اخبار داغ

جاذبه های استان سمنان را بیشتر بشناسید؛

جاذبه‌های گردشگری آرادان؛ تلفیقی از طبیعت و آثار تاریخی

جاذبه‌های گردشگری آرادان؛ تلفیقی از طبیعت و آثار تاریخی
جاذبه های گردشگری متنوع در استان سمنان، این امکان را برای خانواده های ایرانی فراهم می آورد تا با هر سلیقه ای، این استان زیبا را مقصد گردشگری نوروزی خود در نظر بگیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، سفر و گشت و گذار همیشه برای خانواده های ایرانی جذاب بوده و هست. نوروز فرصت مناسبی است تا هموطنان با مسافرت و گردش در نقاط مختلف کشور، تعطیلات خوب و خوشی را برای خود رقم بزنند. بسیاری از هموطنان از هم اکنون در پی اقدام برای برنامه ریزی سفر نوروزی خود می باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

با توجه به سلایق متفاوت هر فرد، قطعا برخی ها گذراندن در کنار دریا و جنگل و هوای مطبوع و دل انگیز طبیعت را می پسندند و برخی ها دیدن جاذبه های تاریخی و سفر به دل تاریخ برایشان جذابیت خاصی دارد، برخی ها هم کویر نوردی را ترجیح می دهند. جاذبه های گردشگری متنوع استان سمنان این امکان را به خانواده های ایرانی می دهد تا با هر سلیقه ای، این استان زیبا را مقصد گردشگری خود بدانند.

,

جاذبه های گردشگری متنوعی که از شرق تا غرب استان ار جنگل گرفته تا کویر گسترانیده شده است و هر گردشگری را مجذوب می کند.

,

اینجا فرصت را مغتنم شمرده و به معرفی جاذبه های گردشگری در شهرستان های استان سمنان می پردازیم به ویژه اینکه این استان در مسیر جاده پرتردد تهران- مشهد قرار گرفته و معرفی جاذبه های گردشگری این دیار را دو چندان می نماید.

,

آرادان اولین شهرستان استان است که در این گزارش به معرفی جاذبه های گردشگری آن خواهیم پرداخت.

,

این شهرستان دارای آب و هوایی کوهپایه ای در مرکز، ییلاقی در شمال و کویری در جنوب شهرستان می باشد.

,

تا قبل از تقسیمات شهرستانی، جاذبه های گردشگری آرادان در زیرمجموعه گرمسار دیده می شد، اما چند سالی است که آرادان هم نشان داده در زمینه گردشگری حرفهای بسیاری برای گفتن دارد به طوری که جاذبه های گردشگری بسیاری از جمله امامزاده، آب انبار، کاروانسرا، جاذبه های طبیعی و ... را می توان در آرادان دید، و بازدید آن را به دیگران توصیه کرد.

,

اماکن مذهبی

, اماکن مذهبی, اماکن مذهبی,

امامزاده سلطان شاه نظر

, امامزاده سلطان شاه نظر,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

قدمت امامزاده سلطان شاه نظر تقریبا به 200 سال پیش بازمی گردد و مربوط به اوایل دوره قاجار می باشد.

,

از مدفون این بقعه اطلاع دقیقی در دست نیست و تاکنون شجره‌ای که مشخص‌کننده اصل و نسب صاحب آن آرامگاه باشد به دست نیامده است.

,

این امامزاده که در شهر آرادان واقع شده دارای طاق های جناقی و گنبدی شکل تقریبا مخروطی است. معماری ساختمان بقعه در نوع خود کم نظیر و داخل گنبد از گچ بری های زیبا برخوردار است.

,

این بنا بر روی تپه‌ای واقع شده که از فاصله دور به خوبی نمایان است و برابر شواهد موجود، قدمت تپه به دوران قبل از اسلام می‌رسد.

,

امامزاده علی اکبر(ع)

, امامزاده علی اکبر(ع),

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

بقعه امام زاده علی اکبر (ع) در جنوب آرادن و در قریه امامزاده علی اکبر قرار دارد. قدمت این بقعه دقیقاً قید نشده است ولی بنا بر شواهد و قرائن قدمت آن به ۸۵۰ سال پیش بازمی گردد.

,

 گنبد اصلی این بنا ایلخانی می باشد و در دوره قاجار یک رواق، ایوان، جلوخان و هشتی به آن اضافه شده است. معماری بقعه و بارگاه با نمای آجری ساخته شده است و فاقد هرگونه کاشی کاری می باشد.

,

بقعه امام زاده علی اکبر(ع) به غیر از زیارتگاه، هم اکنون آرامگاه درگذشتگان آن قریه نیز می باشد.

,

اماکن تاریخی

, اماکن تاریخی, اماکن تاریخی,

کاروانسرای شاه عباسی ده نمک

, کاروانسرای شاه عباسی ده نمک,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

کاروانسرای شاه عباسی ده نمک که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در 20 کیلومتری شرق آرادان بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ فرش بنا شده است.

,

 قدمت این کاروانسرا که به دوره صفویه بازمی گردد، ساختمانی جالب و شگفت انگیز و از شاهکارهای عصر خود بشمار می رود.

,

کاروانسـرا از نوع کاروانسرای چهار ایـوانی می باشد، در قسمت جنوبـی آن تالاری معروف به نام شاه نشین قرار دارد. این کاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائـی ساخته شده است و دارای 24 حجـره با یک اطاق حدوداً 3 *2 که جهت اسکان مسافران در تابستان و زمسـتان از آن استفاده می کرده اند می باشد.

,

اندرون بنا محـوطه بزرگی است که گرداگرد آن دارای اطاقهای کوچـک و یک درب بـدون روزن با پوشش آجری مشـهود است و در قسمت شمالی آن یک صـحن بزرگ با طاق مشاهده می گردد.

,

در بدنه داخل ایوان ورودی از قسمـت جنوب جای کتیبه تاریخـی است که متاسفانه توسـط سود جـویان اموال فرهنگی به سرقـت رفته است.

,

درضلع غربی کارورانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد. آب مورد نیاز ساکنان این کاروانسـرا نیز به وسیله آب انبارهایی که در کنار جـاده قرار داشته تأمین می شده است.

,

در قسمت پشت ساختمانهای درون حیاط به صورت غلام گردشی طویله های بزرگی برای چهار پایان و مکانی برای خواب و پخت و پز دیده می شود.

,

آب انبار ده نمک

, آب انبار ده نمک,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

این آب انبار در روستای ده نمک و کنار کاروانسرای شاه عباسی قرار دارد که منسوب به دوره قاجار است.

,

آب انبار ده نمک دارای پاشیر، مخزن و پوشش گنبدی مخزن که به شکل پلکانی ساخته شده می باشد که البته دارای سردری نیز بوده است. پلان مخزن همانند اکثر مخازن معمول آب انبارها منطقه براساس دایره ساخته شده که قطر خارجی آن در حدود 5/10 متر و عمق آن حدود 5/8 متر از سطح زمین می باشد.

,

این آب انبار دارای پوشش گنبدی بروی مخزن می باشد که سطح خارجی آن بصورت پلکانی می باشد، مصالح اصلی بکار رفته آجر و ملات می باشد و با تزئینات حصیری کار شده است. در ساخت مخزن از مصالح سنگ وشفته آهکی با روکش ساروج استفاده شده است.

,

قلعه یاتری علیا

, قلعه یاتری علیا,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

همانطور که از نام قلعه مشخص است در روستای یاتری علیا قرار دارد که فاصله این قلعه تا مرکز شهرستان آرادان 2 کیلومتر می باشد. نام یاتری یک کلمه ترکی و به معنی خوابگاه ذکر شده است، یاتری در گذشته حکومت نشین خوار بوده است.

,

این قلعه بسیار قدیمی بر روی تپه ای بنا شده بود که محدوده آن بسیار وسیع بوده است، صنیع الدوله در خصوص این قلعه و ده یاتری می نویسد بناهای جدید یاتری از امین السلطان محمدجعفر خان نایب خوار ساخته است.

,

راه دستری به این بقعه از سمت جاده گرمسار به آرادان است که در سه راه روستای یاتری علیا وارد روستا  شده بعد از میدان اول در سمت راست جاده اصلی این قلعه قابل رویت است.

,

جاذبه های طبیعی

, جاذبه های طبیعی, جاذبه های طبیعی,

چشمه های لزوره

, چشمه های لزوره,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

لزوره در ۶۳ کیلومتری شمال شرق آرادان و در میان کوه ‌های کلناب و سنگاب قرار دارد. منطقه لزوره از مناطق ییلاقی شهرستان آرادان (بخش کهن آباد و دهستان فروان) از جاذبه های زیبای گردشگری این منطقه به شمار می رود.

,

مجموعه چشمه سار‌های لزوره دارای گواراترین آب‌ در شمال منطقه آرادان می باشد. لزوره دارای چمن زار وسیعی است که پوشیده از انواع گل ‌های ارکیده و آلاله ‌های زرد است. مراتع لزوره پوشیده از گیاه صنعتی باریجه و گیاهان دارویی ومعطر مثل آویشن است. گروهی از عشایر الیکایی دوره‌ی ییلاقی را در این ییلاق مصفا سپری می‌کنند.

,

در انتهای جنوبی دشت لزوره آبشار بسیار زیبایی قرار دارد که به زیبایی های این منطقه افزوده است.

,

روستای نمونه گردشگری پاده

, روستای نمونه گردشگری پاده,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

روستای پاده با پیشینه طولانی، یکی از روستاهای قدیمی استان سمنان است. نام اصلی این روستا در گذشته "پایین ده" بود که به مرور به پاده تبدیل شد.

,

روستای پاده در ٢ کیلومتری شرق روستای اسلام آباد(قلعه خرابه) و ٤ کیلومتری شمال شرقی شهر آرادان و ١٦ کیلومتری گرمسار واقع شده است.

,

این روستا که در منطقه کویری استقرار یافته دارای اقلیم نیمه بیابانی می باشد و آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است.

,

مردم روستای پاده با گویش الیکایی پاده ای سخن می‌گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. مهمترین آثار تاریخی این روستا شامل امامزاده سلطان ابوسعید، حسینیه،مسجد، قلعه، حمام،آب انبار، حوض آب، ساختمان های مسکونی قدیمی و ... است.

,

رامه

, رامه,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

رامه در 55کیلومتری شمال شرق شهر گرمسار و 30 کیلومتری روستای تاریخی ده نمک واقع شده است. روستاهای رامه و چهار طاق ولزوره، منطقه نمونه گردشگری رامه را تشکیل می دهد.

,

وجود قلعه های قدیمی همچون قلعه ضحاک، چندین قبرستان قدیمی ،ظروف سفالی واشیاء عتیقه و سنگ نوشته های بدست آمده ودرختان کهنسال گردو وآثار بجا مانده ازبناهای بسیار قدیمی نمایانگر سابقه یکهزار ساله زندگی دراین منطقه می باشد ونشان می دهد این مناطق دارای پیشینه تاریخی دیرینه ای می باشند.

,

اینها بخشی از جاذبه های گردشگری شهرستان آرادان بود که در این گزارش به معرفی آن پرداختیم. جاذبه های گردشگری  دیگر شهرستان های استان سمنان را در گزارش های بعدی مرآت دنبال کنید.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه