اخبار داغ

اشتباه تاریخی جهانگیری این‌بار توسط نوبخت تکرار می‌شود؟

اشتباه تاریخی جهانگیری این‌بار توسط نوبخت تکرار می‌شود؟
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان می‌گوید جهانگیری به واسطه ارز 4200 تومانی منابع بسیاری را از بین برد و اکنون نوبخت در حال تکرار یک اشتباه تاریخی دیگر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحمان سعادت استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به حضور محمدباقر نوبخت در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته اظهار داشت: به نظر می‌رسد که آقای نوبخت در حال تکرار اشتباه تاریخی آقای جهانگیری هستند؛ اشتباهی که اقتصاد ایران را به قهقرا برد؛ هرگونه ارجاع دادن مردم به ارز نیمایی و تأمین نیاز ارزی مردم به وسیله این بازار یک اشتباه تاریخی و در واقع معادل تشدید شرایط بد اقتصادی خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

سعادت با تأکید بر این که بازار نیما پایدار و قابل اطمینان نیست گفت: صادرکنندگان به هیچ عنوان ارز خود را به این بازار ارجاع نمی‌دهند و تضمینی وجود ندارد که نرخ ارز در بازار نیمایی در سال آتی زیر 10 هزار تومان باشد.

,

وی با بیان این که افزایش نرخ ارز به بیش از 10 هزار تومان در بازار نیمایی تبعات شدید اقتصادی خواهد داشت گفت: آقای نوبخت گفته‌اند که سه راه برای تأمین نیازهای مردم وجود دارد؛ نخست تأمین کالاهای اساسی مردم از طریق کالابرگ، دوم واردات کالا از طریق بازار ارز نیمایی و سوم قرار دادن پول در اختیار مردم است تا آن‌ها به هر نحوی که مایل‌اند این پول را هزینه کنند.

,

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان با تصریح بر این که در شرایط اقتصادی حاکم تنها و تنها ایجاد سیستم کوپنی با نظارت بسیار شدید است گفت: دو راه دیگر ذکرشده در سخنان آقای نوبخت در واقع راه نیستند بلکه بیراهه‌هایی هستند که شرایط مردم را بدتر خواهند کرد.

,

سعادت با بیان این که ارجاع دادن مردم به بازار ارز نیمایی باقی‌مانده اندوخته ملت ایران را از بین خواهد برد گفت: در این بازار به هیچ عنوان عرضه و تقاضا شکل نمی‌گیرد؛ عرضه‌کنندگان هیچ دلگرمی و تضمینی ندارند تا ارز را به این بازار ارائه کنند.

,

وی با اشاره به این که ایجاد کوچکترین خللی در این بازار می‌تواند به یک جهش ارزی منجر شود گفت: طبیعتا اگر ارز قابل کنترل نباشد، بسیاری از شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ در سال 97 نیز با تعیین نرخ 4200 تومان برای ارز بسیاری از منابع را از دست دادیم و اکنون نیز شواهد نشان می‌دهد که در حال تکرار این اشتباه تاریخی هستیم.

,

رئیس شاخه دانشگاهیان ستاد حجت‌الاسلام روحانی با بیان این که عرضه‌کنندگان از هر روشی بهره می‌گیرند تا ارز خود را در بازار آزاد عرضه کنند گفت: ما دیر یا زود باید سیستم کوپنی را مستقر کنیم و این اتفاق هرچه دیرتر بیفتد، خانواده‌ها موجودی خود را بیشتر از دست می‌دهند.

,

سعادت با تأکید بر این که دلیل تداوم خرید خانواده‌ها از بازار، درآمدهای امسال آنان نیست گفت: مردم دارایی‌های خود را به پول نقد تبدیل کرده‌اند تا بتوانند نیازهای اولیه خود را تأمین کنند؛ بنابراین مردم در حال از دست دادن دارایی‌های خود هستند و معاش آن‌ها به این واسطه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

,

وی با بیان این که با اتمام دارایی‌ها و اندوخته‌های مردم شرایط اقتصادی بدتر خواهد شد گفت: نباید اجازه داد که دولت با یک بی‌تدبیری دیگر مردم را به بازار ارز نیمایی ارجاع دهد؛ مردم دیدند که وقتی دولت به واردکنندگان گفت کالاها را با ارز 4200 تومانی وارد کنند چه اتفاقی افتاد؛ این اتفاقات نباید تکرار شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه