اخبار داغ

بهشتی پنهان در شرق هرمزگان؛

منطقه چهارده روستا در بن بست محرومیت/ عرض اندام مشکلات بی پایان در برابر ظرفیت ها بی نظیر

منطقه چهارده روستا در بن بست محرومیت/ عرض اندام مشکلات بی پایان در برابر ظرفیت ها بی نظیر
منطقه چهارده روستا مرز بین دو شهرستان میناب و بشاگرد است که با وجود ظرفیت های بی نظیر و فرصت های فراوان اشتغالزایی در بن بست زیرساختی قرار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ چهارده روستا منطقه ای بکر در دل کوههای سربه فلک کشیده شرق هرمزگان است که به واسطه وجود 14 آبادی با فاصله کم به این منطقه به چهارده روستا شهرت دارد و محرومیت و مغفولیت مهم ترین شاخصه این روستاهاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز, ؛ ,

چهارده روستا مرز دو شهرستان میناب و بشاگرد به شمار می رود که تعدادی از این روستاهها جز میناب و تعدادی دیگر جزء حوزه استحفاظی بشاگرد هستند در هر دو صورت ضعف زیرساختی و عمرانی در تمام روستاها به چشم می آید.

,

روستاهای درگوئن ؛گارامون و گارانی از توابع بخش گوهران بشاگرد و روستاهای دهیچ ؛اسپند ؛درشهر (قدمگاه)؛کلالیان جز بخش سندرک شهرستان میناب محسوب می شوند.

,

جاده های صعب العبور و مسیرهای غیراستاندار ویژگی بارز اغلب روستاهای شرق هرمزگان است که منطقه چهارده روستا نیز از این غائله مستثنی نیست و همچون بشاگرد از نعمت راه روستایی مناسب محروم هستند.

,

, ,

 

,

عدم دسترسی به جاده های ایمن و استاندار برای ساکنان منطقه چهارده روستا که جمعیتی بالغ بر 10هزار نفر را در خود جای داده زمین ساز بروز مشکلات و آسیب های فراوانی است که در طول سال های اخیر به مطالبه مهم مردمی تبدیل شده است.

,

عدم تخصیص اعتبار از منابع استانی موجب شده تا پروژه احداث 11کیلومتر راه روستایی اسپند، دهیچ،درگوئن، گارامون و وائن با گذشت پنج سال از شروع کار به صورت نیمه کاره به حال خود رها شود.

,

مسافت دو روستای پاتک تا درپهن تنها ۴۳ کیلومتر است که در منطقه کوهستانی واقع شده چنانچه اگر جاده این روستاها احداث شود فاصله شهرستان بشاگرد به میناب ۶۳ کیلومتر نزدیک تر و راه ارتباطی مردم بشاگرد با استان کرمان نیز آسان تر می شود .

,

, ,

محرومیت منطقه از مراکز آمورشی مقاطع متوسطه و دبیرستان موجب شده تا بسیاری از خانواده ها فرزندانشان را در مراکز شبانه روزی بسپارند و یا روزانه مسافت چند کیلومتری را با پای پیاده طی کنند.

,

فقدان سیستم آبرسانی و شبکه انتقال آب موجب استفاده ساکنان از آب رودخانه ها و جوی های محیطی کرده که این موضوع نیز باعث بروز بیمار های همه گیر ناشی از مصرف آب آلوده می شود همچنین به واسطه کوهستانی بودن منطقه امکان حفر چاه و پرداشت از سفره های زیرزمینی برای ساکنان منطقه وجود ندارد.

,

مشکلات حوزه بهداشت درمان نیز از دیگر دغدغه های ساکنان منطقه چهارده روستاست که محرومیت اهالی از واحد درمانگی روند درمان را دچار مختل کرده از این رو یا مجبور به طی مسافت طولانی برای رسیدن به نزدیک ترین مرکز درمانی هستند و یا اینکه انتظار بهبودی بدون تجویز دارو بنشینند.

,

, ,

آنتن دهی تلفن همراه در منطقه چهارده روستا به سختی صورت می گیرد و امکان دسترسی به شبکه های اینترنتی وجود ندارد همچنین تا چندی پیش اهالی روستا امکان برخورداری از شبکه های تلویزیونی داخلی را نداشتند که به صورت کامل در بن بست ارتباطی به سر می بردند.

,

کشاورزی مهم ترین زمینه فعالیت اهالی چهارده روستاست و کشت محصولاتی همچون سیب درختی، انار، انگور ،انجیر ، لیموترش ، لیمو شیرین ، پرتقال، نارنگی، خرما و سیر در منطقه صورت می گیرد که به واسطه کشاورزی سنتی و عدم استفاده از کودهای شیمیایی محصولات ارگانیک و با کیفیت تولید می شود همچنین ظرفیت تولید  حبوبات و پروش گیاهان دارویی در منطقه وجود دارد که در صورت توجه مسئولان امر به موضوع علاوه بر تولید محصولات کشاورزی ارگانیک موجب رونق اشتغالزایی و گره گشایی اقتصادی از معیشت ساکنان محروم ترین نقطه هرمزگان می شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه