برجی شکل و از درون مربعی و تک پوش است.

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر نراق متعلق به دوره سوم زمین شناسی است و یکی از پدیده‌های انگشت شمار جهان به‌ شمار می‌‌آید که در سال ۱۳۶۸ توسط گروهی از کوهنوردان شناسایی شده ‌است. نوشتن از ویژگی های این غار خود گزارش مفصلی را می طلبد.

آب‌انبار حاج مهدی

آب‌انبار حاج مهدی که به آب‌انبار محله بالا نیز شهرت دارد، از دیگر آثار دوره قاجار در نراق محسوب می شود. این آب‌انبار همچنین به علت اینکه رو به روی مسجد جامع شهر نراق قرار دارد به آب‌انبار مسجد جامع نیز مشهور است. این آب‌انبار توسط حاج مهدی ولد عبدالله ساخته شده و دارای پلان شمالی – جنوبی است. در ساخت این آب‌انبار از مصالحی چون آجر، سنگ، آهک و ساروج استفاده شده و راه‌پله آن که منتهی به پاشیر می‌شود ۳۳ پله دارد و از آجر و سنگ ساخته شده است. سر در ورودی آن تزئیناتی ندارد و با آجر به صورت خفته و راسته ساخته شده اما پوشش سقف ورودی و راه‌پله‌های آن دارای تزئینات زیبایی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای و آبی است.

میل نراق

میل نراق در ۷ کیلومتری شرق این شهر در گردنه‌ای موسوم به گردنه نراق در مسیر نراق – مشهد اردهال در استان مرکزی قرار دارد. این میل به صورت مخروطی شکل با مصالحی چون سنگ و ملاط ساروج و در داخل از گچ ساخته شده است.

میل نراق که قدمت آن احتمالا به دوره صفویه باز‌می‌گردد، قطر کلی‌اش ۶/۲۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۷/۵ متر است. از آنجا که در زمان صفویه و قاجاریه کاشان و نراق دارای رونق فراوانی بودند بر اساس شواهد، احتمال می رود این میل در دوره صفویه یا قاجاریه برای راهنمایی کاروانیان ساخته شده باشد.

ورود به این میل از جنوب از طریق راهی به عرض ۸۰ سانتی‌متر با سقفی طاقی شکل با چند پله به داخل امکان پذیر است. در قسمت بالای ورودی، نورگیری وجود دارد و بالای آن نیز یکی دیگر تعبیه شده است که احتمال می‌رود این میل دو طبقه بوده است.

,

شهری که از مجموع ۱۴۰ هکتار آن، کالبد ۲۰ هکتارش بافت تاریخی دارد و به عنوان دومین شهر ویژه کشور در حوزه معماری و شهرسازی به شمار می‌رود.

,

این شهر تاریخی با ویژگی های خاص از معماری دوره ایلخانی، سلجوقی و قاجاریه پیروی می کند و دارای ۱۰۰ منزل و ابنیه تاریخی مطرح و ارزشمند است که از جذابیت های متعدد گردشگری برخوردار است.

,

شهر نراق مجموعه ای کم نظیر از نبوغ هنری، تبادل ارزش های فرهنگی و معماری در محدوده زمانی تاریخی است که در آنسه آب انبار، دو کاروانسرا و بازار شمس السلطنه به عنوان آثار و ابنیه تاریخی به چشم می خورد.

,

, ,

خانه تاریخی نخجیر

, خانه تاریخی نخجیر, خانه تاریخی نخجیر,

قدمت این خارنه تاریخی بیش از یکصد سال است و  در بافت قدیم شهر تاریخی نراق واقع شده است. معماری این خانه خشت و گلی به صورت خانه باغ و دارای ۶ اتاق و یک آشپزخانه است. خانه نخجیر با تمرکز بر روی خوراک های بومی و محلی و محصولات باغی و کشاورزی به صورت سبز و ارگانیک بدون استفاده از سموم و کودشیمیایی به توسعه، ترویج و احیاء ارزشهای بومی، سنتی و محلی شهر نراق می پردازد.

,

خانه نخجیر تنها اقامتگاه بوم گردی واقع در شهر نراق (شهرستان دلیجان) بوده که یادآور میراث گذشتگان است و با ارائه خدمات گردشگری از میهمانان داخلی و خارجی شهر نراق پذیرائی می نماید.

,

, ,

 

,

غار قلعه اُل

, غار قلعه اُل, غار قلعه اُل,

غار قلعه اُل، غاری که بخش مهمی از تاریخ ایران و نراق را در دل خود پنهان کرده است و در صخره های کوه «اُل» که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی و در طول قرن ها در بدنه آهکی این کوه به وجود آمده و محیطی امن و مناسب برای پناهگاه در مواقع خطر به حساب می آمده است .

,  .,

دهانه این غار در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است. نام این غار که بیشتر در فرهنگ عامه از آن به قلعه اُل نام می برند از اسم کوهی که در آن قرار دارد، اخذ شده است. آل در فرهنگ لغت به آشیانه عقاب و در زبان ترکی به جن می گویند و در باورهای مردم نراق قلعه اُل به قلعه جنیان هم معروف است و حکایت ها و افسانه های مختلفی هم از حضور جنیان در این قلعه وجود دارد.

,

در جلو دهانه ورودی غار، حوض آبی به ابعاد تقریبی ۲×۲ متر به ارتفاع ۵/۲ متر با مصالح سنگ و ساروج وجود دارد که متاسفانه در این سالها سارقان و حفاران غیرمجاز قسمت زیادی از آن را تخریب کرده‌انددر ضلع شرقی غار بخشی وجود دارد که در فصل بهار قطرات آب از سقف به پایین می چکد و منظره دلچسبی را ایجاد می کند. بر اساس شواهد بخش هایی از غار به مرور زمان تخریب و در زیر انبوهی از خاک مدفون شده است. 

, ×, ,

, ,

آبشار دره آبشتا

, آبشار دره آبشتا, آبشار دره آبشتا,

دره «آبشتا» در فاصله سه کیلومتری شمال غربی شهر نراق و در امتداد کوه ال (OL) قرار دارد. این دره از زیباترین مناظر طبیعی است که در این منطقه به چشم می خورد. در انتهای این دره، آبشار فصلی وجود دارد که نراقی ها آن را گیسو می نامند و علت این نامگذاری، رویش گیاه پرسیاوش در محل آبشار است که خاطره گیسوان بلند را تداعی می کند. ارتفاعات این دره به دلیل دارا بودن شیب منفی بستر مناسبی برای صخره نوردی به شمار می رود.

,  (OL) ,

, ,

چشمه رود

, چشمه رود, چشمه رود,

چشمه رود در شرق شهر نراق و در دامنه کوه زیبای «ویلیجیا» قرار دارد و در ادامه به منطقه جاسب منتهی می‌شود. ارتفاعات این منطقه بسیار زیبا و دلنشین است و گردشگران زیادی را در فصول گرم سال به سوی خود فرا می خواند.

,

 

,

کاروانسرای حاج مهدی نراقی

, کاروانسرای حاج مهدی نراقی, کاروانسرای حاج مهدی نراقی,

این کاروانسرا با بیش از ۱۸۰ سال قدمت، متعلق به تاجری به نام حاج مهدی نراقی بوده که در زمان حیات خود آن را شروع و توسط فرزند ارشد ایشان (عبد الغفار) بنا بر وصیت پدر تکمیل گردیده است. این مجموعه برای استراحت تجار و کاروانیان و عرضه کالاهای تجاری و داد و ستد بین تجار نراق و دیگر شهرها ساخته و سپس وقف شده است.

,

بنای این کاروانسرای دو طبقه از  مصالح خشت، سنگ و آجر است. در طبقه اول تعدادی مغازه در یک فضای هشت ضلعی طراحی گردیده و حوض آبی در وسط این قسمت قرار دارد. در گذشته این بخش هشت ضلعی را «تاجر سرا» می نامیدند و طبقه دوم دارای اطاق های مجزا برای استراحت کاروانیان و تجار است.

,

, ,

 

,

کاروانسرای شمس السلطنه

, کاروانسرای شمس السلطنه, کاروانسرای شمس السلطنه,

کاروانسرای شمس السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است و قدمت و سبک معماری آن به دوره قاجار بر می گردد. حاج محمد نراقی که از رجال قاجار و فردی متول بود، با توجه به اینکه شهر نراق در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و به یک شهر تجاری تبدیل شده بود، این کاروانسرا را احداث کرد. درب های گره کاری شده مجموعه تاجر سرا چشم ها را به خود خیره می کند و به اعماق تاریخ و تمدن مردم این دیار می برد. مجموعه کاروانسرا از دوطبقه تشکیل شده است که طبقه اول آن محل نگهداری چارپایان و طبقه فوقانی به استراحتگاه تجار اختصاص داشته است.

,

در گذشته تعداد زیادی از مردم شهر نراق از راه خدمات رسانی به کاروانیان امرار معاش می کردند و این کاروانسرا نشانه ای بر رونق تجارت شهر نراق است. این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجر سرا و کاروانسرا است.

,

طول تقریبی بازار ۲۰۰ متر و در جهت خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده است. مصالح این بنا عمدتا آجر و سنگ و در برخی قسمت ها از خشت خام است. در سقف راسته بازار و چهار سوق کاشی کاری معقلی و رسمی بندی به چشم می خورد. طاق چار سوق دارای شمسه با کاشی هایی به رنگ فیروزه و سرمه ایی است.

,

همچنین درب های بسیار زیبا و گره کاری شده که نشان از اوج هنر استادکاران نجار نراقی است از نکات دیدنی این مجموعه است. علاوه بر این در جوار این بازار، یک آب انبارهم وجود دارد که به آب انبار بازار معروف است و به نظر می رسد همزمان با ساخت بازار احداث شده باشد.

,

, ,

, ,

موزه مردم شناسی نراق

, موزه مردم شناسی نراق, موزه مردم شناسی نراق,

موزه در حال احداث مردم شناسی نراق، بیانگر قدمت تاریخ و تمدن این شهر است و بخشی از آثار برای نمایش به عموم در آن جمع آوری شده است.

,

, ,

پناهگاه حیات وحش «جاسب»

, پناهگاه حیات وحش «جاسب», پناهگاه حیات وحش «جاسب»,

در این پناهگاه ۱۳۵ گونه گیاهی از ۳۵ خانواده می‌روید که از میان آن‌ها ۲۳ گونه علفی، ۱۰۴ گونه بوته‌ای، ۸۰ گونه درختچه‌ای و ۴۰ گونه درختی دیده می‌شود. گونه‌های بُنه (پسته وحشی) و بادام کوهی از عناصر اصلی پوشش جنگلی منطقه به شمار می‌روند. زالزالک، انجیر وحشی، زرشک، گون، هزار خار، چوبک، گل ماهور، ریش بز، زنبق بیابانی، جاروی علفی و گل قاصد از دیگر گونه‌های گیاهی این منطقه هستند.

, .,

در پناهگاه حیات وحش جاسب جانورانی چون قوچ و میش، گرگ، روباه، خرگوش، گراز، تشی، خارپشت، دوپای کوچک، کبک، تیهو، بلدرچین، قمری، سبز قبا، چکاوک کاکلی، شاه بوف، سارگپه، عقاب دو برادر، دلیجه و بسیاری جوندگان و خزندگان زندگی می‌کنند. در سال‌های نه چندان دور در مناطق پیرامون این پناهگاه و تپه ماهورهای آن، شمار زیادی هوبَره وجود داشت اما اکنون به تعداد اندک مشاهده شده است.

, .,

از گونه‌های باارزش دیگری که به صورت گروهی و جفت جفت در طبیعت این منطقه یافت می‌شود، نوعی «باقرقره» به نام «کوکر شکم سیاه» است که پرنده‌ای بی‌نظیر در عرصه طبیعت است. از خصوصیات جالب این پرنده این است که پس از آشامیدن آب، پرهای جلوی سینه خود را با مقدار زیادی آب آغشته می‌کند و به خاطر قدرت بالای پرها در جذب آب، آب زیادی در پرها ذخیره شده، و مسافت زیادی را می‌پیماید تا به جوجه‌های خود برساند.

, .,

, ,

, ,

مسجد جامع

, مسجد جامع, مسجد جامع,

مسجد جامع نراق در سال ۱۲۴۳ قمری و در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، توسط حاج علی محمد نراقی یکی از تجار متدین نراقی ساخته شده است و در مرکز بافت قدیمی این شهر قرار دارد. سبک معماری این مسجد متعلق به دوران قاجار بوده و از نظر معماری بسیار شبیه به مسجد آقا بزرگ کاشان است.

, .,

بنا به نظر کارشناسان معماری اسلامی، وجود مسجد جامع در هر شهر نشانگر رونق و مرکزیت آن شهر نسبت به اطراف خود است. این موضوع نشان می‌دهد که شهر نراق روزگاری رونق فراوانی داشته است.

, .,

درِ ورودی مسجد تماماً از چوب گردو است که روی آن به زیبایی کنده‌کاری شده است. کاشی‌های رنگی و طرح‌های اسلامی از قسمت‌هایی است که با معماری زیبا و هنرمندی خاصی ساخته شده است.

, .,

مسجد جامع نراق در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۳۵۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

, .,

بقعه امامزاده سلیمان نراق

, بقعه امامزاده سلیمان نراق, بقعه امامزاده سلیمان نراق,

بقعه امامزاده سلیمان در قرن هفتم هجری با معماری ۸ ضلعی، گنبد دو پوش و مصالح خشت و گل در شهر قدیمی نراق ساخته شد. همچنین در دوره صفویه کاشی‌کاری گنبد، نما کاری آجر و صحن شرقی به این بقعه اضافه و در دوره قاجار، دو صحن دیگر در ضلع شمال و جنوب آن الحاق شده است.

, .,

در این بقعه ۶ امامزاده به نام‌های‌ هادی و سلیمان از نوادگان امام علی بن ابی‌طالب‌(ع) و مهدی، مطهر، طاهر و حسین از نوادگان امام کاظم(ع) مدفون هستند.

, .,

روایت شده است که این امامزادگان در اطراف نراق به شهادت رسیده و چون مردم نراق شیعه مذهب و پیرو سادات علوی بوده‌اند آنها را به شهر آورده و با احترام دفن کرده اند.

, .,

سبک معماری این بقعه شبیه به آثار سده هفتم است. این بقعه در واقع، برجی با گنبدی بلند است که گنبد آن در ابتدا هیچ ایوانی نداشته ولی در دوره صفویه به پیرامون آن سه ایوان ساخته شده است.

, .,

, ,

بقعه امامزاده یحیی

, بقعه امامزاده یحیی, بقعه امامزاده یحیی,

بقعه امامزاده یحیی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال از آثار دوره سلجوقیان و یکی از قدیمی‌ترین بناهای آجری شهر نراق به شمار می‌آید. این بقعه در غرب شهر تاریخی نراق و در نزدیکی بقعه امامزاده سلیمان قرار دارد.

, .,

امامزاده یحیی از نوادگان امام کاظم (ع) است. بنای این زیارتگاه از بناهای سده هفتم محسوب می‌شود. گنبد این بنا از بیرون برجی شکل و از درون مربعی و تک پوش است.

, .,

, ,

غار چال نخجیر

, غار چال نخجیر, غار چال نخجیر,

غار چال نخجیر نراق متعلق به دوره سوم زمین شناسی است و یکی از پدیده‌های انگشت شمار جهان به‌ شمار می‌‌آید که در سال ۱۳۶۸ توسط گروهی از کوهنوردان شناسایی شده ‌است. نوشتن از ویژگی های این غار خود گزارش مفصلی را می طلبد.

, .,

, ,

آب‌انبار حاج مهدی

, آب‌انبار حاج مهدی, آب‌انبار حاج مهدی,

آب‌انبار حاج مهدی که به آب‌انبار محله بالا نیز شهرت دارد، از دیگر آثار دوره قاجار در نراق محسوب می شود. این آب‌انبار همچنین به علت اینکه رو به روی مسجد جامع شهر نراق قرار دارد به آب‌انبار مسجد جامع نیز مشهور است. این آب‌انبار توسط حاج مهدی ولد عبدالله ساخته شده و دارای پلان شمالی – جنوبی است. در ساخت این آب‌انبار از مصالحی چون آجر، سنگ، آهک و ساروج استفاده شده و راه‌پله آن که منتهی به پاشیر می‌شود ۳۳ پله دارد و از آجر و سنگ ساخته شده است. سر در ورودی آن تزئیناتی ندارد و با آجر به صورت خفته و راسته ساخته شده اما پوشش سقف ورودی و راه‌پله‌های آن دارای تزئینات زیبایی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای و آبی است.

, ., ., .,

, ,

میل نراق

, میل نراق, میل نراق,

میل نراق در ۷ کیلومتری شرق این شهر در گردنه‌ای موسوم به گردنه نراق در مسیر نراق – مشهد اردهال در استان مرکزی قرار دارد. این میل به صورت مخروطی شکل با مصالحی چون سنگ و ملاط ساروج و در داخل از گچ ساخته شده است.

, .,

میل نراق که قدمت آن احتمالا به دوره صفویه باز‌می‌گردد، قطر کلی‌اش ۶/۲۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۷/۵ متر است. از آنجا که در زمان صفویه و قاجاریه کاشان و نراق دارای رونق فراوانی بودند بر اساس شواهد، احتمال می رود این میل در دوره صفویه یا قاجاریه برای راهنمایی کاروانیان ساخته شده باشد.

, .,

ورود به این میل از جنوب از طریق راهی به عرض ۸۰ سانتی‌متر با سقفی طاقی شکل با چند پله به داخل امکان پذیر است. در قسمت بالای ورودی، نورگیری وجود دارد و بالای آن نیز یکی دیگر تعبیه شده است که احتمال می‌رود این میل دو طبقه بوده است.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه