اخبار داغ

لطفاً استعفای ظریف را تحلیل نکنید!

لطفاً استعفای ظریف را تحلیل نکنید!
خبر استعفای ظریف واکشن‌های فراونی در ایران وجهان ایجاد کرد. آیا در دولت، کسی به میز و صندلی ظریف حسادت می‌کند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تهران نیوز ، خبر مثل یک بمب عمل کرد: محمد جواد ظریف استعفا داد. اواخر شب بود که خبر استعفای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط صفحه شخصی وی در اینستاگرام منتشر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   تهران نیوز,  تهران نیوز,

دقایقی از این خبر نگذشته بود که همه رسانه‌های جهان این خبر را به تیتر اول خود تبدیل کرده بودند.

,

نشر این خبر در واقع یک شوک به جامعه بود، همه مات و مبهوت از تصمیم غیر منتظره آقای ظریف آن‌هم در روزی که بشار اسد بعد از هشت سال جنگ داخلی به ایران آمده بود، یک اقدام غیرحرفه‌ای محسوب می‌شد.

,

اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که محمد جواد ظریف پیش از آن نیز درخواست استعفا داده بود.

,

حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با واکنش به استعفای ظریف می‌نویسد:

,

هفته نامه ۹ دی در شماره ۳۴۵ (اواخر دی ماه) از استعفای ظریف خبر داده بود. آگاهان سیاسی، استعفای ظریف را در کنار ناکارآمدی حسن روحانی برای رفع مشکلات داخلی و معیشتی مردم، به معنای فروپاشی دولت حسن روحانی می‌دانند. ظریف در اسفند سال ۹۱ با ورود در سفارت آمریکا در ترکیه به‌دنبال بازگشت به آمریکا و زندگی دائمی در آنجا بود. این نکته را در سال ۹۲ در نطق مخالفتم با کابینه حسن روحانی اعلام کردم. اکنون دستگاه قضایی باید ظریف را ممنوع الخروج و به نقش وی در تحمیل تحریم‌های جدید و همچنین حضور عناصر جاسوس در تیم وی رسیدگی کند.

,

 

,


این در حالی است که حسین دهباشی فعال رسانه‌ای و از نزدیکان سابق دولت روحانی در واکنش به استعفای ظریف در کانال خود نوشت:

, ,
,

‏«دکتر جواد ظریف استعفا داد. مردی مومن، میهن‌دوست و خوش‌اخلاق. که حیف. اشتباهات بسیار بزرگ داشت. اشتباهاتی نظیر اعتماد به ادعاهای شفاهی آمریکایی‌ها، کوچک‌نمایی توان دفاع ملی و تخریب اعتماد به نفس عمومی، کم‌اعتنایی به روابط منطقه‌ای کشورمان، نامحرم دانستن مردم و مجلس و پنهان‌کاری مفاد واقعی مذاکرات و توافقات. و شتابزدگی در امضای عهدنامه ساده‌دلانه و ننگین برجام که می‌توانست بسیار بهتر از این‌ها توافق شود.کتاب “آقای سفیر” (خاطرات آقای ظریف) چقدرخوب است در شناختی ولو مختصروممیزی شده از تاریخ معاصر ایران عزیزمان. کاش ایشان به زودی عبرت‌هایش را هم بنویسند در قالب “آقای وزیر”….»

,

اما آنچه از اخبار تاکنون منتشر شده منتسب به استعفای وزیر خارجه می‌توان برداشت کرد این است که ظریف به علت عدم حضور در دیدارهای بشار اسد در تهران استعفا داده و یا حداقل دلخورهای جدی دارد.

,

پس از اعلام استعفای وزیر خارجه در رسانه‌ها ، خبرنگار انتخاب به‌صورت پیامکی صحت و سقم این خبر را از او جویا شد که ظریف در پاسخ این پیامک را ارسال کرد: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

,

به نظر می‌رسد مقصود او از «ملاقات‌های امروز»، دیدار دوشنبه بشار اسد با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری باشد؛ دیدارهایی که در تصاویر منتشرشده از آن‌ها ظریف به چشم نمی‌خورد.

,

, , ,
عکسی که برخی از رسانه‌ها تلاش کردند تا علت استعفای ظریف را حضور حاج قاسم سلیمانی  در دیدار بشار اسد و  رئیس جمهور القا کنند.
,

خبر وقتی منتشر شد که رسانه‌های معاند داخلی در یک همکاری آشکار بخشی از تصاویری را که حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان نفر اول در سمت راست بشار اسد در دیدار با حسن روحانی بود نشان می‌دهند و این‌گونه القا می‌کنند که گویی سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی توسط حاج قاسم سیلمانی مدیریت و راهبری می‌شود.

,

در همین حین برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب در توئیت‌ها، به ترویج این دیدگاه کمک کردند.

,

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت خاتمی در توییتر می‌نوسید:

,

استعفای ظریف اقدامی به موقع بود دخالت دیگران غیر مسئول در روابط خارجی منافع ملی را به خطر انداخته است….

,

حجت نظری ، عضو شورای شهر تهران نیز در مطلبی نوشت:

,

اگر استعفای آقای ظریف صحت داشته باشد فارغ از نحوه استعفا او را تحسین می‌کنم که شهامت داشت وقتی نمی‌تواند کارهای مدنظرش را انجام دهد … عطایش را به لقایش ببخشد.

,


عماد باقی، فعال اصلاح طلب نیز در پستی خاطر نشان کرد:

, , ,
,

پیام استعفای ظریف روشن است مردم در انتخابات با شنیدن همه دیدگاها به برنامه و دیدگاهی رای می‌دهند تا کشور نجات یابد اما بخش موازی کاری و غیر انتخابی حکومت که قوای قهریه دارد آرا مردم را به سود خود مصادره می‌کند.

,


آذر منصوری، فعال اصلاح‌طلب نیز نوشت:

, , ,
,

برای منافع ملی یک جایی باید با صدای بلند ایستاد و بدون لکنت از مردم وکشور دفاع کرد یک جایی باید با اقتدار و صبر مذاکره کرد یک جایی هم باید استعفا داد…

,

, , ,

اما فارغ از همه این موارد آنچه علت دلخوری ظریف است، عدم هماهنگی از سوی دولت و نهاد ریاست جمهوری با وی است.

,

اختلاف نظر بین اعضای دولت روز به روز گسترده‌تر و علنی‌تر می‌شود، همان‌طور که علت استعفای وزیر سابق بهداشت و وزیر مسکن نیز همین عامل بود.

,

در واقع در درون دولت جوی حاکم شده است که برای ماندن یا راندن تلاش می‌کند و بین اعضای کابینه دو یا چند دستگی ایجاد شده است.

,

در واقع هسته اصلی این چند دستگی را می‌توان به مثلت واعظی _ نوبخت _ جهانگیری ربط داد البته اسحاق جهانگیری چندی قبل در سخنانی بیان کرده بود که اختیار جابه جا کردن رئیس دفترش را نیز ندارد! و خود را از این مثلث کنار کشید.

,

بر همه اهالی رسانه و سیاست پوشیده نیست که سیاست‌های اقتصادی دولت از فیلتر محمدرضا نوبخت و سیاست اجرایی و تصمیم‌گیری‌ها در واقع از فیلتر محمود واعظی رد و سپس به رئیس جمهور می‌رسد.

, , ,
جلوس  محمود واعظی بر صندلی‌ای که باید محمدجواد ظریف بر روی آن می‌نشست.
,

واعظی پیش از این که با دولت حسن روحانی فعالیت خود را آغاز کند یکی از مدیران وزارت امور خارجه بوده است. وی پس از آن‌که مدیرعاملی مخابرات در سال ۶۵ به شخص دیگری سپرد، توسط علی اکبر ولایتی به وزرات خارجه آمد و به مدت یکسال به‌عنوان مشاور و بعد رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی وزارت امور خارجه از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ بر عهده گرفت. معاونت سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه به مدت ۱۰ سال، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸، معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۲ از دیگر سمت‌های محمود واعظی در عرصه دیپلماسی بوده است.

,

این در حالی است که محود واعظی بعد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری تلاش فراوانی را تصدی وزارت امور خارجه کرد که با شکست روبرو شد و در آخرین لحظات نام او در لیست اعضای کابینه به‌عنوان وزیر ارتباطات به مجلس فرستاده شد.

,

به هر جهت، علت دلخوری ظریف و استعفای آن، حضور حاج قاسم سلیمانی در دیدار بشار اسد نیست. چراکه محمدجواد ظریف بارها از هماهنگی کامل با سپاه قدس و شخص حاج قاسم سلیمانی سخن به میان آورده است.

,

حالا باید دولتی‌ها جواب بدهند که چرا ظریف نبود؟ آیا خودش نیامد؟ مسئول هماهنگی اگر دولت نبوده است پس چه کسی باید وظیفه آن را انجام می‌داد؟ بی‌هماهنگی بود یا غفلت و …. .

,

روزهای دیگر می‌توان به پاسخ بسیاری از سئوالات دست یافت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه