اخبار داغ

جاذبه های استان سمنان را بیشتر بشناسید؛

دامغان، آیینه ای از تاریخ

دامغان، آیینه ای از تاریخ
اماکن تاریخی شهرستان دامغان از قدمت قابل توجهی برخوردار هستند و از این نظر در میان اماکن تاریخی ایران، صاحب‌امتیاز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، نوروز فرصتی است که جاذبه های دیدنی و تاریخی استان سمنان بیشتر و بهتر معرفی شود. دامغان یکی از کهن ترین شهرستان های استان سمنان می باشد که به یقین هر گردشگر ایرانی و خارجی علاقمند خواهد بود تا ازآنجا بازدید نماید چرا که اماکن تاریخی آن از قدمت قابل توجهی برخوردار هستند و از این نظر در میان اماکن تاریخی ایران، صاحب‌امتیاز می‌باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

دامغان را در گذشته با نام «ده مغان» و «صد دروازه» می‌خواندند و پایتخت حکومت امپراطوران اشکانی بوده است. در این گزارش بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهرستان تاریخی را معرفی خواهیم کرد.

,

تپه حصار

, تپه حصار, تپه حصار,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی، تپه حصار در سه کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دامغان می باشد که از مهمترین محوطه های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران نیز محسوب می شود.

,

قدمت تمدن پیش از تاریخ این تپه از هزارهٔ چهارم تا هزارهٔ اول پیش از میلاد بازمی گردد که تا ۱۷۰۰ قبل از میلاد مسیح نیز زندگی در آن جریان داشته است اما از آن زمان به بعد خالی از سکنه شده و دیگر کسی در آن زندگی نکرده است.

,

 این تپه نخستین بار توسط پروفسور ارنست هرتسفلد و سپس به وسیله اریک اشمیت کاوشگر آلمانی و دهه ۱۹۳۰ میلادی مورد کاوش قرار گرفت.

,

یکی از مهم ترین دستاوردهای اشمیت، کشف قلعه ای بود که مشخص بود که به آتش کشیده شده است.در میان بقایای سوخته ی این قلعه اجساد تیکه شده ای کشف شد که بعدها مشخص شد که با تهاجم نخستین پدید آورندگان عصر آهن به این روز افتاده اند!

,

برج چهل دختر

, برج چهل دختر, برج چهل دختر,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

برج چهل دختر از میراث کهن شهرستان دامغان است که با گذشت حدود ۱۱ قرن همچنان استوار بوده و خسارت کمی را متحمل شده است.

,

تاریخ ساخت این بنا به سال ۴۴۶ هجری قمری و ۱۰۵۴ بعد از میلاد مسیح باز می گردد. ارتفاع برج ۱۵ متر، قطر داخلش ۵٫۵ متر و محیط خارج از آن ۲۳ متر است.

,

سبک و سیاق ساخت برج شباهت هایی به برج طغرل در ری دارد. در ساخت این بنا چنان دقتی بکار برده شده که تا به امروز از استحکامش ذره ای کم نشده و همچنان با اقتدار بر روی زمین ایستاده است.

,

این برج در سمت غربی شهر دامغان و پشت آرامگاه امامزاده جعفر قرار دارد و با توجه به اینکه موقعیت قرار گیری آن پایین‌تر از سطح زمین‌های مجاور است، از فاصله دور در دید قرار نمی گیرد.

,

غار شیربند

, غار شیربند, غار شیربند,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

غار شیربند در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر دامغان در روستای جزن و در دل کوهی با ارتفاع ۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد.

,

زمین شناسان قدمت سنگ ها و ستون های این مورد از جاذبه های دامغان را به حدود ۱۳۶ تا ۹۰۰ میلیون سال قبل تخمین زده اند.

,

درون غار قندیل ها و ستون های آهکی شکل گرفته اند که رنگ ها و اندازه های متفاوتی دارند که هر بیننده ای را شگفت زده می کند.

,

برای دسترسی مناسب به این غار ، ابتدا 10 کیلومتر جاده قدیم آب بخشان به گردنه بشم را طی کرده تا به مزرعه خوش آب و هوای شیر بند برسید سپس 1/5 کیلومتر جاده ای که در قسمت شرقی مزرعه است به طرف روستای جزن ادامه داده و در ادامه جاده فرعی جدید الاحداث سمت چپ خود را 500 متر به طرف شمال می پیمایید تا به این غار زیبا برسید.

,

مسجد تاریخانه

, مسجد تاریخانه, مسجد تاریخانه,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تاریخانه به معنای خدایخانه یا خانهٔ خدا، از آثار باستانی دامغان است. این مسجد در جنوب شرقی شهر دامغان واقع شده و یکی از بهترین نمونه‌‌های مساجد نخستین در ایران و از قدیمی‌‌ترین بناهای پس از اسلام در ایران به شمار می‌رود.

,

قدمت این مسجد به حدی است که حتی در دوره سلجوقیان مورد مرمت قرار گرفته و به جای مناره خشت و گلی آن که ریخته بود، برجی از آجر ساخته اند.

,

آن چه اکنون از مسجد تاریخانه مانده ۲۶ ستون است که محیط هر یک در حدود ۵ متر و ارتفاعش از سطح زمین تا محلی که طاق‌ها برآن متکی است به ارتفاع ۲ متر و ۸۴ سانتی متر و تا پشت بام ۶ متر می‌باشد و شش دهانه طاق و یک طاق بزرگتر که محل منبر و محراب بوده است. در جهت شمالی مسجد مناره آجری به ارتفاع ۲۶ متر است که از مسجد فاصلــــه دارد و قاعده آن ۱۳ متر بدون سکو از روی زمین و قطر منتهی الیه آن در بالا ۸/۶ متر و مانند مناره مسجد جامع دامغان سر آن ساخته نیست بعضی گفته اند که بر اثر زلزله خراب شده ولی سر آن منظم است و اگر بر اثر زلزله می بود غیر منظم بود.

,

در ارتفاع ده متری آن کتیبه ای به خـط کوفی با آجر صورت گرفته است. بانی آن ابو حرب بختیار ممدوح منوچهری است بنابراین، این مناره در فاصله سالهای ۴۲۰۴۳۰ هجـــری قمری ساخته شده است.

,

مجموعه امامزاده جعفر

, مجموعه امامزاده جعفر, مجموعه امامزاده جعفر,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

امامزاده جعفر: امامزاده جعفراز اولاد حضرت امام سجاد(ع) است. اساس بنای امامزاده جعفر را به طور معمول به دوران سلجوقی و حتی پیش از آن به قرن چهارم نسبت داده‌اند.

,

حرم امامزاده با طرح چهار گوش و به ابعاد 13 در 13 متر است. طرح چهار گوش به کمک هشت نیم طاق مقرنس به هشت ضلعی تبدیل شده و سپس گنبد بنا بر روی آن استوار شده است.

,

امامزاده محمد: در صحن امامزاده جعفر بنایی هشت ضلعی به مساحت 75 متر مربع وجود دارد که آن‌را بقعه امامزاده محمد از اولاد حضرت امام موسی کاظم(ع) می‌دانند. داخل بقعه امامزاده هشت ضلعی و مرتفع و پوشش چپ و راست آن هره مانند است. بنای دارای گنبدی است که ارتفاع آن حدود 12 متر است.

,

چشمه علی 

, چشمه علی , چشمه علی ,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

چشمه‌علی از زمان‌های بسیار دور، به خاطر سرسبزی و خوش آب و هوا بودنش، مورد توجه گردشگران، به ویژه پادشاهان قاجار بوده است.

,

در محدوده چشمه علی دو ساختمان از دوره قاجار باقی مانده که شامل ساختمان آغا‌محمدخانی و نیز ساختمان فتحعلی شاهی ساخته شده است.

,

چشمه دارای دو دریاچه می باشد که اولی در شمال و دیگری در جنوب عمارت فتحعلی شاه قرار دارد. دریاچه شمالی بر تپه خاکی هموار با سنگ و شن متصل است که قسمت اعظم آب چشمه از این قسمت خارج می شود.

,

این چشمه از لحاظ تقسیمات جغرافیایی در شمال غربی دامغان و در حوزه دهستان رودبار قرار دارد که در مسیر راه دامغان ـ کیاسر ـ ساری و به فاصله 32 کیلومتری از دامغان واقع می باشد.

,

در اطراف چشمه علی، باغات و کوه های زیبا و سرسبزی وجود دارد که از آب این چشمه  آبیاری می شود.

,

چشمه قلقل

, چشمه قلقل, چشمه قلقل,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

چشمه قلقل از منطقه های نمونه گردشگری در دامغان می باشد که در 2 کیلومتری روستای "دشتبو" دامغان واقع شده است.

,

 آب این چشمه از انتهای شکاف یک کوه سنگی جاری میشود و به همین مناسبت اهالی منطقه از گذشته‌ های دور به آن چشمه قلقل یا قلقله می‌ گویند.

,

آب این چشمه سرد و خوشگوار است و چون در ارتفاعات منطقه تویه دروار واقع شده، از چشم‌ اندازهای طبیعی بسیار زیبا برخوردار است.

,

پوشش گیاهی منطقه ییلاقی و گونه های جانوری این منطقه نیز بیشتر شامل گونه های مناطق کوهستانی می باشد.

,

آبشار پیرخوشتر

, آبشار پیرخوشتر, آبشار پیرخوشتر,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

منطقه پیر خوشتر در شمال غرب شهرستان “کلاته رودبار” دامغان واقع شده که به دلیل برخورداری از آب و هوای متنوع و گونه های مختلف جانوری، قابلیت جذب گردشگران را داراست.

,

در منطقه پیر خوشتر چشمه ای وجود دارد که از درون کوههای آهکی می جوشد. این چشمه به صورت آبشاری با ارتفاع ۳ متر به پایین میریزد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه