اخبار داغ

مهاجران فصلی تم ثابت زمستان های بندرعباس/ مهمان نوازی جنوبی ها عامل ترویج تکدی گری است

مهاجران فصلی تم ثابت زمستان های بندرعباس/ مهمان نوازی جنوبی ها عامل ترویج تکدی گری است
رشد نجومی جمعیت مهاجران فصلی را باید در حس نوعدوستی و کمک به هم نوع هرمزگانی ها جست چرا که این اقدام موجب جسارت بیشتر گدایان شده تا با خلق روش های جدید تکدی گری جیب شهروندان را خالی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛آفتاب سوزان و گرمای طاقت فرسای جنوب مهم ترین ویژگی هایی است که با شنیدن نام بندرعباس به ذهن هر مخاطبی می رسد چنانچه اگر فرد سفری به این شهر بندری داشته باشد قطعا طمع شرجی و رطوبت بالای هوا را چشیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

موقعیت جغرافیایی هرمزگان موجب شده تا بیش از ۸ماه از سال را تابستان های گرم و رطوبت بالای هوا میزبان این استان جنوبی باشد و از اواخر پاییز تا پایان زمستان بهاری دل انگیز در گوشه و کنار بندرعباس خودنمایی کند.

,

وجود صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی از دیرباز موجب افزایش نرخ جمعیت مهاجرت در بندرعباس شده که در برخی از قسمت های شهر محلاتی با نام شهرها و روستاهای مهاجر  دیده می شود.

,

اقتصاد پویایی بندرعباس بر دوش صدها هزار نیروی کار جوان غیربومی قرار دارد و مهم ترین عامل مهاجرت این قشر تنها به بازار کار بر می گردد که موجب پیشرفت های بسیاری در ابعاد اقتصادی شده اند و عنوان پایتخت اقتصادی کشور بر پیشانی بندرعباس خودنمایی می کند.

,

در کنار مهاجرت صاحبان حرف و سرمایه داران که رونق را به بندرعباس ارمغان داشته اند حضور مهمانان ناخوانده از استان های همجوار و کشورهای دوست چهره این شهر اقتصادی را مخدوش کرده اند.

,

, ,

حضور افسار گسیخته مهاجران فصلی در بندرعباس که اغلب به تکدی گری و مشاغل کاذب فعالیت دارند نمای شهر را دگرگون کرده و نگرانی ها از جولان این قشر در جامعه خیال خوش را از شهروندان گرفته است.

,

حضور دسته ای زنان و کودکان بی خانمان مهاجر که به صورت فصلی در معابر عمومی دیده می شوند سال هاست که تم ثابت زمستانی بندرعباس شده و تلاش دستگاهها را برای سروسامن دادن وضعیت موجود ناکام مانده است.

,

استفاده از شیوه های نوین تلکه کردن مردم و حضور پررنگ کودکان کار که به گل فروشی و پاک کردن خودروها مشغولند زمستانی دلسوز و جانکاه را برای شهروندان به دنبال دارد از این رو با وجود تاکیدات فراوان بر عدم کمک رسانی به این قشر حس نوعدوستی مردم جنوب که به خون گرمی و مهمانوازی شهرت دارند مانع از چشم پوشی از درخواست متکدیان می شود.

,

رشد نجومی جمعیت مهاجران فصلی را باید در حس نوعدوستی و کمک به هم نوع هرمزگانی ها جست چرا که این اقدام موجب جسارت بیشتر گدایان شده تا با خلق روش های جدید تکدی گری جیب شهروندان را خالی کنند.

,

, ,

آسیب های حضور مهاجران فصلی در بندرعباس به تکدی گری و جولان زنان و کودکان با سروضع نامناسب در کوچه و معابر شهر ختم نمی شود بلکه این قشر زمینه ساز بروز انواع مشکلات اجتماعی از جمله سرقت، فروش مواد مخدر، اشاعه اعتیاد و بی بندو باری، بروز نابهنجاری ها و شیوع انواع و اقسام بیماری های مسری و واگیر دار هستند.

,

کودکان و نوزدان هرمزگان در حالی باید بدو تولد انواع واکسن های سرخک، سرخجه، فلج اطفال و… را دریافت کنند که این بیماری ها در اغلب نقاط کشور سالهاست ریشه کن شده اما به یمن قدوم مبارک مهاجران بیگانه در هرمزگان به وفور یافت می شود.

,

شیوع انواع بیماری های مشترک میان دام و انسان نیز ارمغان زندگی مسالمت آمیز حاشیه نشینان فصلی در بیابان ها و خرابه های شهر است که بار سنگین این مشکلات را جامعه مهمان نواز و خون گرم بدوش می کشند.

,

, ,

اغلب مهاجرانی که به صورت خانوادگی و دسته ای در حاشیه شهر بندرعباس زندگی می کنند در زادگاه خود صاحب خانه و کاشانه هستند اما به دلیل اعتیاد اغلب اعضای خانواده ها و کودکان به مصرف مواد مخدر زندگی در ویرانه ها و تکدی گری به بهای کسب درآمد و تامین مواد مخدر برایشان صرفه اقتصادی دارد.

,

با وجود اقدامات مسئولان برای ساماندهی به وضعیت حاشیه نشینان و در برخی موارد بروز برخوردهای قهری مانند بیرون راندن از خاک استان و بازگردان به زادگاهشان همچنان بر جمعیت این قشر افزوده می شود که قطعا کلید حل این مشکل در دست خود مردم است.

,

مردم نوعدوست و مهمان نواز بندرعباس برای جلوگیری از بروز بحران های احتمالی و ممانعت از گسترش جمعیت مهاجران فصلی با ساماندهی کمک های خود علاوه بر گرفن دست نیازمند آینده خود و خانواده هایشان را تضمین کنند چه بسا  هزاران خانوار بی بضاعت و کم توان در استان وجود دارد که به حکم آبرو به خود اجازه تکدی گری را نمی دهند از این رو با هدایت کمک های نقدی و غیر نقدی به سمت خانواده های نیازمند علاوه بر کاهش نرخ فقر در جامعه از بروز ناهنجاری های اجتماعی پیشگیری می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه