اخبار داغ

در پی اخطار تمام کارشناسان و دلسوزان نظام در خصوص پیوستن ایران به پالرمو؛

اصرار مشکوک دولت و مجلس به تصویب FATF

اصرار مشکوک دولت و مجلس به تصویب FATF
در حالی که بسیاری از کارشناسان و حتی افراد منصوب به دولت از خطرات پیوستن به fatf اخطار دادند، اما رئیس دولت و مجلس شورای اسلامی بدون آوردن یک دلیل اصرار به تصویب آن دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، موضوع پیوستن ایران به FATF این روزها به عنوان مهم‌ترین رخداد سیاسی کشور تلقی می‌شود، مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین جلسه در خصوص بررسی پالرمو اعلام کرد که تصمیم‌گیری نهای در مورد آن به بعد از تعطیلات عید موکول شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

خبرها حاکی از مخالفت بیشتر اعضای تشخیص مصلحت نظام در خصوص پیوستن ایران به پالرمو (یکی از بندهایFATF) است که تاکید بیشتر آن بر این است که پیوستن ایران هیچ گونه دردی از اقتصاد کشور دوا نمی‌کند و تنها سبب وادادگی اطلاعات به دشمن می‌شود.

,

دولت آقای روحانی و همچنین آقای لاریجانی رئیس مجلس و برخی از نمایندگان  تلاش‌های زیادی برای تأیید لوایحِ باقی‌مانده مربوط به FATF یعنی الحاق به کنوانسیون پالرمو و CFT  می‌کنند و مدعی است الحاق به این کنوانسیون‌ها مشکلات اقتصادی را حل می‌کند.

,

اما سئوال اینجاست که چرا با تاکید دولت کارشناسان و تحلیل‌گران مدعی هستند که پیوستن ایران به این کنوانسیون چیزی جز ضرر برای کشور ندارد؟

,

 

,

FATF و سازمان غیر مستقل

, FATF و سازمان غیر مستقل,

گروه ویژه اقدام مالی یا به اختصار اف‌ای‌تی‌اف FATF،  یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار جی۷ با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه  با پول‌شویی بنیاد شده‌است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به کارزار مبارزه با تأمین مالی تروریسم پیوست. دبیرخانه فَت اِف مستقر در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه درپاریس است.

,

FATF هرساله سه نشست برگزار می‌کند که دو بیانه در آن صادر می‌شود. این سازمان با طرح لیستی به نام لیست سیاه کشورهای را به بهانه‌های مختلف وارد این لیست می‌کند که طبق توافقات خود اگر کسی با این کشورها کار کند شامل جریمه‌های سنگین می‌گردد.

,

 

,

همه از اقدامات ما ایران در FATF شگفت‌زده شدند

, همه از اقدامات ما ایران در FATF شگفت‌زده شدند,

۲۸ فرودین سال ۹۵ سیف رئیس سابق بانک مرکزی در گزارشی در مورد نشست اف ای تی اف در پاریس عنوان کرد که در هفته همکاران ما در جلسه اف ای تی اف در پاریس گزارشاتی از اقدامات صورت گرفته ایران در جهت اهداف این سازمان ارائه دادند که تمام حاضران شگفت زده شدند، یعنی اقدامات خوبی که ما داشتیم سبب شگفت زدگی همه شده است.

,

با تمام این وضعیت ایران هنوز از بیانه عمومی خارج نشده است این در حالی است که در بیانیه آخر این سازمان آمده بود که ایران یک تعهد سیاسی بالا و یک برنامه اقدام جدی را متعهد شده است. وقتی کشور این دو اقدام  را انجام دهد یعنی اینکه از بیانیه عمومی خارج است به عبارت دیگر به این معنی می‌باشد که این کشور با ما همکاری کرده است اما ایران همچنان در بیانیه عمومی قرار دارد.

,

 

,

ایران باید اطلاعات مالی خود را در اختیار ما قرار بدهد

, ایران باید اطلاعات مالی خود را در اختیار ما قرار بدهد,

در بیانیه این سازمان در تیرماه امسال آمده است «از عدم اقدام ایران جهت اجرای برنامه اقدام خود در راستای رفع کمبودهای چشمگیر مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم متاسف هستیم.»

,

همچنین این بیانیه عنوان می‌کند «با توجه به تلاش های مستمر دولت ایران برای نهایی کردن و تصویب قوانین مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم، کارگروه اقدام مالی در نشست این هفته تصمیم گرفت که تعلیق اقدامات تقابلی ادامه یابد. از ایران انتظار فوری داریم که با پیشرفت سریع در مسیر اصلاحی، تضمین کند با تکمیل و اجرای اصلاحات ضروری مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم به ویژه وضع قوانین لازم، تمامی موارد باقی‌مانده در برنامه اقدام را رفع خواهد کرد.»

,

در بند چهارم و پنجم این بیانه آمده که استقلال کامل واحد اطلاعات مالی را تضمین و تحویل گزارش فعالیت های مشکوک مربوط به تراکنش‌های مربوطه را الزامی کند و نحوه شناسایی و تحریم خدمات دهندگان غیرمجاز انتقال پول و اوراق بهادار به وسیله مسئولان را اثبات کند.

,

طبق بندهای این بیانه کاملا می‌توان به اهداف این گروه بر علیه ایران پی برد به این گونه که آن‌ها از ایران خواستند تا لیست تراکنش‌های خود را در اختیار این سازمان قرار دهند. به عنوان مثال اگر یکی از نهادهای ایرانی با تاجری همکاری کند  و بخواهد از آن محصولی را تهیه کند باید این تراکنش در اختیار این سازمان قرار بگیرد.

,

حال فرض کنید این تراکنش‌ها در اختیار اف ای تی اف قرار بگیرد و بلافاصله بار دیگر تحریم‌های ایران به بهانه‌ها متعدد از جمله حقوق بشر و موضوعات دفاعی برگردد به عبارتی هیچ گونه تضمین رسمی برای برنگرداندن تحریم‌ها وجود ندارد.

,

 

,

FATF هیچ گاه ایران را قبول نمی‌کند

, FATF هیچ گاه ایران را قبول نمی‌کند,

در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار، نام ایران وارد فهرست سیاه پیشنهادهای سرمایه گذاری FATF شد که در آن زمان کشور توانست با دور زدن تحریم‌ها راه را برای اهداف مختلف این سازمان ببندد اما دولت یازدهم بعد از دستیابی به برجام برای خارج کردن نام ایران از این لیست سیاه، لایحه ای را تحت عنوان مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مجلس فرستاد که به تصویب رسید.

,

گامی که سبب شد «FATF» نام ایران را به مدت یک سال از فهرست سیاه خود خارج کرده و خروج نهایی آن را منوط به عضویت کامل و پذیرفتن همه قوانین و مقررات حاکم بر این سازمان جهانی کند.  اما بعد از یک سال با انجام کلیه تعهدات هیچ گونه تحریمی از تحریم‌های ایران کاسته نشد.

,

به رغم تصویب تمام لوایح مورد نظر FATF، ایران همچنان به انجام ⁣ندادن “اکثر”بخش‌های اکشن پلن متهم شده است! مجددا بر حذف استثنا مبارزه با اشغالگری و استعمار از قانون تامین⁣ مالی تروریسم (حزب الله و فلسطین به طور مثال) و تضمین استقلال کامل واحد اطلاعات مالی تاکید شد.

,

 

,

, ,

دولت دوست دارد به FATF بپیوندد

, دولت دوست دارد به FATF بپیوندد,

احمد علیرضا بیگی، نمایند مردم تبریز در جمع دانشجویان گفته بود که ما تحریم‌های سخت دوران ۹۱ را پشت سر گذاشتیم در آن دوران وزارت نفت به تنهایی نقش خزانه و وزارت اقتصاد را بازی می‌کرد زیرا توانسته بود طرحی را اجرایی کند که در آن پول نفت در جایی دپو شود و در خارج از کشور هزینه شود و کشور اداره شد.

,

او می‌گفت: آقای رستم قاسمی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و توضیح دادند که اساسا نمی‌شود کشور را در چهار چوب FATFاداره کرد، ایشان گفتند که من ساز و کارهای لازم را دارم که می‌توانم شرایط تحریم را اداره کنم و لازم نیست قید و بند های خزانه داری آمریکا را قبول کنید، در این بین یکی از نمایندگان گفت که شما می‌خواهید یک بار دیگر بابک زنجانی را تکرار کنید؟ آقای قاسمی بیان کرد که من در سال ۹۲ تا ۹۳، ۲۷۵میلیارد دلار نفت به فروش رساندیم که فقط دو نیم میلیارد یورو به مشکل برخورد که مربوط به بابک زنجانی بود اجازه بدهید عملیات ضد تحریم را انجام بدهیم و آقای جهانگیری گفت: شما دولت را تحویل دادید و ما حاضر نیستیم چنین کاری را انجام بدهیم.

,

این نماینده می‌گوید: متاسفانه آقای زنگنه اهل ریسک و مخاطره نیست و همه چیز را در قالب FATF و CFTدیده می‌شود و نتیجه این می‌شود که دولت خواهد گفت “شرمنده ما دیگر نمی‌توانیم”؛ به نظر می‎رسد مسولین ما خود را برای یک تسلیم بزرگ آماده می‎کنند.

,

 

,

FATF تصویب نشود فشارها بیشتر می‌شود

, FATF تصویب نشود فشارها بیشتر می‌شود,

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور بدون پرداختن به آسیب‌های پیوستن به اف ای تی اف می‌گوید: اگر لوایح مربوط به FATF تصویب نشود این فشارها بیشتر می‌شود. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تصویب نکند باید نتیجه آن را بپذیرد.

,

این درحالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد پالرمو گفت که نه من و نه روحانی، تضمین نمی دهیم که با تصویب CFT مشکلات حل شود.

,

 

,

FATF در تضاد با قوانین اسلامی است

, FATF در تضاد با قوانین اسلامی است,

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به نامه جمعی از اساتید درباره FATF نوشت: ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماریاست و هدف تنظیم کنندگان، سلطه بر امضا کنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آنهاست و در تضاد با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست.

,

 

,

اطلاعات ما در اختیار آمریکا است

, اطلاعات ما در اختیار آمریکا است,

محمد حسین قدیری ابیانه کارشناس استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با تصویب FATF اظهار کرد: تحریم‌های بانکی برداشته شد نه چیز دیگری، حتی نمی‌توانیم پول نفت خود را منتقل کنیم. FATF  هم همین است و مسئولین تحریم ایران در اتاق جنگ و خزانه آمریکا مسئول FATF هم هستند. آن‌ها می‌خواهند از این طریق به اطلاعات ما دسترسی پیدا کنند و از این اطلاعات علیه خودمان استفاده کنند، به عنوان مثال می‌توانند بر اساس این اطلاعات روش‌های دور زدن تحریم‌ها را بر ما ببندند.

, شبکه خبری تهران نیوز,

بعد از اختلاف بر سر تصویب یا عدم تصویب اف ای تی اف بین مجلس و شورای نگهبان، این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی بیشتر فرستاده شد که در نهایت بیشتر اعضای تشخیص مصلحت مخالفت خود را با آن اعمال کردند

,

 

,

موافقان تصویب پالرمو می‌گویند تصویب این لایحه به صلاح کشور است اما در عین حال اذعان می‌کنند که  قرار نیست با تصویب این لایحه، گشایشی در معاملات بانکی ایران با دیگر کشورها ایجاد شود. این طیف از اعضای مجمع همچنین بر این باورند که وضعیت اقتصادی کشور با عدم تصویب لوایح مرتبط با کارگروه FATF بدتر نیز خواهد شد.

,

زمانی که هیچ گونه گشایشی در روابط کشورمان با دیگر کشورها و بانک‌ها صورت نمی‌گیرد، پس با عدم تصویب آن هم هیچ گونه اقدام بیشتری از آن نخواهند کرد.

,

 

,

عرستان و اسرائیل بر ایران نظارت خواهند کرد!

, عرستان و اسرائیل بر ایران نظارت خواهند کرد!,

 حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات پیوستن به پالرمو را این‌گونه بیان می‌کند:  از آنجا که ما در دوران تحریم هستیم،  دنیای استکبار به دنبال آن است که  تمامی اطلاعات مالی کشور را بدست آورده و به این واسطه منافذی دور زدن تحریم‌ها را مسدود کند.

,

وی ادامه داد: اینکه ما تمام معاملات مالی کشور را به شکل شفاف و آنلاین در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار دهیم بدون اینکه هیچ تغییری در روند تسهیل فروش نفتمان و همچنین تبادلات پولی و بانکی با دیگر کشور ایجاد شود، کار عقلانی به نظر نمی‌رسد.

,

نکته بسیار قابل توجه این است که با تصویب این لایحه عربستان و اسرائیل باید بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران نظارت داشته باشند و با وجود اختلافات شدید بین ایران و عربستان و همچنین رژیم غاصب اسرائیل مطمعنن تمام فعالیت‌های مالی ایران در رصد آن‌ها قرار خواهد گرفت و در آینده می‌توانند بدون کمترین هزینه به کشور آسیب برسانند.

,

هنوز هیچ گونه دلیلی منطقی در خصوص پیوستن ایران به پالرمو از سوی دولت، مجلس و موافقان مطرح نشده است و تنها به دنبال ایجاد تنش در بازار و ارتباط غیر منطقی آن با بازار ارز می‌باشد.

,

 

,

روحانی گفته در صدا و سیما چیزی نگویید تا FATF امضا شود

, روحانی گفته در صدا و سیما چیزی نگویید تا FATF امضا شود,

طبق اخبار رسیده و گفته‌های برخی از کارشناسان انتقاد از پالرمو و لوایحه مربوط به اف ای تی اف در صدا و سیما ممنوع شده است.

,

به گفته  نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس بین‌المللی افق‌نو  چند ماه پیش قصد ساخت برنامه‌ای درباره FATF را داشتم که مدیر شبکه اعلام کرد که فعالیت در این زمینه در صداوسیما ممنوع است! درباره چرایی این موضوع پیگیری کردم و متوجه شدم در جلسه هیئت دولت، آقای روحانی گفته که درباره FATF کاری و نقدی نشود تا این موضوع امضا شود.

,

این عمل نشان می‌دهد که  خود دولت هم یقین دارد که این لایحه برای کشور مفید نیست و سبب از دست دادن اطلاعات کشورمان و همچنین بستن راه‌های تحریم می‌شود.

,

علاوه بر این اروپا اعلام کرده است در صورت بازگشت ایران به لیست سیاه FATF سیستم موسوم به SPV قابلیت عملکرد نخواهد داشت. موضوعی که به لحاظ فنی واقعیت ندارد. مشروط نمودن SPV به FATF، به نوعی بیان مطالبات جدید اروپا برای دادن بخش کوچکی از حقوق برجامی ایران است، که پیشتر جمهوری اسلامی هزینه گزاف آن را پرداخته و با کارشکنی طرف آمریکایی و ضعفِ ساختاریِ اساسیِ موجود در خود #برجام نتوانسته آن را وصول نماید.

,

قابل توجه است که گزارشات میدانی ما از تجار نشان می‌دهد که هم اکنون هیچ بانکی حاضر به همکاری با ایران نیست، حتی در زمان خارج شدن ایران از لیست سیاه هم چنین اوضاعی بود. پس پیوستن یا نپوستن ایران به fatf نمی‌تواند هیچ گونه تغییری در ارتباط مالی ایران با دنیا ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه