اخبار داغ

در گفتگوی با عضو شورای شهر سمنان مطرح شد؛

رشد بادکنکی بودجه 98 شهرداری سمنان؛ عملیاتی یا تبلیغاتی؟/ بودجه سال آینده شهرداری با نیازهای مردم سازگاری ندارد

رشد بادکنکی بودجه 98 شهرداری سمنان؛ عملیاتی یا تبلیغاتی؟/ بودجه سال آینده شهرداری با نیازهای مردم سازگاری ندارد
عضو شورای اسلامی شهر سمنان ضمن برشمردن 10 مورد از نقدهای وارد بر بودجه 98 شهرداری سمنان، رشد غیرمنطقی این بودجه را تبلیغاتی توصیف می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در نیمه بهمن‌ماه سال جاری، سیدمحمد ناظم رضوی شهردار سمنان اعلام کرد که بودجه 500 میلیارد تومانی شهرداری سمنان برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر سمنان تقدیم شده است؛ این در حالی بود که بودجه سال 97 شهرداری، 277 میلیارد تعیین شده بود. هرچند که میزان دقیق تحقق بودجه 97 در اردیبهشت‌ماه سال آتی مشخص خواهد شد اما برخی برآوردها نشان می‌دهد که میزان تحقق، حداکثر 170 میلیارد تومان خواهد بود. بر این اساس، رشد جهشی بودجه 98 که باید تابعی از میزان تحقق بودجه 97 باشد، غیرمنطقی می‌نماید. این موضوع ما را بر آن داشت تا طی گفتگویی با مهدی خراسانیان، از اعضای شورای اسلامی شهر و از مخالفان تصویب بودجه 98 ابعاد بودجه شهرداری در سال آتی واکاوی کنیم. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- فرایند و زمان‌بندی تدوین بودجه شهرداری‌ها چگونه است؟ و بودجه 98 شهرداری سمنان با چه ترکیبی از آراء به تصویب رسید؟

, مرآت- فرایند و زمان‌بندی تدوین بودجه شهرداری‌ها چگونه است؟ و بودجه 98 شهرداری سمنان با چه ترکیبی از آراء به تصویب رسید؟,

بودجه شهرداری‌ها به صورت درآمدهزینه(با اولویت درآمد) تدوین می‌شود؛ بعبارتی شما باید ابتدا درآمدهای شهرداری را پیش‌بینی و شناسایی و بر اساس درآمدها، هزینه‌های خود را تعیین کنید. از طرفی نحوه طرح‌ریزی بودجه، اهداف مدیریت شهری را آشکار می‌کند و به طور مثال بر اساس بودجه می‌توان پرسید که شهرداری در حوزه‌های اجتماعی یا در مناطق کم‌برخوردار چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

,

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

, تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت,

بودجه سال آتی باید بر اساس میزان تحقق بودجه سال جاری تدوین می‌شد

, بودجه سال آتی باید بر اساس میزان تحقق بودجه سال جاری تدوین می‌شد, بودجه سال آتی باید بر اساس میزان تحقق بودجه سال جاری تدوین می‌شد,

شهرداری موظف است که تکالیف مندرج در بخشنامه بودجه شهرداری‌ها را در طرح‌ریزی بودجه خود لحاظ کند و مطابق قانون پیشنهاد بودجه باید تا سی‌ام دی‌ماه هرسال به شورا واصل شود و ده‌روز در شورا، ده روز در کمیسیون‌های تخصصی و ده‌روز در صحن شورا مورد بررسی قرار بگیرد و تا سی‌ام بهمن‌ماه به تصویب شورا برسد. طبیعتا بودجه سال بعد باید بر اساس میزان بودجه تحقق‌یافته در 9 ماهه سال جاری و سه‌ماهه پایانی سال گذشته تدوین شود.

,

بر اساس ماده 28 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها نیز شهردار مجاز نیست که اعتبارات مصوب در بودجه برای هریک از مواد هزینه یا فعالیت‌های داخل در یک وظیفه را بیش از 10 درصد تقلیل یا افزایش دهد. بودجه سال 97 شهرداری، 277 میلیارد تومان بود. شهرداری سمنان در موعد مقرر، بودجه پیشنهادی 506 میلیارد تومانی خود را به شورا ارائه کرد که در سی‌ام بهمن‌ماه با 5 رأی موافق و 2 رأی مخالف در شورا مصوب شد اما با این وجود نقدها پابرجا هستند؛ هرچند به لحاظ قانونی بودجه لازم‌الاجراست.

,

از بودجه 277 میلیاردی امسال احتمالا 170 میلیارد تومان محقق خواهد شد

, از بودجه 277 میلیاردی امسال احتمالا 170 میلیارد تومان محقق خواهد شد, از بودجه 277 میلیاردی امسال احتمالا 170 میلیارد تومان محقق خواهد شد,

مرآت- مهم‌ترین انتقادات شما نسبت به بودجه 98 شهرداری مربوط به چه مواردی است؟

, مرآت- مهم‌ترین انتقادات شما نسبت به بودجه 98 شهرداری مربوط به چه مواردی است؟,

رهبری پیش‌تر فرصتی 4 ماهه را برای اصلاح ساختار بودجه درنظر گرفتند؛ به این دلیل که بودجه با شرایط اقتصادی کشور همخوانی ندارد. در ابعاد کوچک‌تر، بودجه شهرداری سمنان نیز با شرایط اقتصادی استان و اصول اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد. این که چقدر از بودجه 97 محقق می‌شود پس از تفریغ بودجه و در اردیبهشت‌ماه روشن می‌شود اما از بودجه 277 میلیاردی سال جاری شهرداری در حالت خوش‌بینانه 170 میلیارد تومان محقق خواهد شد؛ در چنین شرایطی برای سال 98، به یکباره شاهد رشد 3 برابری بودجه بودیم!

,

این امر نشان می‌دهد که بودجه بیش از آن که عملیاتی باشد، تبلیغاتی است. من البته نمی‌خواهم از عدم تحقق بودجه 277 میلیارد ایرادی بگیرم؛ چراکه شرایط اقتصادی موجود را درک می‌کنم. شواهد نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی سال آتی، اگر بدتر از امسال نباشد، بهتر نخواهد بود؛ بنابراین تدوین بودجه باید با شرایط احتمالی سال آتی مطابقت داشته باشد.

,

مرآت- با این حساب از نگاه شما رشد ناگهانی بودجه 98، با توجه به شرایط اقتصادی کشور غیرمنطقی است؟ این رشد بر چه پایه‌ای صورت گرفته است؟

, مرآت- با این حساب از نگاه شما رشد ناگهانی بودجه 98، با توجه به شرایط اقتصادی کشور غیرمنطقی است؟ این رشد بر چه پایه‌ای صورت گرفته است؟,

من معتقدم رشد بادکنکی بودجه 98 شهرداری سمنان، عملیاتی نیست، بلکه تبلیغاتی است؛ مگر آن که اتفاق خاصی بیفتد تا درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه محقق شود. شورا تعرفه‌ها را برای سال 98، حداکثر تا 35 درصد افزایش داده است؛ بنابراین درآمدهای شهرداری از این محل، حداکثر 35 درصد افزایش خواهد یافت. بر اساس احتمالات هم که نمی‌توان بودجه نوشت.

,

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

, تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت,

احتمال تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه باید بیش از 70 درصد باشد

, احتمال تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه باید بیش از 70 درصد باشد, احتمال تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه باید بیش از 70 درصد باشد,

صرف مذاکره برای فروش اموال یا چیزی شبیه به آن نمی‌تواند مبنای بودجه‌ریزی قرار بگیرد. می‌دانید که اگر رئیس یک مجموعه تغییر کند، بخشی از مذاکره‌ها بی‌اثر می‌شود؛ به هر حال این نقص در ساختار اداری کشور ما وجود دارد. کمیسیون مالی و بودجه شورا باید لااقل به یقین 70-80 درصدی برای تحقق درآمد پیش‌بینی‌شده در بودجه برسد تا بتواند آن را تأیید کند.

,

از طرفی سهم درآمدها و هزینه‌های مناطق ما در بودجه مشخص نیست. بیش از 47 درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه پیشنهادی نیز از محل فروش اموال و املاک شهرداری است! رصد شهرداری‌های دیگر در کشور نشان می‌دهد که بودجه آن‌ها تا این حد رشد نداشته و سهم فروش اموال در بودجه آن‌ها نیز تا این اندازه زیاد نیست. بودجه 506 میلیاردی توقع کارِ 506 میلیاردی را در مردم ایجاد می‌کند.

,

چرا بودجه 1000 میلیاردی تصویب نکنیم؟

, چرا بودجه 1000 میلیاردی تصویب نکنیم؟, چرا بودجه 1000 میلیاردی تصویب نکنیم؟,

نمی‌شود سال آینده بگوییم بخش قابل توجهی از این بودجه محقق نشد و از این ردیف بگیریم و به آن ردیف بیفزاییم. اگر قرار است بودجه تبلیغاتی تصویب کنیم و محقق نشود، چرا بودجه 1000 میلیاردی تصویب نکنیم؟ در شأن شورا و شهرداری نیست که رقمی را به عنوان بودجه اعلام کنیم و بعد بگوییم محقق نشد! بر اساس بخشنامه بودجه، چنان‌چه پروژه‌ جدیدی با مبالغ کلان تعریف شود، باید پیوست اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی نیز برای آن ارائه شود.

,

مرآت- این پیوست‌ها قاعدتا کمک می‌کنند که بودجه و به تبع آن رشد بودجه توجیه‌پذیر باشد.

, مرآت- این پیوست‌ها قاعدتا کمک می‌کنند که بودجه و به تبع آن رشد بودجه توجیه‌پذیر باشد.,

بله بعبارتی رشد خارج از عرف بودجه حتما باید متکی به دلایل توجیهی باشد اما در پیوست بودجه شهرداری هیچ اثری از دلایل توجیهی نیست. بگذریم از این که بودجه اساسا برای بررسی به کمیسیون‌های تخصصی بودجه نرفت. من انتقاداتم نسبت به بودجه را در 20 صفحه به شورا ارائه کرده‌ام. باید توجه داشت که ما در حال هزینه کردن پول مردم هستیم.

,

بر اساس کتاب بودجه‌نویسی شهرداری‌ها تصریح شده که با توجه محدودیت اعتبارات شهرداری، باید تخصیص اعتبارات به گونه‌ای باشد که بیش‌ترین منفعت به مردم برسد. از بودجه 506 میلیاردی شهرداری، 117 میلیارد تومان بودجه جاری شامل حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری و 389 میلیارد تومان بودجه عمرانی است. بودجه جاری در سال 97، حدود 90 میلیارد تومان و بودجه عمرانی و خدمات شهری شهرداری در سال 97، 150 میلیارد تومان بود و البته بسیار کم‌تر از این 150 میلیارد تومان محقق شد.

,

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

, تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت,

شهرداری به اندازه 389 میلیارد تومان به مردم وعده کار عمرانی داده است

, شهرداری به اندازه 389 میلیارد تومان به مردم وعده کار عمرانی داده است, شهرداری به اندازه 389 میلیارد تومان به مردم وعده کار عمرانی داده است,

مرآت- از نگاه شما اولویت‌های مربوط به نیازمندی‌های مردم در تدوین بودجه 98 شهرداری لحاظ شده است؟

, مرآت- از نگاه شما اولویت‌های مربوط به نیازمندی‌های مردم در تدوین بودجه 98 شهرداری لحاظ شده است؟,

بودجه شهرداری مطابق قانون باید به صورت عمومی منتشر شود تا مردم بدانند شهرداری و شورا چه فعالیت‌هایی را با چه هزینه‌هایی در سال 98 به انجام خواهند رساند. در سایت شهرداری تهران، حتی لایحه پیشنهادی بودجه نیز بارگذاری شده است. وقتی بودجه شهرداری سمنان انتشار پیدا کند، یعنی شما به مردم وعده داده‌اید که به اندازه 389 میلیارد تومان برای آن‌ها کار عمرانی انجام می‌دهید.

,

ما در شهر سمنان در حوزه پارکینگ‌های عمومی دچار مشکل هستیم؛ به طور مثال در پیرامون میدان سعدی و بلوار هفده شهریور این مشکل بیشتر به چشم می‌خورد اما مبلغی که برای احداث پارکینگ در بودجه لحاظ شده، معادل 0.39 درصد از بودجه عمرانی است! اما در مقابل سهم تملک خانه‌های قدیمی از بودجه عمرانی 1.3 درصد است؛ این امر نشان می‌دهد که ما نیازهای اصلی مردم و اولویت‌ها را درک نکرده‌ایم.

,

تملک خانه‌های تاریخی و قدیمی، کار ویژه سازمان میراث فرهنگی است و شهرداری می‌تواند به این امر «کمک» کند اما این کمک نباید به گونه‌ای باشد که از شهرداری از انجام وظایف اصلی خود بازبماند. نکته دیگر آن که سمنان به شدت با معضل کم‌آبی روبروست. ما می‌توانیم بخشی از آب‌های حاصله از بارندگی‌ها را در جنوب سمنان جمع‌آوری کنیم و نگذاریم که این آب‌ها که کم هم نیست، در کویر رها شود.

,

تنها 0.3 درصد از بودجه شهرداری به جمع‌آوری آب‌های سطحی اختصاص یافته است

, تنها 0.3 درصد از بودجه شهرداری به جمع‌آوری آب‌های سطحی اختصاص یافته است, تنها 0.3 درصد از بودجه شهرداری به جمع‌آوری آب‌های سطحی اختصاص یافته است,

از این آب‌ها هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. برای جمع آوری و استفاده از این آب‌های سطحی از 5 سال قبل طرحی تهیه شده است. من در اردیبهشت امسال هم این موضوع را در شورا مطرح کردم و گفتند باید دوباره مشاور بگیریم. با وجود اهمیت این موضوع، تنها 0.3 درصد از بودجه عمرانی به جمع‌آوری آب‌های سطحی اختصاص یافته است. این امر باز هم نشان می‌دهد که ما در شناخت اولویت‌ها مشکل داریم.

,

مرآت- در ارتباط با بهسازی بوستان‌های محله‌ای چه تدابیری در بودجه اتخاذ شده است؟

, مرآت- در ارتباط با بهسازی بوستان‌های محله‌ای چه تدابیری در بودجه اتخاذ شده است؟,

در سطح شهر سمنان 168 بوستان محله‌ای و چهار بوستان بزرگ شقایق، هفده‌شهریور، هشت‌شهریور و سیمرغ وجود دارد. به اعتراف همکاران ما در شهرداری‌های مناطق، عمده این 168 بوستان نیاز به بازسازی دارند و باید برای این امر هزینه کرد اما برای بازسازی و بهسازی بوستان‌ها تنها 0.39 درصد از بودجه عمرانی درنظر گرفته شده است. این نظر شخص من است که اولویت‌ها در بودجه لحاظ نشده است؛ طبعا دوستان ما در شورا نظر دیگری داشته‌اند که به آن رأی مثبت داده‌اند.

,

بافت‌های ناکارآمد شهری باید بازآفرینی شوند و طرح‌هایی مثل مسکن اجتماعی باید در این بافت‌ها اجرا شود. دولت نیز تخصیص اعتباراتی را در این حوزه تعریف کرده است تا بافت‌های فرسوده شهری احیا شوند. در جنوب سمنان مردم در بافت‌هایی زندگی می‌کنند که ما جرأت نمی‌کنیم در کوچه‌های آن وارد شویم؛ چه رسد به این که بخواهیم در این مناطق زندگی کنیم!

,

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

, تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت,

سهم تملک در بافت‌های فرسوده؛ 0.26 درصد

, سهم تملک در بافت‌های فرسوده؛ 0.26 درصد, سهم تملک در بافت‌های فرسوده؛ 0.26 درصد,

مرآت- سال‌هاست که بر ضرورت بازسازی این مناطق تأکید می‌شود اما هنوز اقدام گسترده و درخوری در این حوزه به انجام نرسیده است.

, مرآت- سال‌هاست که بر ضرورت بازسازی این مناطق تأکید می‌شود اما هنوز اقدام گسترده و درخوری در این حوزه به انجام نرسیده است.,

استفاده از مشارکت‌کننده برای احیاء این مناطق، علاوه بر این که موجب درآمدزایی می‌شود، می‌تواند مالکان قدیمی را صاحب خانه‌هایی ایمن کند. با این تفاسیر تنها 0.26 درصد از بودجه 98، برای تملک املاک در مناطق هدف در محدوده بافت‌های ناکارآمد پیش‌بینی شده است؛ یعنی حدود یک میلیارد از 389 میلیارد تومان. به نظر من شهرداری باید در این حوزه به طور جدی‌تری ورود می‌کرد.

,

در شرایطی که جوانان ما فضای کمی برای تفریح و ورزش دارند، رقم اختصاص‌یافته برای احداث زمین چمن مصنوعی، معادل یک درصد بودجه است و در مقابل 18 درصد از بودجه به خرید و تکمیل مجموعه 52 هکتاری اختصاص یافته است! این درصد، معادل 70 تا 80 میلیارد تومان است. 23 درصد از بودجه به حوزه بهبود محیط شهری اختصاص یافته است.

,

تمامی نقشه‌های مربوط به پل فدک که راه‌آهن را به میدان استاندارد متصل می‌کند، آماده است اما برای این پل 0.9 درصد از بودجه درنظر گرفته شده است؛ حال آن که برخی از تقاطع‌ها 5.4 درصد از بودجه سهم گرفته است. اصلی‌ترین بخش سخن من این است که برای بسیاری از پروژه‌های تعریف‌شده در بودجه دلایل توجیهی اقتصادی و ترافیکی و... وجود ندارد.

,

عدم لحاظ کردن دیون شهرداری در بودجه 98

, عدم لحاظ کردن دیون شهرداری در بودجه 98, عدم لحاظ کردن دیون شهرداری در بودجه 98,

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان وظایف گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از رفع آسیب‌های اجتماعی و کمک به تجهیز مراکز دینی دارد اما ما هنوز نمی‌دانیم چقدر از بودجه قرار است به سازمان‌ها از جمله سازمان مذکور داده شود و آن‌ها چگونه می‌خواهند در حوزه تکالیفشان کار کنند. نکته دیگر آن که طبق آمارهای موجود، از 12 میلیارد دیون شهرداری، 2 میلیارد تومان پرداخت شده است اما برای پرداخت دیون در سال آینده در بودجه 98، فقط 0.26 درصد درنظر گرفته شده است؛ یعنی حدود یک میلیارد تومان؛ حال آن که فقط سازمان فضای سبز حدود 4 میلیارد تومان بدهی دارد. این روند منطقی نیست.

,

مرآت- بر اساس بودجه 98، شهرداری سمنان چه میزان از بدهی‌های خود را خواهد پرداخت؟

, مرآت- بر اساس بودجه 98، شهرداری سمنان چه میزان از بدهی‌های خود را خواهد پرداخت؟,

بر اساس قانون، شهرداری‌ها مکلفند که دیون خود را در بودجه وارد کنند و باید برای آن برنامه پرداخت داشته باشند. به دیگر سخن نمی‌شود که دائما به میزان بدهی‌های شهرداری افزوده شود. قانون برای سال بعد حتی کار را مشکل‌تر می‌کند و می‌گوید شهرداری باید حتما فلان درصد از بدهی‌های خود را تسویه کند و عدم تسویه را یک امتیاز منفی برای شهرداری درنظر گرفته‌اند.

,

در سال آینده برای تحقق بودجه دچار مشکل خواهیم شد

, در سال آینده برای تحقق بودجه دچار مشکل خواهیم شد, در سال آینده برای تحقق بودجه دچار مشکل خواهیم شد,

 اگر شهرداری بخواهد بدهی خود را پرداخت کند، نمی‌تواند! چراکه در بودجه این امر را پیش‌بینی نکرده است. باید بگویم که اگر دلایل توجیهی برای این‌گونه از تدوین بودجه ذکر می‌شد ممکن بود من هم توجیه شوم اما وقتی چنین چیزی وجود ندارد قاعدتا می‌توان این انتقادات را بر بودجه روا دانست. ما در سال آینده در تحقق این بودجه دچار مشکل خواهیم شد.

,

مرآت- و سخن آخر.

, مرآت- و سخن آخر.,

برخی عنوان می‌کنند که ما بودجه را 100 یا 200 درصد رشد داده‌ایم؛ اگر قرار بر این‌گونه آمار دادن باشد، بگویید بودجه را 900 درصد افزایش داده‌ایم! ما باید برای بخش فروش اموال، برنامه‌های جایگزینی داشته باشیم. برای فروش اموال نیز باید برنامه مشخصی داشته باشیم. مگر سمنان با جمعیت 200 هزار نفری چقدر ظرفیت دارد که 70 میلیارد تومان درآمد از محل فروش املاک در مجموعه 52 هکتاری را لحاظ کرده‌ایم؟

,

بودجه شهرداری زنجان؛ یعنی شهری با جمعیت 560 هزار نفر حدود 412 میلیارد تومان است. من نسبت به دلایل افزایش این رشد غیرمنطقی، قانع نشدم و طبعا رأی هم ندادم. دوستان باید توجیه می‌کردند که می‌شود بودجه شهرداری یک شهر 200 هزار نفری بیشتر از بودجه شهرداری یک شهر 560 هزار نفری باشد. قانون می‌گوید درآمدها و هزینه‌های شهرداری و شورا و صورت‌های مالی این نهادها هر شش‌ماه یک‌بار به صورت عمومی انتشار پیدا کند؛ اصلاح و تفریغ بودجه نیز باید انتشار عمومی داشته باشد.

,

اگر صورت‌های مالی شهرداری حتی سالی یک‌بار منتشر شود، نمی‌توان آمارهای متناقض ارائه کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه